Bezplatné vlaky odštartujú v kritický deň, nemusia to zvládnuť

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) nezvládne situáciu s bezplatnou prepravou vo vlakoch od 17. novembra. Myslí si to odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková.

28.10.2014 18:06
debata (26)

Štátny vlakový osobný prepravca sa podľa nej síce bude snažiť pridať vozne, ale objednávka na viac vlakov platí až od 14. decembra, teda od účinnosti nového cestovného poriadku 2014/2015.

„Určite prijme aj opatrenia na zlepšenie obehu vozňov, ale nebude to stačiť. Preto si prenajíma staré vozne v zahraničí a zrejme bude musieť vytiahnuť aj svoje nepoužívané vozne, na ktoré však bude musieť najprv zabezpečiť povinné revízie. To stojí ďalšie peniaze,“ vyjadrila sa pre agentúru Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou časopisu Železničná revue. „Tieto vozne bude ZSSK potrebovať aj neskôr pri zostavovaní väčšieho počtu vlakov objednaných štátom,“ dodala.

Začiatok bezplatnej prepravy vo vlakoch, teda 17. november, pripadá na pondelok. Bude to voľný deň, keď sa skončí predĺžený víkend a ľudia cestujú na týždňovky do práce a školy. „Vtedy to môže vypuknúť naplno prvýkrát, a potom každý týždeň znova. Trochu sa to zlepší od 14. decembra, keď ZSSK pridá 103 vlakov,“ očakáva Mertinková.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že dlhodobo vyvíja tlak na rast kvality vlakovej dopravy. Okrem zavedenia štandardov vo vlakovej doprave pokračuje rozsiahly program modernizácie nielen železničných tratí, ale aj vozňového parku.

„Do konca budúceho roku bude približne polovica výkonov v regionálnej vlakovej doprave vykonávaná novými vlakmi financovanými z eurofondov. Preto veríme, že úroveň cestovania bude skôr rásť ako klesať,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. Spolu so zavádzaním bezplatnej dopravy sa podľa neho výrazne posilnia aj vlakové výkony.

„Teda platiaci cestujúci budú mať na výber širší počet spojov, čo by sa mohlo prejaviť vo zvýšenom záujme o vlaky aj zo strany platiacich pasažierov,“ dodal Kóňa.

Regulácia miest zadarmo vo vlakoch je podľa odborníčky existenčná záležitosť pre ZSSK, aby stratila čo najmenej platiacich cestujúcich. „Tržby ZSSK z cestovného sú asi 85 mil. eur ročne, nemôže o ne prísť úplne, lebo toľko jej štát nenahradí. Preto prijala nejaké opatrenia, aby platiacim cestujúcim zabezpečila aké-také pohodlie,“ tvrdí Mertinková. Platiaci cestujúci sú podľa nej už teraz poriadne vystrašení a štátny prepravca by s tým mal niečo urobiť.

ZSSK v súčasnosti vypravuje denne v priemere 1 417 vlakových spojov. Koncom tohto roka a v budúcom roku by mala získať aj deväť nových poschodových vlakov a dvadsať nových dieselových vlakov financovaných z peňazí Európskej únie. Ide o trojvozňové jednotky pre prímestskú a regionálnu dopravu. Budúci rok začne aj dodávka tridsiatich zrekonštruovaných vozňov 2. triedy. Spoločnosť pripravuje aj ďalšie nákupy nových vozňov a ucelených vlakov z eurofondov predbežne za dvesto miliónov eur s dodacími lehotami jeden až dva roky.

26 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky