Župy chcú mať autobusy aj vlaky

, 01.11.2014 11:00
vlak, autobus, priecestie
Samosprávy tvrdia, že ak by oba druhy dopravy objednávalI samy, po železnici by nepremávali poloprázdne vlaky a nenaplnené autobusy. Autor: ,

Bezplatné cestovanie vlakmi pre penzistov a študentov môže v regiónoch preriediť prímestské autobusové spoje.

V autobusoch sa totiž študenti a penzisti nebudú viezť zadarmo. V Trnavskom kraji už ohlásili, že od decembra bude v regióne chýbať 196 autobusových spojov, ktoré budú musieť zrušiť, pretože v nich jazdí priemerne menej ako osem ľudí. Bratislavská župa takisto naznačila, že podobné škrty neobídu ani ju.

„Zavedenie železničnej dopravy zadarmo pre študentov a dôchodcov bude mať za následok s najväčšou pravdepodobnosťou rušenie prímestských spojov,“ potvrdila Iveta Tyšlerová, hovorkyňa bratislavského župana. Riešením je podľa županov dostať do svojich rúk aj regionálne vlaky.

„Vieme si to predstaviť a sme na to pripravení, máme dokonca vytvorené aj pracovné miesto na odbore dopravy. Táto kompetencia pre nás vyplýva zo zákona, účinnosť tohto opatrenia je však až od 1. januára 2016. Čakáme na to už štyri roky, pretože pôvodný termín prechodu kompetencií v regionálnej železničnej doprave sa zákonom odsunul. Ak by sme kompetencie mali už skôr, doprava by už bola optimalizovaná,“ tvrdí Zuzana Bobriková, hovorkyňa Košického samosprávneho kra­ja.

Župani vravia, že ak by oba druhy dopravy objednávala samospráva, po železnici by nepremávali poloprázdne vlaky v súbehu s nenaplnenými autobusmi. Prímestské autobusy by tiež mohli zvážať ľudí z obcí na rýchliky a osobné vlaky, ktoré budú od 17. novembra pre 2,5 milióna ľudí zadarmo.

„Sme presvedčení, že by sme vedeli regionálnu železničnú dopravu usporiadať kvalitnejšie a lepšie. Pri presune kompetencií v železničnej doprave na samosprávne kraje musia byť súčasťou prenesených kompetencií aj finančné kompenzácie na zabezpečenie služieb vo verejnom záujme zo štátneho rozpočtu. V primeranom stave by museli byť aj železničné trate. Momentálne je stav železničnej infraštruktúry veľmi zlý,“ pokračuje Bobriková.

Autobusoví dopravcovia už dnes hovoria, že bezplatné cestovanie vlakmi im vyženie osem percent cestujúcich, čo by znamenalo výpadok necelých 16 miliónov eur ročne, ktoré by mali získať na tržbách za cestovné lístky.

Najvyťaženejšia regionálna trať je medzi Žilinou a mestom Rajec. Vlaky v špičke praskajú vo švíkoch, po zvyšok dňa sú obsadené takmer na 70 percent. Autobusy premávajú medzi mestami v pravidelných intervaloch, niekedy kratších ako 40 minút. Počet vlakových spojení medzi stanicami je menší. Autobusári teraz čakajú, ako na možnosť ísť zadarmo vo vlakoch zareagujú cestujúci.

„Zatiaľ neplánujeme rušiť žiadne autobusové spoje, ale po spustení tohto projektu budeme analyzovať, aká časť cestujúcich nám odíde z prímestskej autobusovej dopravy do železničnej dopravy,“ priznáva Peter Kubica zo Žilinského samosprávneho kraja. Za minulý rok pritom žilinská župa uhradila autobusovým dopravcom stratu až takmer 14 miliónov eur.

Rezort dopravy tvrdí, že problémom autobusov je premávka v tých istých časoch ako vlak. Od žúp chce, aby zrušili autobusy, ktoré jazdia v súbehu so štátnymi vlakmi. Peter Sádovský zo Zväzu autobusovej dopravy tvrdí opak.

„Paralelných spojov je v súčasnosti veľmi málo, vo väčšine prípadov je doprava už teraz zladená,“ vraví Sádovský. Zároveň dodal, že aj teraz zvážajú autobusmi ľudí k železničným staniciam na práve odchádzajúci osobný vlak či rýchlik.

Ozývať sa však začínajú mestá a obce, kde nie je vybudovaná železničná trať a tamojší budú naďalej cestovať v autobusoch za riadne cestovné.

„V rokoch 2003 až 2012 bola v našom kraji postupne zastavená osobná železničná doprava na tratiach Plešivec – Slavošovce, Plešivec – Muráň, Rožňava – Dobšiná, Turňa nad Bodvou – Plešivec, Moldava nad Bodvou – Medzev, Spišská Nová Ves – Levoča, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, Košice – Kechnec, Trebišov – Vranov nad Topľou či Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany,“ menuje Bobriková. Sádovský hovorí, že autobusy budú prepravovať študentov a penzistov zadarmo v tom prípade, ak stratu zatiahnu župani.

„Preto by mali o prímestských vlakoch rozhodovať samosprávne kraje, tie najlepšie poznajú potreby regiónov. Je to tak v mnohých európskych krajinách,“ doplnila Tyšlerová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#železnice #doprava #vlak #autobus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku