Váhostav je v konkurznom konaní pre dlh 50–tisíc eur

Bratislavský okresný súd vyhlásil konkurzné konanie na stavebný gigant Váhostav. Dôvodom je nezaplatená faktúra vo výške menej ako 50–tisíc eur firme Energy Pro.

25.09.2014 14:00
Váhostav Foto:
Váhostav momentálne dokončuje diaľničné úseky pri Martine a Levoči.
debata (17)

Váhostav má pritom ročné výnosy v desiatkach miliónov eur a má pod palcom výstavbu žilinskej, martinskej, ružomberskej a levočskej diaľnice, za čo by mal utŕžiť stámilióny eur. Ak by sa však Váhostav nedohodol s firmou Energy Pro, osud stavebnej firmy bude mať v rukách okresný súd.

„Ide o faktúru za menej ako 50–tisíc eur. Pohľadávka je stará 24 mesiacov. Súbežne prebieha aj súdny proces, čiže návrhu na konkurz predchádzali aj rokovania s Váhostavom. Pred podpisom zostala aj dohoda o splátkach, s ktorými firma nesúhlasila. Z akého dôvodu, to mi nepovedali,“ vraví Jozef Válek, konateľ Energy Pro.

Válek tvrdí, že pre Váhostav urobili kúrenárske a inštalatérske práce v ich vlastnej budove. Odkedy vyšlo najavo, že je podaný návrh na konkurz, ešte sa s nimi Váhostav nespojil.

„Uvidíme, čo bude. Našej firme tieto peniaze, prirodzene, chýbajú, ale našťastie zamestnanci to na svojich platoch nepocítili. Vykryli sme dieru inými zákazkami,“ dodáva Válek, pričom poznamenal, že si je vedomý toho, čo môže podaný návrh na konkurz s Váhostavom urobiť.

Finančným problémom čelí aj ďalší velikán – Doprastav, ktorý sa konkurzu vyhol a vstúpil do ozdravenia, teda reštrukturalizácie. Veritelia však v tomto prípade uvidia zo svojich peňazí maximálne tretinu.

Denník Pravda ako prvý informoval, že všetci veritelia chceli od Doprastavu 458 miliónov eur. Správca reštrukturalizácie však nakoniec uznal len necelých 190 miliónov eur. Váhostav, ktorý pred časom zmenil sídlo spoločnosti a presťahoval sa zo Žiliny do Bratislavy, tvrdí, že podaní na konkurz majú na stole niekoľko.

„Vždy sme dokázali spornú situáciu svojim veriteľom vysvetliť a dohodnúť sa na ďalšom postupe k spokojnosti oboch strán. Spoločnosť čaká na rozhodnutie súdu, ktoré jej zatiaľ nebolo doručené,“ vraví Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Váhostav má teraz podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii 20 dní na to, aby súdu predložil zoznam všetkých záväzkov, so splatnosťou ktorých je 30 dní v omeškaní, a takisto zoznam všetkých bankových účtov a hotovosti. Stavebná firma sa však môže s Energy Pro dohodnúť, vyplatiť podlžnosť a ukončiť konkurzné konanie. Ak k dohode nedôjde, potom súd preskúma majetok Váhostavu, a ak zistí, že je vyšší než 6 638,78 eura, súd môže vyhlásiť konkurz.

Po vyhlásení konkurzu by boli všetci veritelia oprávnení uplatniť svoje pohľadávky v konkurze, na základe čoho by mohli byť ich pohľadávky po speňažovaní majetku pomerne uhradené.

„Spravidla platí, že ak má firma speňažiteľný majetok, ale nie je tu predpoklad jej ďalšieho úspešného fungovania na trhu, je výhodnejší konkurz. Naopak, ak firma nemá dostatok majetku, ktorý sa dá speňažiť, alebo jej budúce fungovanie predpokladá vyššie výnosy, ako by sa dosiahli len obyčajným rozpredajom majetku bez zachovania prevádzky firmy, mala by byť výhodnejšia pre veriteľov reštrukturali­zácia,“ uvažuje Dominika Árvaiová zo správcovskej spoločnosti SKP.

Šéf Váhostavu Ján Kato pred časom v rozhovore pre Pravdu priznal, že stratu im vytvára predovšetkým výstavba martinskej a levočskej diaľnice. Cena, ktorú ponúkli kedysi za ich postavenie, bola totiž podľa jeho slov až veľmi ideálna.

„Aj my dostávame otázky od veriteľov, či sa nechystáme na takýto krok (reštrukturali­záciu, pozn. red.), a môžem ubezpečiť, že nie,“ tvrdil napriek problémom a meškajúcim platbám subdodávateľom Ka­to.

Podľa Halána teraz hľadajú spôsob, ako ukončiť začaté konkurzné konanie a riadne pokračovať vo svojej činnosti na všetkých stavbách podľa dohodnutých termínov. Spoluvlastníkom Váhostavu je podnikateľ Juraj Široký.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Váhostav