Stavbári z kartelu môžu súťažiť o zákazky, dištanc sa končí

Šesť stavebných spoločností, ktoré sa podieľali na kartelovej dohode pred desiatimi rokmi, sa bude môcť naďalej uchádzať o verejné zákazky.

11.08.2014 15:43
debata (5)

Dištanc, počas ktorého firmy pre kartel nespĺňali podmienky účasti vo verejnom obstarávaní, sa už skončil pre dve z nich – Betamont s.r.o. Zvolen (16. marca) a Inžinierske stavby, a.s. Košice (6. júna). Ako vyplýva z informácií Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), dištančné obdobie pre ďalšie štyri firmy uplynie ešte v tomto mesiaci – pre Skanska a.s. Praha a Mota Engil 22. augusta, pre Doprastav, a.s. a Strabag, a.s. Praha 29. augusta. Kartel sa týkal tendra Národnej diaľničnej spoločnosti na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce.

ÚVO nedávno viedol správne konania o vyčiarknutí zo zoznamu podnikateľov firiem pre ich účasť na karteli. Prvostupňové rozhodnutia už nadobudli právoplatnosť. Dištančné obdobie pre Betamont dosiahlo 1 099 dní a Inžinierske stavby 1 017 dní, pre Skanska a Mota Engil 940 dní, pre Doprastav a Strabag 933 dní. Dĺžka dištancu sa tak pohybovala zhruba od dvoch rokov a siedmich mesiacov do troch rokov.

Dištanc podľa úradu začal všetkým šiestim firmám plynúť od spáchania deliktu v podobe kartelovej dohody 11. mája 2004. Prerušený bol pre jednotlivé firmy v závislosti od rozhodnutí Krajského súdu v Bratislave o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Rady Protimonopolného úradu SR (PMÚ) od 30. novembra 2006 až 15. mája 2007 a opäť začal plynúť 20. marca 2014. Vtedy nadobudol právoplatnosť rozsudok Najvyššieho súdu SR z 30. decembra 2013, ktorý potvrdil rozhodnutie PMÚ zo 16. októbra 2006. ÚVO nedávno vydal výkladové stanovisko, v ktorom pre kartel odporúčal dotknuté subjekty vylučovať z verejných obstarávaní do uplynutia dištančného obdobia.

PMÚ pre kartel udelil šestici stavebných firiem pokutu v celkovej výške takmer 45 mil. eur. V lehote splatnosti do 19. apríla uhradila pokutu Skanska (8,98 mil. eur) a vyše dva týždne po lehote Inžinierske stavby (3,02 mil. eur). Mota – Engil má zaplatiť 13,88 mil. eur, Strabag 12,21 mil. eur, Doprastav 6,57 mil. eur a Betamont 131,15 tis. eur. PMÚ tvrdí, že urobil právne kroky vedúce k výkonu rozhodnutia, nechcel ich však v tomto štádiu ďalej konkretizovať. „Úrad bude v závislosti od situácie postupovať štandardným spôsobom vymáhania, resp. uplatňovania si nezaplatených pokút v súlade s tým, čo mu legislatíva umožňuje,“ uviedla pred týždňom pre agentúru SITA Monika Kaczorová z odboru ekonomiky a kancelárie PMÚ. Firmy neskôr podali na Ústavnom súde SR (ÚS) sťažnosti proti rozsudku Najvyššieho súdu SR so žiadosťou o odklad vykonateľnosti rozhodnutia PMÚ, a tým aj úhrady pokuty. ÚS o podaniach týchto firiem zatiaľ nerozhodoval a nie je ani známe, kedy by o nich jednotlivé senáty mohli rozhodovať.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #ÚVO #diaľnice #stavebníctvo #kartel