Slováci už cestujú zadarmo. Niektoré pokladnice nestíhali

Cestovať bezplatne vlakom môže od 17. novembra viac ako 2,5 milióna Slovákov. Za lístok do vlaku totiž nemusia platiť žiaci, študenti, starobní penzisti a tí, ktorí poberajú invalidný, vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Vláda odštartovala sociálne opatrenie na podporu železničnej dopravy symbolicky v deň 25. výročia začiatku nežnej revolúcie, ktorá priniesla pád komunistického systému v Československu.

18.11.2014 08:00
Fico, Kaliňák, vlaky, železnice Foto: ,
Obed so študentmi pri príležitosti 17. novembra absolvovali členovia vlády vo vlaku. Premiér Robert Fico chce vďaka bezplatnému cestovaniu vlakmi pre študentov a dôchodcov znížiť podiel áut a autobusov v doprave.
debata (14)

Denník Pravda v pondelok mapoval situáciu na železničných staniciach v Košiciach, Trenčíne, vo Zvolene a v Nitre. Pred pokladnicami boli dlhé zástupy cestujúcich, ktorí si museli pred cestou vyzdvihnúť lístok na bezplatnú prepravu, niektorých nestihli vybaviť ani do odchodu rýchlika. Vlaky popoludní neboli preplnené, večerné rýchliky do Bratislavy však už boli plné.

„Takýto deň býva všeobecne veľkou záťažou pre vlakovú dopravu a dúfam, že sa to nebude vyhodnocovať tak, že sú plnšie vlaky kvôli tomu, že sa zaviedlo toto opatrenie,“ poznamenal minister dopravy Ján Počiatek.

Po predĺženom víkende sa naspäť do škôl vracalo mnoho študentov, no prvú jazdu vlakom zadarmo si nedali ujsť ani dôchodcovia. Napríklad rýchliky z Košíc smerujúce do Bratislavy boli vypredané, voľné miesta sa ťažko hľadali aj cestujúcim rýchlikom Žitava, ktorý išiel z Banskej Bystrice cez Zvolen do hlavného mesta. V niektorých prípadoch tak museli železnice pridávať vozne a sprievodcovia vysvetľovali cestujúcim bezplatne, že lístok za 0 eur musia mať všetci, inak im hrozí prirážka vo výške 1,50 eura. Do 11. januára budúceho roka však budú ešte k študentom a penzistom zhovievaví.

Ako sa vám cestovalo ráno vlakom do práce a do školy? Napíšte nám svoje zážitky na: ekonomika@pravda.sk

Plne obsadené na trase Košice – Bratislava však boli aj InterCity vlaky, v ktorých však aj študenti a dôchodcovia musia platiť za lístky. Dá sa teda predpokladať, že do rýchlikov, ktoré sú pre túto skupinu ľudí bezplatné, neprestúpili len tí, čo cestujú bežne InterCity vlakom, ale zrejme aj takí, čo využívajú diaľkový autobus.

„Situácia vo vlakoch nebola až taká vážna. Bola porovnateľná s bežnou nedeľou, keď cestuje veľké množstvo ľudí z východu krajiny na západ. Pre riadne platiacich cestujúcich sme zaviedli bonus. Pri kúpe lístka v hodnote desať eur a viac, čo predstavuje prejdenie vzdialenosti okolo dvesto kilometrov, dostanú platiaci zákazníci miestenku zadarmo. Aby sa neobávali, že sa do vlaku pre nápor cestujúcich nedostanú,“ povedala Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko. Miestenka do rýchlikov stojí inak jedno euro.

Vlaky ešte majú rezervu

Očakáva sa, že okolo osem percent cestujúcich nepôjde po novom prímestským autobusom a presvedčí ich jazda vlakom bezplatne. Ďalšia desatina cestujúcich, predovšetkým študentov, by podľa očakávaní mala dať prednosť vlaku pred diaľkovým autobusom. Do vlakov by tak malo pribudnúť k súčasným 43 miliónom cestujúcich ďalších zhruba 16 miliónov cestujúcich ročne. Do pondelka sa pritom stihlo zaregistrovať a vybaviť si preukaz na bezplatnú prepravu 200–tisíc cestujúcich. Do práce a do škôl cestovalo doteraz podľa prieskumov pravidelne vlakom vyše 80–tisíc ľudí.

Štátne vlaky majú svoju kapacitu naplnenú len v špičkách, vo zvyšných hodinách počas dňa sú aj tie najvyťaženejšie trate obsadené v rozmedzí od 40 do 60 percent. Stále sú však aj železničné trate, kde premávajú vlaky obsadené na 15 až 25 percent. Tretina cestujúcich, ktorá by mohla dať prednosť jazde po železnici pred autobusom, by sa tak do vlakov mohla dostať.

Štátna železničná firma preto už od pondelka posilnila vlaky, ešte viac posíl príde na rad od platnosti nového grafi konu. Vlakové spoje boli predĺžené o desiatky vozňov v regionálnej doprave a na trate vyšlo 11 nových diaľkových vlakov. Denne tak pribudlo v diaľkovej doprave takmer 7–tisíc a v prímestskej doprave necelých 5–tisíc miest na sedenie.

„Druhá výraznejšia vlna zvýšenia kapacity sa stane realitou od 14. decembra, kedy pribudne spolu 103 nových vlakových spojení. V rámci všetkých regiónov Slovenska bude pridaných takmer 1,5 milióna vlakových kilometrov. Denne bude nasadzovaných 775 vozňov a 700 rušňov, plné nasadenie čaká 35 nových eurovlakových súprav. Pre operatívne možnosti bude pripravených niekoľko desiatok zálohových vozňov v siedmich uzlových staniciach,“ tvrdí Morháčová.

Budú s penzistami cestovať aj bezdomovci?

Cestujúci, či už bezplatne, ale aj tí riadne platiaci, sa obávajú, že vlaky zadarmo prilákajú aj bezdomovcov. Sprievodca kontroluje v prípade cestujúceho nad 62 rokov iba jeho občiansky preukaz.

„Bezplatné cestovanie je spojené s určitými administratívnymi opatreniami a so získavaním lístka s nulovou hodnotou na konkrétnu trasu, čo zvyčajne táto skupina obyvateľstva si nie je schopná manažovať,“ myslí si Morháčová, ktorá dodala, že cestujúci sa nemusia báť, pretože sa posilnili hliadky železničnej polície.

Študenti a penzisti môžu cestovať bezplatne vo všetkých štátnych osobných vlakoch, expresoch a rýchlikoch, ale aj v spojoch RegioJetu na trase Bratislava – Komárno, keďže aj tieto výkony sú dotované z rozpočtu. RegioJet chce pridať dve vlakové súpravy vzhľadom na očakávaný rast cestujúcich.

„Ministerstvo dopravy malo dva roky na to, aby objednalo súpravy navyše. Rokujeme o uzatvorení zmluvy a veríme, že tento týždeň už bude uzavretá,“ povedal Radim Jančura, šéf RegioJetu.

Cestujúci RegioJetom sa však na rozdiel od vlakov štátneho dopravcu nemusia špeciálne registrovať. V žltých vlakoch im bude platiť preukaz, ktorý na bezplatnú prepravu vydáva štátny dopravca.

„Študentom stačí pri kontrole bezkontaktná čipová karta a penzistom občiansky preukaz. Poberatelia dôchodku do 62 rokov však musia mať aj preukaz na bezplatnú prepravu, inak nevieme overiť, či majú skutočne nárok na cestu zadarmo,“ vysvetľuje Jančura.

Sociálne opatrenie Ficovej vlády na podporu železničnej dopravy si vypýta podľa prvotných odhadov 13 miliónov eur navyše k pravidelnej ročnej dotácii vo výške 205 miliónov eur. Táto suma však rozhodne stačiť nebude, a priznal to aj minister dopravy Ján Počiatek. Ten povedal, že štát zatiaľ nemá určenú hranicu, koľko ďalších miliónov eur je schopných naliať do rozpočtu dopravcu ako kompenzáciu za bezplatné cestovanie vlakmi.

Vlakmi môžu na Slovensku cestovať zadarmo aj študenti či dôchodcovia z iných krajín EÚ. Vláda tým chce zvýšiť príjmy z turizmu.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #bezplatné vlaky