Slovensko bude Bruselu vysvetľovať obnovu trate pri Trenčíne

Európska komisia vyjadrila obavy o súlade postupu príslušných orgánov SR s európskymi pravidlami o verejnom obstarávaní v tendri na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

29.10.2014 15:25
debata (2)

„Slovensko má teraz priestor na to, aby sa obhájilo a vysvetlilo svoj postup. Ak by sa podozrenia z porušenia pravidiel o verejnom obstarávaní potvrdili, komisia bude môcť uplatniť finančné korekcie na projekt,“ potvrdil v stredu pre agentúru SITA vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

„V závislosti od závažnosti porušenia pravidiel by komisia nepreplatila náklady v plnej výške. V prípade najzávažnejších porušení komisia môže rozhodnúť, že náklady na daný projekt nepreplatí vôbec,“ dodal Králik. Konanie o porušení právnych predpisov, ktoré komisia otvorila v prípade železničného tendra, je zatiaľ v úvodnej fáze. Európska komisia podľa neho väčšinu prípadov vyrieši ešte v predsúdnej fáze, teda bez toho, aby musela podať žalobu na Súdny dvor Európskej únie v Luxemburgu. Komisia dohliada nad dodržiavaním práva EÚ v členských štátoch, otázky prípadnej trestnoprávnej zodpovednosti sú vo výlučnej právomoci vnútroštátnych orgánov činných v trestnom konaní.

Ministerstvo dopravy verí, že Slovensku sa podarí svojimi argumentmi Brusel presvedčiť a pokuta udelená nebude. Tak sa to stalo už vo viacerých vzájomných sporoch. „Ak by aj Slovensko pokutu dostalo, jej výška bude určená po niekoľkoročnom vyjednávaní a diskusiách oboch strán sporu a nedá sa dnes prejudikovať,“ informoval v stredu agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Informáciu denníka Hospodárske noviny o hrozbe pokuty vo výške najmenej 896 tis. eur označil preto za predčasnú.

Ministerstvo zahraničných vecí požiadalo rezort dopravy a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o súčinnosť pri vypracovaní podkladových materiálov pre vypracovanie stanoviska SR. „V tejto chvíli analyzujeme list od ministerstva zahraničných vecí a v určenej lehote vypracujeme podklady, o ktoré nás žiadajú,“ dodal Kóňa.

Ak by bol projekt modernizácie trate Zlatovce – Trenčianska Teplá vyňatý z financovania zo zdrojov EÚ cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD), SR by o tieto peniaze neprišla a môže ich využiť na iné železničné projekty. „Projektov, ktoré by teoreticky mohli nahradiť projekt Zlatovce – Trenčianska Teplá, má ministerstvo dopravy pripravených niekoľko a vie projektmi plne pokryť celú alokáciu OPD,“ uviedol Kóňa. Projekty modernizácie železničnej infraštruktúry sa pripravujú paralelne a môžu byť financované z tohto končiaceho sa alebo z nového programového obdobia eurofondov na roky 2014 až 2020. V ňom sú na financovanie oprávnené projekty, ktoré sú realizované od 1. januára 2014.

Komisia otvorila konanie na základe sťažnosti stavebnej spoločnosti Skanska SK, a.s., ktorá v tendri predložila najlacnejšiu ponuku 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ju zo súťaže opakovane vylúčili, čo spoločnosť označila za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení ponúk.

Železnice napokon uzavreli zmluvu na modernizáciu trate v októbri 2012 so Združením pod Brezinou na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. Tento uchádzač predložil druhú najlacnejšiu ponuku 245 mil. eur. ÚVO vlani rozhodol, že súťaž na modernizáciu trate pri Trenčíne bola diskriminačná. ŽSR následne uspeli so žalobou proti rozhodnutiu úradu na Krajskom súde v Bratislave a spor je v súčasnosti na Najvyššom súde SR.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Brusel