„Predpokladané náklady na prevádzku systému v roku 2014 sú 90,5 mil. eur bez dane, vrátane nákladov, ktoré zahŕňajú v tomto roku aj investičné výdavky na implementáciu komplexného balíka opatrení platných od 1. januára,“ informoval hovorca NDS Michal Fúrik. Čisté príjmy štátu z mýta v aktuálnom roku by tak mohli predstavovať predbežne 93,1 mil. eur, teda 50,7 % z predpokladaných výnosov. Za desať mesiacov tohto roku príjmy z mýta dosiahli 155,8 mil. eur, čo je medziročne o 16,5 % viac.
NDS tvrdí, že používa disponibilné prostriedky z výberu mýta výhradne na rozvoj, údržbu a opravy infraštruktúry v súlade s platnou legislatívou. „Efektívnosť výberu mýta vyhodnocuje pre NDS ako správcu výberu mýta nezávislý znalec a pohybuje sa v priemernej výške 99 %, čo je plne porovnateľné s inými krajinami s elektronickým výberom mýta,“ uviedol Fúrik. NDS podľa neho pravidelne vyhodnocuje, na základe zmluvy s poskytovateľom služby, optimálne nastavenie fungovania mýtneho systému pre zvýšenie efektívnosti výberu mýta.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) žiada prehodnotiť efektívnosť výberu mýta a jeho spravodlivé prerozdeľovanie do rozvoja ciest. „Dopravcovia žiadajú, aby sa vykonal celonárodný audit efektívnosti výberu mýta a iných povinných platieb vzhľadom na vykonané infraštruktúrne práce. Majú dôvodné podozrenie, že peniaze sa nepoužívajú na daný účel, teda na obnovu a rozvoj ciest,“ informovala UNAS. Kritizovala degradáciu ciest, ktorá je podľa nej najväčšia po roku 2010, odkedy funguje prevádzka mýtneho systému. „Tento stav nie je trvalo udržateľný, nakoľko cestná infraštruktúra z roka na rok chradne,“ uviedla únia autodopravcov. Očakáva, že vláda odtajní všetky fyzické osoby, ktoré majú benefity alebo priamy podiel na vysoko ziskovej prevádzke mýtneho systému spoločnosťou SkyToll, a.s.
Parametre výberu mýta podľa ministerstva dopravy doteraz ovplyvňuje rozhodnutie predchádzajúcej vlády odložiť splátky za vybudovanie mýtneho systému. Znamená to navýšenie úhrady v tomto roku o 40 mil. eur. „Nastavenie mýtneho systému, kedy všetky príjmy z mýta sú príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti, je podľa nášho názoru správne. Samozrejme, ako pri každom systéme, aj tu treba zohľadniť náklady na jeho prevádzku,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.