D1 môže byť ohrozená, staviteľ odvracia úpadok

Výstavba deväťkilometrovej diaľnice D1 od Jánoviec po Jablonov sa môže skomplikovať. Levočský úsek už postihol pád mosta či meškanie.

05.11.2014 20:00 , aktualizované: 06.11.2014 07:00
most, Kurimany Foto: ,
Česká firma Bögl a Krýsl, ktorá stavala diaľničný most pri Kurimanoch, má fi nančné problémy, no reštrukturalizáciu nepripúšťa. Most pri Kurimanoch sa zrútil pred dvoma rokmi, zahynuli vtedy štyria robotníci.
debata (20)

Diaľnicu stavia Váhostav, ktorý je v reštruktura­lizácii, spoločne s českou firmou Bögl a Krýsl. Tá pritom dostala od svojich veriteľov za posledné jedenapolročné obdobie už piaty návrh na insolvenčné konanie. Predmetom insolvenčného konania pritom vo všeobecnosti býva úpadok firmy a spôsob jeho riešenia.

Návrh na insolvenčné konanie podala na českú firmu pätica poľských stavebných spoločností, ktorým má Bögl a Krýsl dlhovať celkovo vyše 575-tisíc eur. Mestský súd v Prahe, ktorý sa návrhom na insolvenčné konanie zaoberá, vyzval v pondelok 3. novembra poľských veriteľov, aby doložili ešte prihlášky svojich pohľadávok voči českej stavebnej firme.

"Podľa nášho názoru je návrh na insolvenčné konanie neopodstatnený a budeme sa proti nemu brániť súdnou cestou,“ vraví Kateřina Plechatá zo spoločnosti Bögl a Krýsl. Predchádzajúce štyri návrhy na likvidáciu firma odvrátila, pretože sa s veriteľmi dohodla a vyplatila svoje podlžnosti.

Bögl a Krýsl stavia levočskú diaľnicu v konzorciu, kde je lídrom Váhostav. Diaľnicu na Spiši mali podľa pôvodných termínov odovzdať v júli tohto roka, no stavbári požiadali o odklad a motoristi ju tak budú môcť využívať zrejme až od budúcoročného leta. V podobnom čase sa odovzdá aj úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý stavia Váhostav, a ktorý mal byť dokončený v novembri tohto roka. Meškať by mal aj rýchlostný obchvat Žiaru nad Hronom, hotový bude zrejme až na jar 2015. "Pravidelne komunikujeme s firmou Bögl a Krýsl a v prípade problémov je Váhostav pripravený pružne zareagovať,“ tvrdí Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Váhostav je však v reštruktura­lizácii, tento rok na diaľniciach nepreinvestoval až 43 miliónov eur, k čomu sa firma pôvodne zaviazala začiatkom roka. "Nie je príjemné mať na stavbe rizikového partnera. Ale tým, že ani my nie sme z pohľadu ostatných v týchto dňoch ideálnym partnerom, tak si musíme počkať na to, ako sa s tým vysporiadajú obe firmy. Podrobne sledujeme situáciu v Bögl a Krýsl,“ vravel Marián Moravčík, šéf Váhostavu v rozhovore pre Pravdu. Plechatá z Bögl a Krýsl tvrdí, že firma neplánuje žiadnu reštrukturalizáciu.

Výstavba diaľnice na Spiši sa však skomplikovala už pred dvomi rokmi, keď sa na tomto úseku zrútil most a zabil štyroch robotníkov. Váhostav stavia diaľničný úsek od začiatku po vzdialenosť 4,2 kilometra a od 7,5 kilometra po koniec. Bögl a Krýsl má pod palcom zase úsek od 4,2 po 7,5 kilometra a na tejto časti úseku sa nachádza aj most pri Kurimanoch, ktorý sa zrútil. V susednom Česku staval Bögl a Krýsl Lochkovský most na pražskom obchvate, kde Riaditeľstvo ciest a diaľnic eviduje množstvo chýb. Ako subdodávateľ figuroval Bögl a Krýsl pri výstavbe mostov v Studénke a Vilémove, ktoré podobne ako v Kurimanoch spadli a usmrtili robotníkov.

Okrem českej stavebnej firmy a Váhostavu má však problém platiť svojim dodávateľom aj Doprastav. Ten sa do reštrukturalizácie dostal spomedzi slovenských stavebných firiem ako prvý. Všetci veritelia chceli od Doprastavu až 458 miliónov eur, správca im však uznal len necelých 190 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #Váhostav