Láska k domácim potravinám ide cez peniaze

Slovenský spotrebiteľ viac ako v minulosti hľadí pri výbere potravín na ich pôvod, kvalitu, ale jeho voľbu stále významne ovplyvňujú príjmy. Poukazuje na to profesorka Ľudmila Nagyová, vedúca Katedry marketingu SPU v Nitre, ktorá analyzuje spotrebiteľské správanie obyvateľstva.

31.08.2014 12:30
debata (14)

Zmenil sa slovenský spotrebiteľ pri výbere potravín za posledné tri štyri roky?
Tak ako je všetko vo vývoji, mení sa aj slovenský spotrebiteľ. Na jednej strane na tieto zmeny vplýva príjmová situácia obyvateľstva a na druhej strane osveta a vzdelávanie. Možno povedať, že medzi spotrebiteľmi všetkých vekových kategórií rezonuje požiadavka na kvalitné a bezpečné potraviny, ale vždy v priamom vzťahu s výškou príjmov. Všeobecne možno povedať, že ľudia na potravinách šetria najmä vtedy, ak im rodinný rozpočet pokrýva iba náklady na základné výdavky.

Čo najviac ovplyvňuje spotrebiteľov pri nakupovaní potravín: cena, kvalita, pôvod výrobku, s ktorým spájajú svoju potravinovú bezpečnosť?
Kým v predchádzajúcich rokoch faktorom číslo jeden pri kúpe potravín bola cena, tak výskumy realizované Katedrou marketingu SPU v rokoch 2013 až 2014 poukazujú na zmeny v preferenciách faktorov ovplyvňujúcich spotrebiteľské správanie v prospech kvality, čerstvosti a pôvodu potravín. Novým fenoménom je vznik vrstvy spotrebiteľov, ktorí preferujú nielen na Slovensku vyprodukované potraviny, ale aj konkrétnych výrobcov. Napriek tomu, že verejnosť často deklaruje, že pri kúpe potravín ju neovplyvňuje reklama, opak je pravdou. Často na trhu víťazí ten, čie reklamné posolstvo je zaujímavejšie a nápadnejšie.

Slovensko ako prvé v EÚ získalo právo na dobrovoľné označovanie svojich produktov slovenský poľnohospodársky a slovenský potravinársky výrobok. Uprednostní zákazník tieto výrobky?
Zvyšujúci sa záujem o potraviny vyrobené na Slovensku, ako aj ich rastúci podiel v obchodných reťazcoch sú predpokladom, že spotrebitelia uprednostnia takto označené výrobky. Mnohé z týchto kvalitných výrobkov majú však vyššiu cenu. Keďže veľkú skupinu obyvateľstva tvoria ľudia s nízkymi príjmami, kľúčovou pre nich je cena potravín. O láske k slovenským potravinám tak stále rozhoduje peňaženka. Ak budú mať ľudia prácu a zarobia si viac, dovolia si kúpiť aj kvalitné slovenské potraviny.

Na tohtoročnom Agrokomplexe viac ráz odznelo, že to budú najmä spotrebitelia, ktorí rozhodnú o budúcnosti slovenských potravín. Nie sú to však obchodníci, ktorí skladbou vystaveného tovaru určujú de facto ľuďom výber potravín?
Obchodný vzťah tvoria vždy dvaja: predávajúci a kupujúci. Som presvedčená o tom, že obchodníci vedia dobre čítať túžby slovenských spotrebiteľov a premietnu ich do ponuky potravín. A tá sa v poslednom čase nepochybne mení aj v dôsledku rôznych potravinových škandálov, ale aj osvetových kampaní v prospech slovenských výrobcov potravín.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny