Študenti a penzisti nemusia mať vo vlakoch zadarmo miesto

Cestovanie vlakmi zadarmo pre 2,5 milióna slovenských dôchodcov, študentov aj žiakov vláda síce odobrila, v skutočnosti túto výhodu nemusia pocítiť všetci.

26.10.2014 20:00 , aktualizované: 27.10.2014 07:00
železnice, vlak, ľudia, cestovanie Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (164)

Pri kúpe lístka bude totiž dopravca uprednostňovať platiacich cestujúcich. Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že z kapacitných dôvodov a s ohľadom na kvalitu a bezpečnosť prepravy bude pre ľudí s nárokom cestovať bezplatne určená len časť miest v rýchlikoch. O koľko miest v jednom vlaku pôjde, štátna firma nepresnila. Podľa nej to bude závisieť od vyťaženosti spoja.

Napríklad ak v predpredaji nedeľný rýchlik z Košíc do Bratislavy, ktorý je zvyčajne plný, spolovice zaplnia zvýhodnení cestujúci, železničná spoločnosť sa môže rozhodnúť, že ostatné lístky už zadarmo nedá. Ak v tom čase príde penzista na stanicu, v pokladnici si od neho vypýtajú peniaze. Prípadne mu ponúknu lístok zadarmo na iný, menej vyťažený, spoj. Išlo by o čudnú hierarchiu medzi cestujúcimi, ktorá by zaváňala diskrimináciou. Vybraté skupiny by mali bezplatne cestovať od 17. novembra.

Prečítajte si glosu Mariána Repu Tretia trieda.

Štátny dopravca tvrdí, že inak ako reguláciou predaja lístkov nevie zaistiť, aby rýchliky neboli preplnené. Platiaci cestujúci si totiž na rozdiel od neplatiacich nemusia kúpiť lístok na konkrétny spoj, ale na trasu. Preto nemožno na jeden konkrétny vlak predať celkovo obmedzený počet lístkov. Rýchliky nie sú povinne miestenkové vlaky, ich obsadenosť možno sledovať na internete. Obmedzenie sa nebude týkať osobných vlakov.

Ten, kto bude chcieť využiť výhodu bezplatného lístka, sa bude musieť zaregistrovať u železničného dopravcu. Registrácie sa začnú na prelome októbra a novembra. "Ak v systéme uvidíme, že rýchlik sa už blíži k hranici maximálnej kapacity, môžeme operatívne posilniť spoj o niekoľko vozňov,“ vysvetľuje Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Podľa nej spoločnosť urobí maximum pre to, aby nemusela predaj lístkov na všetky rýchliky obmedzovať. Pri vyťažených vlakoch tak však robiť mieni. V čase špičky pre neplatiacich uvoľní najviac asi polovicu kapacity vlaku. Mimo špičky môže táto hranica stúpnuť napríklad na 80 percent. "Cestujúci, či už zadarmo, alebo za riadnu cenu, si môžu ,poistiť‘ miesto vo vlaku zakúpením miestenky k svojmu lístku. Miestenka stojí jedno euro,“ poznamenala Morháčová.

V novom grafikone, platnom od 14. decembra tohto roka, zároveň pribudne ďalších 103 vlakov. Diaľkovú dopravu posilní dopravca o 24 vlakov, z toho 14 rýchlikmi, v regionálnej doprave bude navyše 79 vlakov. Ak sa aj napriek posilnenému vlaku cestujúci s nulovým lístkom do neho nedostane, dopravca mu ponúkne iný spoj alebo cestovný lístok bez nároku na zľavu.

Cestovať bezplatne budú okrem detí, študentov a starobných dôchodcov aj invalidi a predčasní starobní dôchodcovia, aj tí, ktorí poberajú vdovský, vdovecký a sirotský dôchodok. Štát chce týmto opatrením zvýšiť záujem o cestovanie ekologickou železničnou dopravou. Cieľom je, aby vlak ako dopravný prostriedok do práce či školy si zvolili aj ľudia, ktorí predtým viac využívali auto alebo autobus.

Vlaky má na dosah tretina ľudí

Nie všetci obyvatelia majú v blízkosti svojho bydliska, práce či školy železničnú trať. Zhruba tretina ľudí ju má na dosah do 10 minút, takmer 80 percent ľudí musí za vlakom dochádzať polhodinu. "Ak zostaneme iba pri verejnej doprave, bez individuálnej osobnej dopravy, železnicou sa prepraví šesť percent z celkového počtu cestujúcich, autobusmi takmer 40 percent. Ak zohľadníme aj vzdialenosť, ktorú precestujú všetci cestujúci, je podiel železnice 26 percent, podiel autobusov 51 percent, podiel mestskej dopravy je 13 percent,“ vyčíslila Desana Mertinková, ktorá sa dlhodobo venuje problematike železničnej dopravy.

Mertinková hovorí, že ak ráno cestujú ľudia do školy alebo do práce, určite si radšej vyberú priamy spoj bez prestupovania. "Väčšina ľudí dochádza 20 až 40 kilometrov. Preto sa pýtam, či sa im oplatí cestovať autobusom 10 až 20 kilometrov, aby sa dostali na vlak. Aj dnes máme veľa vlakových staníc mimo centra mesta, napríklad Rožňava, Krompachy. Vlaky odtiaľ jazdia prázdne. Možno ich vlak zadarmo bude motivovať, ale pristanú autobusoví dopravcovia na to, aby začali voziť ľudí na stanicu namiesto toho, aby ich odviezli do cieľa?“ uvažuje Mertinková, podľa ktorej by si takto autobusové spoločnosti vyprázdnili vlastné autobusy a prišli by o tržby aj o dotácie z krajov.

Ak predsa len zvolia cestujúci namiesto autobusu vlak, autobusové spoločnosti tvrdia, že budú musieť zaviesť podobne motivujúce zľavy alebo jednoducho linky zrušiť. "Autobusy pokrývajú 85 percent potrieb cestovania v regiónoch. Týmto návrhom vlády je diskriminovaná väčšia časť populácie dochádzajúcej za prácou,“ poznamenal Peter Pobeha, prezident Zväzu autobusovej dopravy. Vláda však argumentuje, že cestovanie zadarmo bude študentom, deťom a dôchodcom podporovať len v dotovaných vlakoch, ktoré sú až na trať Bratislava – Komárno výlučne štátne. Minister dopravy Ján Počiatek hovorí, že autobusová doprava na základe rozhodnutí v minulosti prešla sčasti do súkromných rúk a sčasti je pod kontrolou vyšších územných celkov. "Tie môžu, v prípade ak im to situácia dovolí, tiež rozhodnúť o zľavách v cestovnom,“ doplnil Počiatek.

Rušenie autobusových spojov sa začína

Napríklad v Trnavskom kraji však dôjde k rušeniu autobusov, pretože župa nedokáže vykrývať miliónové straty, ktoré plynú z poklesu počtu cestujúcich. Od polovice decembra tohto roku tak župa zruší 196 autobusových spojov, čím by mala ušetriť viac ako 300-tisíc kilometrov ročne. Zrušené budú spoje, ktorými cestuje priemerne menej ako osem ľudí. Rušenie spojov sa dotkne predovšetkým okresov Trnava, Piešťany, Senica a Hlohovec.

Mertinková vraví, že bezplatným cestovaním štát doslova naženie železničnému dopravcovi nových cestujúcich a bude mu za nich platiť zvýšenými dotáciami. "Tým ho ochraňuje pred konkurenciou, v dôsledku ktorej mu hrozí úbytok platiacich cestujúcich a tým aj tržieb. Železnice potom vôbec nemusia bojovať s konkurenciou, lebo štát sa o ne postará,“ myslí si Mertinková. Súťaž na železnici však, naopak, štartuje pri nedotovaných IC vlakoch, a to zatiaľ na trati z Košíc cez Žilinu do Prahy a od decembra aj na trase Košice – Bratislava a späť.

Namiesto pravidelnej každoročnej štátnej injekcie do železničnej dopravy vo výške 205 miliónov eur dostane štátny prepravca po novom o 13 miliónov viac. Počiatek v nedeľnej diskusii o 5 minút 12 povedal, že už koncom roka bude vedieť, či si bezplatné cestovanie vypýta ďalšie milióny eur.

Doteraz má možnosť cestovať zadarmo alebo takmer zadarmo asi 900-tisíc detí a penzistov s vekom nad 70 rokov. Už teraz štát podporuje železničnú osobnú dopravu vyššou sumou ako 205 miliónov eur. Železnice majú totiž priznaný doplatok k dotácii, ktorý bol za vlaňajší rok 15 miliónov a za rok 2012 takmer 30 miliónov eur.

Navrhované zmeny, ktoré začnú platiť od 17. novembra, sa týkajú len dopravy v 2. vozňovej triede vlakov a lístky na bezplatné cestovanie budú vydávané na konkrétneho zákazníka. Záujemcovia o bezplatnú dopravu sa musia najskôr zaregistrovať, získať na základe registrácie preukaz a na cestovanie si vybrať cestovný lístok s nulovou hodnotou. Takýto cestovný lístok môže byť použitý len vo zvolenom vlaku, na rozdiel od bežných lístkov, ktoré nie sú viazané na konkrétny vlak. Od 1. januára budúceho roka navyše dôjde k zvýšeniu zľavy pri predplatných cestovných lístkoch na úroveň 50 percent z obyčajného cestovného.

© Autorské práva vyhradené

164 debata chyba
Viac na túto tému: #študenti #vlaky #cestovanie #Dôchodcovia