Lidl súperí o prvenstvo s Tescom

Poslední budú prví. Aj túto biblickú vetu by si takmer mohli povedať v obchodnom reťazci Lidl, ktorý pred desiatimi rokmi ako posledný z veľkých obchodných reťazcov otvoril na Slovensku prvých štrnásť predajní.

05.09.2014 12:00
Lidl, obchod Foto: ,
Lidl od roku 2004 na Slovensku obslúžil 610 miliónov zákazníkov.
debata (41)

Dnes spoločnosť Lidl Slovenská republika predáva potraviny, ale aj iný spotrebný tovar v 123 predajniach a patrí k prvej trojke najväčších obchodných reťazcov, ktorú dotvára Tesco a Kaufland.

Podľa obratu je na trhu Lidl za prvým Tescom, podľa zisku by mal byť dokonca jednotkou. Tak Lidl, ako aj Kaufland sú diskonty, ktoré sa popri kvalite snažia presvedčiť zákazníka cenou. Ich stratégia im vychádza na Slovensku aj v zahraničí. Šéf britského Tesca tento rok v júli rezignoval po prepade tržieb reťazca.

Na Slovensku od roku 2004 obslúžili v obchodoch Lidla 610 miliónov zákazníkov, čo znamená, že za desať rokov nakupoval každý z obyvateľov Slovenska v predajniach Lidla zhruba stodvadsať ráz. Za vzostupom obchodnej spoločnosti, ktorá vznikla v Nemecku pred 41 rokmi, je jednoduchý systém nákupu.

Na rozdiel od iných reťazcov ponúkajú v Lidli spotrebiteľom základný okruh okolo sto výrobkov, takže ľudia nestrácajú čas premýšľaním, čo si zo záplavy tovaru majú vybrať. Oproti iným reťazcom šetria spotrebitelia na priemernom nákupe okolo 15 minút. V uponáhľanej dobe, keď čas sú peniaze, je to jedna z predností, ktorú zákazníci oceňujú.

Kto patrí k typickým kupujúcim Lidla? Podľa analytika trhu s potravinami Ľubomíra Drahovského sú to široké vrstvy spoločnosti vrátane strednej, pričom Lidl cez sociálne siete oslovil nastupujúce mladé pokolenie spotrebiteľov. Lidl využil národnú záľubu Slovákov variť. Do svojej kuchyne zaangažoval kuchárov aj cukrárku a týždenne klikne na stránku spoločností 250–tisíc ľudí.

Lidl podobne ako ostatné reťazce poukazuje, že práve v ňom nájde zákazník správny pomer medzi cenou a kvalitou. V jednom je však nepochybne odlišný: na jeho regáloch nie sú v ponuke mäkké salámy s extrémne nízkym podielom mäsa ani tzv. polotučné či trojštvrtinové maslá s nižším ako normou stanoveným 82–percentným obsahom tuku.

Lidl na Slovensku na druhej strane kritizujú za nízky podiel predaja slovenských potravinárskych výrobkov. „Krajina pôvodu nie je pri výbere tovaru určujúcim faktorom. Tým je naozaj kvalita, úmerná cena a hlavne schopnosť dodávateľa dodať požadované množstvá tovaru,“ povedal Stanislav Čajka, generálny riaditeľ Lidla Slovenská republika.

Zastúpenie slovenských výrobkov začína postupne rásť, o čom svedčí aktuálna ponuka jabĺk či mrkvy. Slabinou slovenských producentov sú podľa Čajku najmä dodávky tovaru v požadovaných množstvách. Lidl predáva veľké množstvo potravín pod privátnymi značkami. „Preverujeme možnosť získať Značku kvality SK aj pre privátne značky,“ povedal Stanislav Čajka.

V súvislosti s ruským potravinovým embargom vyslovili slovenskí potravinári obavy, že trh zaplavia tovary určené pre Rusko. Lidl zatiaľ podľa Čajku nezaregistroval žiadnu výnimočnú ponuku na kúpu tovarov vyrobených pre Rusko.

Za ostatných desať rokov preinvestoval Lidl na Slovensku 420 miliónov eur a v najbližších troch až piatich rokoch plánuje investície v rozsahu 100 miliónov eur. Patrí k najväčším zamestnávateľom v obchode, keď dáva prácu 3 600 ľuďom.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Lidl #reťazec