Napríklad zo Šurian pôjde po novom ranný vlak do Bratislavy tak, aby cestujúci neprišli do cieľa príliš skoro ani neskoro. V strede a na východe krajiny zase štátna Železničná spoločnosť Slovensko po sťažnostiach nasadí regionálne expresy aj medzi Margecanmi a Červenou Skalou.
Sú však naďalej prípady, keď nový cestovný poriadok nevyhovuje všetkým a ľudia márne lamentujú. Aj to sa však môže zlepšiť, keďže štátne železnice sa musia čoraz viac prispôsobovať silnejúcej konkurencii súkromných dopravcov, ktorí časom pôjdu viac aj na regionálne trate.
Nový grafikon aj s priestorom na pripomienky nájdete na www.pravda.sk/grafikon
Od decembra budú zatiaľ na hlavnej trati do Košíc pôsobiť popri IC vlakoch ďalšie dve spoločnosti – RegioJet a Leo Express. Lístok z Bratislavy do Košíc zlacnie na 10 eur a pribudnú zastávky aj v menších mestách. Najväčšia zmena nastane však 17. novembra, odkedy budú študenti a dôchodcovia na základe rozhodnutia vlády jazdiť rýchlikmi a osobnými vlakmi zadarmo.
Jedna zo zmien v novom grafikone sa týka cestovania zo Šurian do Bratislavy. "Ranný spoj ide teraz zo Šurian o 4.13 h, je to rýchlik Poľana, a nasledujúci rýchlik Levičan ide o 6.27 h. Vyše dvojhodinový rozdiel v ranných spojoch sa nehodí väčšine cestujúcich, keďže s Poľanou sú ľudia v Bratislave skoro a s Levičanom zase neskoro. Je síce možnosť cestovať cez Nové Zámky, ale to sa nám o polovicu predĺži čas cestovania,“ opisuje Peter Tóth zo Šurian.
Štátny dopravca v tomto prípade vyjde cestujúcim v ústrety. "V súčasnosti sa pripravuje vedenie vlaku s odchodom z Levíc o 4.35 a zo Šurian s odchodom o 5.27,“ tvrdí Zuzana Červená z komunikačného oddelenia Železničnej spoločnosti Slovensko. V Bratislave by tak ľudia s týmto spojením mali byť o 6.40.
Problém vidia cestujúci aj v slabom spojení Margecian a Červenej Skaly. "Už v novom cestovnom poriadku budú na traťovom úseku Margecany – Červená Skala – Banská Bystrica vedené dva páry denných vlakov typu Regional expres (REX). Veríme, že uvedeným riešením vyhovieme cestujúcim najmä z väčších vzdialeností, vzhľadom na prepojenie vlakov REX s diaľkovými vlakmi zo železničných staníc Banská Bystrica a Margecany,“ doplnila Červená. Z Červenej Skaly vyštartuje expres smerom na Margecany o 7.19 a 15.23, v opačnom smere o 6.53 a 14.52. Doteraz expresy medzi týmito dvoma zastávkami nepremávali.
Cestujúci zo západného Slovenska na druhej strane zatiaľ márne požadujú od nového grafikonu návrat rýchlikov na trať Bratislava – Kúty. Medzi stanicami premávajú expresy. "Zrýchlené vlaky nám predĺžili dochádzku do práce, najmä z Kútov a od prípojných vlakov zo smeru od Skalice a Senice,“ hovorí Jozef Fríbort, ktorý denne cestuje expresom.
„Vedenie vlakov kategórie rýchlik bolo na traťovom úseku prehodnotené a zrušené. Náhradou sú vlaky kategórie REX, ktoré spolu s osobnými vlakmi vytvárajú na traťovom úseku pásmovú dopravnú obsluhu,“ tvrdí Červená. Rozhodnutie podľa nej vyplývalo zo skutočnosti, keď traťový úsek Kúty – Bratislava má dĺžku len 64 kilometrov. „Rýchliky zastavovali len v Kútoch, Malackách a Bratislave a počet cestujúcich vo vlaku sa pohyboval v rozmedzí 150 až 250, pričom osobné vlaky boli na druhej strane vyťažené na úrovni 350 až 550 cestujúcich,“ opisuje. Zavedením pásmovej dopravnej obsluhy prišlo podľa železníc k rovnomernejšiemu rozloženiu frekvencie cestujúcich v jednotlivých vlakoch a zároveň prišlo k rapídnemu zrýchleniu dopravy medzi Bratislavou a Veľkými Levármi, Závodom, Moravským Svätým Jánom a Sekulami.
Zároveň Červená dodáva, že na druhej strane prišlo k predĺženiu jazdného času pre cestujúcich z Kútov o približne 10 až 12 minút. "Uvedené negatívum vnímame a prehodnocovali sme všetky dopady. Zmeny majú však pre nás ako dopravcu jednoznačne významne pozitívny efekt,“ vraví Červená.
Na strednom Slovensku vidia cestujúci problém aj s odchodom vlaku Banská Bystrica – Zvolen o 15.37. "Bol by som veľmi rád, keby odchod vlaku posunuli na 15.57, ako to bývalo kedysi. Veľa zamestnancov v regióne končí o pol štvrtej a stihnúť vlak za 7 minút je nereálne,“ poznamenal Radovan Uhler, ktorý dochádza za prácou do Banskej Bystrice.
Osobné vlaky podľa štátneho dopravcu premávajú v hodinovom takte v čase dopravnej špičky a polohou vlaku v 37. minúte vyhovie mnohým cestujúcim. "Mnohým by samozrejme vyhovovala iná časová poloha. Vzhľadom na uvedené je pre nás podstatným rovnomerné rozloženie vlakov, čo zabezpečuje už uvedená hodinová taktová dopravná obsluha,“ argumentuje Červená.
Zverejnený návrh grafikonu sa ešte môže v niektorých detailoch zmeniť, podľa pripomienok z regiónov. Tiež by sa mal ešte zvýšiť počet vlakov objednaných a dotovaných štátom. Oproti tohtoročnému výkonu sa počíta so zvýšením o 1,7 milióna vlakových kilometrov, teda o viac ako 5,5 percenta.
Najväčšie zmeny nastanú od decembra na hlavnej trati. Z Bratislavy do Košíc vyštartuje denne sedem rýchlych vlakov InterCity. Štyri budú štátnej železničnej spoločnosti – o 5.37, 9.37, 13.37 a 17.37. Ďalšie tri s odchodom o 5.50, 11.50 a 17.50 budú vlaky českého súkromného prepravcu RegioJet. Okrem týchto vypraví ešte expresný vlak s odchodom z Bratislavy o 15.37 a konečnou stanicou v Martine. Zároveň medzi hlavným mestom a Humenným bude naďalej premávať ďalší expresný vlak, ktorý zaviedli štátne železnice od polovice júna tohto roka. V opačnom smere, z Košíc do Bratislavy vyrazia štyri InterCity vlaky s odchodom o 5.24, 9.24, 13.24 a 17.24 a tri žlté RegioJet expresy o 5.17, 11.17 a 17.17.
Kým štátne InterCity vlaky zastavia za Bratislavou v Trnave, Trenčíne, Žiline, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Kysaku, Košiciach a po novom aj v Spišskej Novej Vsi, súkromné žlté vlaky zastanú navyše aj v Považskej Bystrici, vo Vrútkach, v Ružomberku a v Štrbe. Napriek väčšiemu počtu zastávok stihne RegioJet prejsť naprieč celou krajinou za 4 hodiny a 53 minút. Štátnej spoločnosti to bude trvať o 5 minút dlhšie, čiže 4 hodiny a 57 minút. Cestujúci však budú môcť využiť aj dopravu ďalšou českou spoločnosťou – Leo Expressom. Ten bude premávať so svojimi čiernymi vlakmi medzi východom krajiny a Prahou, pričom do Česka sa pôjde od Žiliny. Do Prahy bude z Košíc svoje vlaky posielať aj RegioJet a štátna železničná spoločnosť nasadí na trať medzi Prahou a Žilinou cez Ostravu a Vsetín dotované expresy, ktoré zabezpečuje spolu s Českými dráhami. Dva páry budú vedené až do Zvolena a jeden pár do Košíc.
Väčší počet dopravcov vyvolá aj cenovú vojnu. RegioJet už ohlásil, že lístok z Bratislavy do Košíc bude stáť 10 eur. Miesto v štátnom InterCity vlaku vyjde 24 eur, no ak si cestujúci kúpi lístok skôr, môže ho stáť o štyri eurá menej. Aktuálne v letnej akcii v menej vyťažených vlakoch, napríklad v prvom rannom InterCity vlaku v pondelok, predáva štátny dopravca mladým do 26 rokov a seniorom lístky už od 10 eur.