Cestovanie zadarmo vyťaží všetky vozne Železničnej spoločnosti

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) pre bezplatnú prepravu žiakov, študentov a dôchodcov chce po 17. novembri nasadiť do prevádzky všetkých takmer tisíc vozňov a sedemsto rušňov.

23.10.2014 16:58
vlak, železnice, vagón Foto: ,
Ilustračné foto
debata (22)

Po účinnosti nového cestovného poriadku od 14. decembra posilní aj zálohy na operatívne doplnenie súprav v pätnástich uzlových staniciach. Ako informoval štátny vlakový osobný prepravca, posilní aj vlakový personál o viac vlakvedúcich a rušňovodičov v službe, ako aj o ľudí v zázemí na prípravu súprav do prevádzky. Pripravený je nový prepravný poriadok spoločnosti so všetkými novými pravidlami bezplatnej prepravy.

„ZSSK pridá 1,5 milióna vlakokilometrov (vlkm) od 14. decembra v rámci grafikonu verejnej dopravy 2014/2015. Z toho je polovica na diaľkovú dopravu a polovica na regionálnu dopravu,“ uviedla riaditeľka tlačového odboru spoločnosti Jana Morháčová. V diaľkovej doprave sa súčasné výkony zvýšia o takmer 7 % a v regionálnej doprave o 4 %. „Pribudne 103 nových vlakov, z toho v diaľkovej doprave 24 vlakov (štrnásť rýchlikov a ostatné vyššie kategórie vlakov) a v regionálnej doprave 79 vlakov. Očakávame rast každodenných cestujúcich do škôl aj oživenie turistickej dopravy v celej SR,“ priblížila.

Zvýšenie výkonov štátnych vlakov podľa ministerstva dopravy znamená najvýraznejšie zahustenie vlakovej dopravy za posledných desať rokov. „V súvislosti s predstavenými zmenami v cestovnom pre študentov a dôchodcov očakávame vyšší záujem o cestovanie vlakom,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

ZSSK plánuje plne nasadiť do prevádzky 29 nových eurovlakov a postupne zavádzať ďalšie nové eurovlaky z druhého projektu na dodanie vlakov za peniaze Európskej únie. V roku 2015 by tak malo premávať spolu 61 týchto vlakových súprav. Dopravca podľa medializovaných informácií uvažuje aj o prenájme 40 starých vozňov od Českých dráh, inak by musel použiť vyradené v horšom stave.

Vlaky štátneho dopravcu na základe objednávky ministerstva dopravy o službách vo verejnom záujme majú v roku 2015 najazdiť spolu 30,5 mil. vlkm, z toho v diaľkovej doprave 10,1 mil. vlkm a v regionálnej 20,4 mil. vlkm. Počet vlakov v úseku Bratislava – Leopoldov sa rozšíri na hodinový takt odchodov, pribudnú nové posilové vlaky v špičkové dni. „V okolí Bratislavy garantujeme minimálne hodinovú dopravnú obsluhu počas celého dňa v prímestskej doprave, v čase dopravnej špičky 30-minútový interval vlakov,“ dodala Morháčová. V hlavných uzloch v Bratislave, Žiline, Vrútkach a vo Zvolene bude dvojhodinový takt odchodu vlakov. Expresný vlak Pendolino, ktorý bude ZSSK prevádzkovať spolu s Českými dráhami, spojí Prahu s Košicami najrýchlejšie po železnici. V pätnástich najväčších staniciach sa posilní prípojovosť vlakov.

Zahusťovanie železničného taktu na trati Bratislava – Komárno nie je podľa ministerstva potrebné. Vlaky na tejto trati prevádzkuje súkromný dopravca RegioJet. „Už dnes je na trase nastavený hodinový takt so zahustením v špičke na pol hodinu, čo je výrazne viac, ako je na Slovensku bežné. Zvýšený nápor cestujúcich v tomto smere je podľa nás potrebné riešiť zvýšením kapacity vlakov, čiže pridávaním vagónov,“ zdôvodnil Kóňa.

Výdavky štátu na podporu vlakovej osobnej dopravy by sa v roku 2015 mali zvýšiť z 205 mil. eur na 218 mil. eur. Z navýšenia o 13 mil. eur by mala ZSSK dostať 12 mil. eur a RegioJet 1 mil. eur. „Presné číslo bude možné určiť až po ďalších rokovaniach s dopravcami, po zohľadnení skutočného záujmu cestujúcich o cestovanie zadarmo,“ dodal hovorca.

22 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak