Cenová bitka zlacní lístky v najrýchlejších vlakoch

Po cestovaní zadarmo pre študentov a dôchodcov v rýchlikoch a osobných vlakoch dostane železnica ďalší silný impulz.

02.12.2014 20:00 , aktualizované: 03.12.2014 07:00
debata (17)
zväčšiť
IC vlaky, graf

Od 14. decembra pribudnú k štátnemu prepravcovi pri InterCity vlakoch konkurenti na hlavnej trati z Bratislavy do Košíc, respektíve z Košíc po Žilinu.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko sa rozhodla, že s príchodom konkurencie bude lístky na IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami predávať o desať eur lacnejšie ako doteraz a verní zákazníci ušetria ešte viac. Súkromný RegioJet zase sľubuje, že ľudí na rovnakej trase odvezie už za 9 eur. Za obyčajný lístok do Košíc vlakom InterCity platia ľudia zatiaľ 22 až 24 eur.

RegioJet tvrdí, že cenová politika, ktorú prijal štátny dopravca, je hodná podania na Protimonopolný úrad, čo štátne železnice odmietajú. Podobne sa súkromný dopravca odhodlal zažalovať aj České dráhy, keď začal premávať na trase Praha – Ostrava a České dráhy takmer dorovnali cenník súkromníka. Konanie v Česku zatiaľ nie je ukončené a návrh na zneužitie dominantného postavenia slovenského prepravcu by tiež mohol byť posudzovaný aj niekoľko rokov.

V Česku sa k žalobe na štátneho prepravcu pripojil aj ďalší súkromník – LeoExpress, ktorý taktiež z Prahy do Ostravy vypravuje svoje čierno-zlaté vlaky. LeoExpress nastúpi od decembra aj na slovenské železnice a z Košíc cez Žilinu do Prahy má voziť ľudí už od 11 eur. Ceny sa tak upravili aj v česko-slovenskom Pendoline, ktoré pôjde od decembra z Košíc do Prahy za 18 eur. Štátny dopravca tvrdí, že znížením cien cestovného nejde pod svoje náklady.

„V žiadnom prípade nejazdíme a nebudeme jazdiť pod nákladové ceny, ide o mediálnu, takmer bulvárnu hru súkromného dopravcu. Dlhodobo sa nám vyhráža a obviňuje nás z nepravdivých skutočností,“ vraví Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko. Lacnejšie lístky a pridané služby však prichádzajú ako odpoveď na konkurenciu, ktorá nasadí na železnice nielen novšie vozne, ale cestujúcich chce prilákať aj omnoho nižšími cenami, ako má štátny dopravca.

"Predaj lístkov prostredníctvom internetu bude mať plávajúce ceny. Cieľom je veľkú časť cestujúcich motivovať pre nákupy lístkov cez internet, doteraz tak robila len necelá pätina. Ceny pre druhú triedu budú začínať od 9,90 pre verných a od 12,90 pre náhodne prichádzajúcich cestujúcich. Súčasne zavádzame akciu. Všetko, čo cestujúci od 14. decembra do konca februára precestuje, mu vrátime,“ tvrdí Morháčová a vysvetľuje, že ak cestujúci nazbiera do konca februára cestovaním lístky za 60 eur, dá mu dopravca od marca zľavu v tejto hodnote, ktorú si bude môcť uplatniť pri nákupe lístkov v nasledujúcom období.

Podľa odborníčky sa spoločnosť začína správať konkurenčne. "Je očividné, že štátny dopravca reaguje až pod tlakom súkromnej konkurencie. Nad zlepšením alebo rozšírením doplnkových služieb sa dopravca nezamýšľal ani v roku 2012, keď došlo k výraznému zvýšeniu cestovného. Napríklad denná tlač bola voľne dostupná v niektorých vlakoch už koncom 90. rokov. Potom ju zrušili. Dnes ju poskytujú len v 1. triede IC vlakov a vo vybraných medzinárodných vlakoch kategórie EC. Posledné roky dopravca zanedbáva aj vydávanie vlastného zákazníckeho časopisu. Dlhé roky váhal aj so zavádzaním wifi,“ vraví Desana Mertinková zo Železničnej revue, expertka, ktorá sa vlakovej doprave venuje niekoľko rokov.

Vlaky InterCity sú komerčným produktom štátneho dopravcu a na ich prevádzku nedostáva dotácie. Ziskové však stále nie sú. Tento rok mal dopravca ambíciu skončiť v strate na úrovni 1,1 až 1,2 milióna eur. Strata však bude o čosi vyššia, keďže zhruba od 17. novembra cestujú študenti a dôchodcovia bezplatne rýchlikmi a prirodzene sa táto masa ľudí presunula z InterCity vlakov, kde by si inak museli za lístok riadne zaplatiť. Vlani bola strata pri IC vlakoch vo výške 1,7 milióna, rok predtým 3,3 milióna eur.

Šéf osobného vlakového dopravcu Pavol Gábor potvrdil, že cestovné pokrýva tri štvrtiny nákladov na prevádzku InterCity vlakov a na to, aby sa dostali do zisku, do nich musia dostať ešte viac ľudí. Cestovné by podľa jeho slov muselo vzrásť trojnásobne, aby sa náklady a tržby vyrovnali, no to je nereálne, keďže ľudia by to nevládali zaplatiť.

Je otázne, ako sa zmení hospodárenie štátneho dopravcu, keď začne ponúkať cestovné z Košíc do Bratislavy za 12 eur, teda o desať eur nižšie, ako pýtal doteraz. Podstatnú časť nákladov ušetrí dopravca vraj tým, že škrtne dva IC vlaky, ktoré neboli dostatočne obsadené. Od 14. decembra sa tak zruší prvý ranný IC vlak s odchodom ráno o pol šiestej z Bratislavy. Z Košíc do Bratislavy zase pre pracovné dni a sobotu nastavil dopravca novú polohu odchodu IC vlaku o pol štvrtej a nahradil tak vlaky s odchodom o pol druhej a pol šiestej poobede. "Dva IC vlaky, ktoré stopneme, vytvárali dve tretiny našej straty IC vlakov. A ekonomiku zlepšíme aj ďalším opatrením, a to výrazne sme zvýšili denné využitie súprav,“ tvrdí Morháčová.

Mertinková vraví, že štátny dopravca má ešte niekoľko medzier, ktoré ak by sa mu podarilo vyplniť, cestujúcich by pribudlo. "Ešte stále nezaviedli čakárne pre cestujúcich značkových vlakov, cestujúcich v 1. triede, tehotné ženy alebo matky s malými deťmi. Napríklad České dráhy ich majú šesť. Zaostávame aj v budovaní záchytných parkovísk pri staniciach a stojísk pre bicykle. Vlaky pre regionálnu dopravu sa síce obnovili a vďaka investičným dotáciám aj vozne pre diaľkovú dopravu, ale takmer nič sa neinvestuje do spacích vozňov. Poslednou novinkou v lôžkových vozňoch je nahradenie textilných uterákov papierovými,“ poznamenala Mertinková.

Súkromníci RegioJet a LeoExpress lákajú cestujúcich na bezplatnú kávu, nápoje a noviny či možnosť sledovať filmy a čítať elektronické knihy v pohodlných kožených sedačkách. Štátny dopravca preto reaguje a po novom vylepší prvú aj druhú triedu InterCity vlakov. V druhej triede pribudnú nápoje a denná tlač zadarmo. Zavádza sa aj projekt nosičov batožín a pripravujú sa čakárne a pokladnice len pre cestujúcich rýchlovlakom.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #železničná doprava