Maďarsko chce byť trasou pre tranzit z východu na západ

Maďarsko má záujem, aby cez jeho územie viedla trasa tranzitnej dopravy z východu na západ. Táto investícia je však zatiaľ v štádiu vývoja.

30.10.2014 17:37
debata (9)

Maďarský minister zahraničného obchodu a zahraničných vecí Péter Szijjártó, ktorý vo štvrtok rokoval v Bratislave s podpredsedom vlády pre investície Ľubomírom Vážnym, o tom informoval v spojitosti s úvahami, či by širokorozchodná železnica mohla viesť aj cez Maďarsko.

„Projekt širokorozchodnej trate je stále v polohe, že zhruba za rok bude podrobná štúdia uskutočniteľnosti a tá preukáže, či je projekt financovateľný a uskutočniteľný,“ povedal Vážny s tým, že táto téma nebola obsahom stretnutia s maďarským ministrom.

Maďarsko sa momentálne zameriava na dve veľké investície a chce pre ne získať čínsky kapitál. „Chceli by sme dobudovať železničný obchvat z južnej strany Budapešti a obnoviť železničnú trať medzi Belehradom a Budapešťou,“ priblížil Szijjártó. Skúmajú tiež možnosti investícií na priechode Záhony pri hranici s Ukrajinou.

V súčasnosti pokračuje medzinárodný tender na vypracovanie štúdie realizovateľnosti projektu predĺženia širokorozchodnej trate cez Slovensko z Košíc do Viedne. Posudzovanie námietky konzorcia s druhou najnižšou cenovou ponukou (jeho súčasťou je slovenská firma Reming Consult, a.s.) v Rakúsku sa ešte neskončilo a v utorok 28. októbra sa uskutočnilo už druhé vypočúvanie účastníkov. Pre agentúru SITA to vo štvrtok potvrdil generálny riaditeľ Reming Consult Slavomír Podmanický.

Rakúsky súd, obdoba nášho Úradu pre verejné obstarávanie, by mal rozhodnúť do dvoch týždňov. Druhé vypočúvanie, na rozdiel od prvého, ktoré trvalo sedem hodín, bolo kratšie. „Nechcem vopred polemizovať o výsledku. Je to o pocitoch a domnienkach. Takže sa to ťahá ďalej a čas beží, ale možno v prospech racionálneho nasmerovania tohto projektu,“ uviedol Podmanický.

Konzorcium s účasťou rakúskych spoločností Werner Consult a ILF (ide o skrátené názvy) a Reming Consult v súťaži predložilo druhú najnižšiu ponuku vo výške okolo 11 mil. eur. Ďalšie medzinárodné združenie, v ktorom má zastúpenie bratislavská firma Valbek, s. r. o., člen skupiny Valbek – EU so sídlom v českom Liberci, navrhlo najnižšiu cenu, a to necelých 6 mil. eur. V tomto združení projektových a inžinierskych spoločností sú aj rakúsky Bernard a nemecký Obermeyer. Technickú a cenovú ponuku predložili v tendri ešte ďalšie dve konzorciá.

Verejnú súťaž na služby, zahŕňajúce vypracovanie štúdie realizovateľnosti projektu vybudovania širokorozchodnej trate (rozchod koľají 1 520 milimetrov) cez Slovensko do Rakúska, vyhlásila ešte vlani koncom augusta spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni. Jej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), Rakúske spolkové železnice a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Celkové investície do projektu by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 6 mld. eur, ale mohli by sa zvýšiť až na 9 mld. eur.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Maďarsko #širokorozchodná