Nová daň môže zdražiť parkovanie, ale aj hranolčeky

Trafiky, stánky s rýchlym občerstvením, ale aj podzemné parkoviská. Napriek tomu, že nemajú pevné základy, od budúceho roka zaplatia daň zo stavby. Ich majitelia o tom netušili. Hovoria, že novú daň zrejme premietnu do svojich cien.

21.09.2014 20:00 , aktualizované: 22.09.2014 07:00
dane, stánky Foto: ,
Stánky s rýchlym občerstvením, trafi ky či podzemné parkoviská by mali od budúceho roka zaplatiť daň zo stavby.
debata (14)

Zmenu zavádza novela zákona o miestnych daniach, ktorú minulý utorok schválil parlament. Aby začala platiť, podpísať ju musí prezident. Predkladatelia zákona zo Smeru a viacerých opozičných strán si od neho sľubujú jednoduchšiu správu daní pre obce. Odstrániť sa majú nejasnosti, ktoré vyplynuli z praxe.

Podnikateľom pribudnú nové povinnosti. Zákon prináša možnosť zdaniť predajné stánky či kiosky, rovnako aj podzemné garáže. Napríklad novinové stánky doteraz platili len prenájom miesta, na ktorom stoja. Po novom bude majiteľ uhrádzať aj daň mestu. Výsledná daň bude násobkom celkovej výmery, hodnoty pozemku, ktorú určuje zákon, a základnej sadzby, ktorú stanovujú mestá. Obce ju určia všeobecne záväzným nariadením.

Prečítajte si glosu mariána Repu Kompenzácia.

„Sadzby sú stanovené vždy na jeden rok. Menia sa od januára. Konečná sadzba napríklad za stánky s rýchlym občerstvením je dnes v rovine úvah a kalkulácií,“ uvádza hovorca Žiliny Pavol Čorba. „Sadzby dane budú predmetom rokovania v mestskom zastupiteľstve tak, aby nariadenie nadobudlo účinnosť najneskôr 1. januára. Dnes je o nich predčasné hovoriť,“ vysvetľuje hovorca Prievidze Michal Ďureje.

Daniela Rodinová, ktorá vedie referát mediálnej komunikácie v Bratislave, podľa novely schválenej parlamentom vypočítala, že za päť štvorcových metrov predajného stánku by majiteľ ročne zaplatil asi štyri eurá. V prípade podzemných garáží 1,85 eura za štvorcový meter zastavanej plochy, plus príplatok za výmeru každého podlažia.

Poslanci vo viacerých mestách sa do určovania sadzieb nehrnú. Podľa neoficiálnych informácií to chcú nechať až na nové zastupiteľstvá, ktoré vzídu z novembrových komunálnych volieb.

Denník Pravda oslovil viacero stánkov s rýchlym občerstvením alebo novinami. Ich majiteľov nová daň prekvapila. „Akú to má logiku? Veď už teraz platíme za prenájom pozemku. Keby tu boli každý deň šóry, nepoviem nič. Ale sú dni, keď to nejde a nemáme do čoho pichnúť,“ hovorí majiteľ stánku s hamburgermi, ktorý sídli v centre Bratislavy. Ak by zákon podpísal prezident, musel by zvýšiť ceny alebo premiestniť svoju prevádzku.

„Tu sa nepredáva ako pri autobusovej stanici. Ďalšia daň nám určite nechýba,“ vysvetľuje s tým, že ak by mal jeho stánok pevné základy, daň by mala opodstatnenie. Ale ak ho zo dňa na deň môže premiestniť žeriav, toto nariadenie je zvláštne.

Z nových daní sú rozčarovaní aj majitelia plechových stánkov pri autobusovej stanici v Košiciach. Nielenže ledva prežívajú, teraz sa dočkajú aj ďalších finančných výdavkov. „Je hrozné, že nás chcú zase zdaniť. Veď platíme prenájom autobusovému dopravcovi, ktorému patrí pozemok, a teraz aj toto. Možno si ľudia nájdu spôsob, ako to obísť,“ myslí si majiteľka malého kvetinárstva Monika Csefalvayová. Keďže podrobnosti ani výšku daní ešte nepozná, navýšenie cien si netrúfa odhadovať.

Spoločnosť Fornetti Slovakia, ktorá vyrába a predáva pekárenské výrobky, novelu zákona nevidí tragicky. „Nepredpokladám, že by nás veľmi ovplyvnila,“ hovorí jej výkonný riaditeľ Ladislav Ambrovics.

Podľa Pavla Fialu, majiteľa stánkov so zmrzlinou a rýchlym občerstvením v Trenčíne, budú mať podnikatelia dve možnosti: zdvihnúť ceny, alebo znížiť kvalitu. „Ak doteraz neplatili nič a teraz im pribudne daň, čo spravia? Maržu už znižovať nemôžu, je stlačená na minimum. Buď ,ošudia' na kvalite, alebo zdvihnú cenu o 5 – 10 centov,“ myslí si.

Nová daň sa dotkne aj podzemných garáží, ktoré ju doteraz neplatili. Keďže majú omnoho väčšiu rozlohu ako novinové stánky na uliciach, zmenu pocítia výraznejšie. V zákone budú odlíšené samostatne stojace garáže, hromadné garáže pod zemou aj tie, ktoré sú súčasťou viacúčelovej stavby. Je na mestách, akú sadzbu dane jednotlivým typom prisúdia. Dnes sľubujú, že podzemné garáže oproti ostatným zvýhodnia. Ich majitelia tomu neveria. Oficiálne sa vyjadrovať nechceli, veštia však zdražovanie.

„Výstavba v podzemí je oveľa drahšia ako tá nad zemou. Nerozumiem, čo tým sledujú. Parkovacích miest najmä vo väčších mestách je nedostatok, mali by nás podporovať, a nie hádzať polená pod nohy. Chceli sme stavať ďalšie garáže, uvidíme,“ povedal majiteľ hromadných garáží, ktoré sa nachádzajú v centre hlavného mesta.

Hovorca Trnavy Pavol Tomašovič tvrdí, že podzemné garáže chcú zvýhodňovať, nie potláčať. Rovnako Pavol Čorba za mesto Žilina avizuje, že prioritou sú garáže pod zemou. Počet áut na rodinu sa za posledné roky zvýšil a autá nemajú kde parkovať. Ak by sa budovali klasické garáže, utrpí zeleň, čo nechcú.

Mestá budú mať po novom voľnejšie ruky aj pri vyberaní poplatkov za komunálny odpad. Budú môcť plošne určiť, ktorým vekovým skupinám, prípadne ľuďom v hmotnej núdzi poplatok znížia. Doteraz museli ľudia preukazovať, či majú v obci trvalý pobyt, alebo či sa v nej zdržiavajú. Až potom im bol poplatok znížený alebo úplne odpustený. Oslovené mestá svorne tvrdia, že poplatky za odpad zvyšovať nebudú. Vraj na to nie je dôvod. „Každý občan bude včas informovaný o finálnom riešení. Snahou je sadzby nezvyšovať. V prípade poplatku za komunálny odpad skôr opačne,“ uzatvára Čorba.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #podnikatelia #samosprávy