Nápor na vlaky bude väčší. Zvládnu to železnice?

Možnosť cestovať železnicou zadarmo presvedčí zrejme desaťtisíce študentov a dôchodcov, aby presadli z autobusu či auta do vlaku. Autobusári z diaľkových liniek totiž už hlásia, že prídu asi o desať percent cestujúcich.

06.11.2014 20:00 , aktualizované: 07.11.2014 07:00
debata (23)
zväčšiť
železnice, vlaky, autobusy, graf

Štátne železnice si aj preto začínajú naplno uvedomovať, že ich od 17. novembra čaká obrovský nápor a pristupujú vopred k ďalším opatreniam. Už teraz sú totiž niektoré rýchliky naplnené na prasknutie.

Železničný dopravca chce nápor vyriešiť aj skorším nasadením posilových vlakov, ktoré mali pôvodne vyjsť až od platnosti nového grafikonu, teda od 14. decembra. "Robíme všetko preto, aby kapacita bola posilnená už od 17. novembra. Časť novozavedených spojov, najmä diaľkovej dopravy, pôjde už v tomto termíne,“ tvrdí Pavol Gábor, šéf Železničnej spoločnosti Slovensko. Z plánovanej vyše stovky posilových vlakov by od platnosti cestovania zadarmo malo vyjsť na trate 24 diaľkových spojov, teda zhruba štvrtina. Na zvyšných 79, hlavne osobných vlakov a regionálnych expresov, budú musieť cestujúci počkať do polovice decembra.

Okrem toho železnice ohlásili, že zavedú kvóty na podiel cestujúcich zadarmo najmä vo vyťažených rýchlikoch, aby mali šancu sa do vlaku dostať aj platiaci cestujúci. Riešenie sa hľadá aj na to, aby sa predišlo chaosu pri pokladniciach. Aby pokladnica pred odchodom vlaku nemusela byť zaťažená vydávaním preukazov na bezplatné cestovanie, v prvých týždňoch budú môcť študenti či starobní penzisti cestovať bez lístka. Táto výnimka bude platiť do 11. januára 2015. Študenti a penzisti sa tak pri kontrole vo vlaku budú môcť preukázať len občianskym preukazom či študentskou kartou a sprievodca im vydá lístok bez prirážky. Môže sa však stať, že v plnom vlaku nebudú bez miestenky sedieť. Prepravca zároveň nebude mať pod kontrolou počet ľudí stojacich v uličke.

"Podľa mňa železničný dopravca vôbec nezvládne situáciu od 17. novembra, aj keď sa bude snažiť pridať vozne. Určite prijme aj opatrenia na zlepšenie obehu súprav a vozňov, ale nebude to stačiť. Zrejme bude musieť vytiahnuť svoje staré vozne, pre ktoré však bude musieť najprv zabezpečiť povinné revízie. To stojí ďalšie peniaze. Trochu sa to zlepší od 14. decembra,“ uvažuje Desana Mertinková, expertka na železničnú dopravu.

V súčasnosti cestuje pravidelne autobusmi takmer 600-tisíc ľudí, ďalších vyše 80-tisíc sa pravidelne do práce či do školy dopravuje vlakom. Možnosť cestovať vlakmi zadarmo od 17. novembra dostane pritom 2,5 milióna ľudí v našej krajine. Cestovať bezplatne budú okrem detí, študentov a starobných dôchodcov aj invalidi a tí, ktorí poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Bezplatné cestovanie bude platiť aj pre všetkých penzistov a študentov do 26 rokov zo štátov Európskej únie, inak by boli diskriminovaní. Štát chce týmto opatrením zvýšiť záujem o cestovanie železničnou dopravou, pretože tento druh prepravy považuje únia za ekologický.

Namiesto pravidelnej každoročnej štátnej dotácie do vlakovej dopravy vo výške 205 miliónov eur dostane železničná firma o 13 miliónov viac. Zvýšená dotácia by mala pokryť nasadenie posíl na trate či tržby, o ktoré dopravca príde, keď nebude vyberať cestovné od študentov a dôchodcov. "Máme firemné prepočty. Vieme, koľko sme inkasovali doteraz od tých skupín cestujúcich, ktoré budú v ďalšom období cestovať bezplatne. Reálne vlani vytvorili asi 15 percent našich tržieb,“ hovorí Gábor. Vlani mala železničná firma tržby vo výške 91,2 milióna eur. To znamená, že študenti a seniori sa na tržbách podieľali sumou 13,7 milióna eur.

Bezplatné cestovanie vlakom však vytiahne z áut a autobusov desaťtisíce študentov a dôchodcov. Z diaľkových autobusov, ktoré využívajú predovšetkým študenti, odíde podľa zistení Pravdy minimálne desatina, ďalší cestujúci dajú prednosť vlaku zadarmo pred autobusom na prímestských linkách. Autobusoví dopravcovia neplánujú ponúkať cestovné lístky pre vybrané skupiny s nulovou hodnotou, neuvažujú ani o znížení cestovného. Naznačujú skôr opak. Tržby z cestovného im totiž vždy musia pokryť náklady a keď klesne počet ľudí v autobusoch, riešením bude zvýšenie ceny za lístok alebo rušenie spojov.

"Nový cenník vo vlakovej doprave ovplyvní pokles cestujúcich v diaľkovej doprave minimálne o 10 percent,“ tvrdí Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Arriva Nitra, ktorá prevádzkuje autobusové linky medzi Sninou, Popradom, Dolným Kubínom, Zlatými Moravcami a Topoľčanmi a Bratislavou či Nitrou. "Naše autobusy sú prevažne obsadené študentmi,“ dodáva Jankulár. Kým napríklad teraz zaplatí študent za cestu z Bratislavy do Popradu autobusom takmer 16 eur, od 17. novembra môže cestovať štátnym rýchlikom zadarmo.

Autobusový dopravca z Trenčína a Žiliny nevie odhadnúť, ako sa budú správať jeho cestujúci a či odídu do vlakov. Spolieha sa na to, že napríklad pri diaľkovej linke medzi Trenčínom, Prievidzou, Zvolenom a Banskou Bystricou nie je súbeh so železnicou.

"Žiadne úpravy cestovného však nepripravujeme,“ tvrdí Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Žilina a SAD Trenčín. Najväčší autobusový prepravca Slovak Lines zatiaľ nechcel povedať, o koľko cestujúcich na svojich linkách príde. Jeho najvyťaženejšie trasy v rámci diaľkovej autobusovej dopravy sú medzi východným Slovenskom a Bratislavou, a to južnou cestou, a takisto trasa medzi Oravou a Bratislavou.

Všetci autobusoví dopravcovia za minulý rok prepravili v regiónoch Slovenska približne 188 miliónov cestujúcich. Vlakmi sa vlani prepravilo 46 miliónov cestujúcich.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #autobusy #bezplatné vlaky