Stavebné firmy z kartelu môžu opäť súťažiť

Šesť stavebných firiem, ktoré na Slovensku dostali pre účasť na kartelovej dohode pokutu a boli vylúčené zo súťaží na budovanie diaľnic a rýchlostných ciest, sa môžu opäť zapojiť do štátnych tendrov.

30.07.2014 20:18
debata (5)

Podľa Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) trojročný dištanc na štátne zákazky už väčšine firiem vypršal a u ďalších to bude trvať už len niekoľko týždňov. Rozhodnutie súdu pritom nadobudlo právoplatnosť až tento rok, uviedol denník Sme.

Spor sa týkal tendra na výstavbu diaľnic, ktorý bol vyhlásený v máji 2004. Skanska DS, ktorá sa v minulosti premenovala na Skanska, Strabag, Doprastav, Inžinierske stavby a Betamont a portugalská Mota-Engil podľa rozhodnutia Protimonopolného úradu SR koordinovali svoje ponuky v súťaži na výstavbu diaľnice na Slovensku. Úrad im za to ešte v roku 2006 uložil pokutu v celkovej výške približne 45 miliónov eur a trojročný zákaz zúčastniť sa štátnych tendrov. Po sérii súdnych sporov však nadobudol verdikt právoplatnosť až tento rok po rozhodnutí Najvyššieho súdu.

ÚVO však tento týždeň vydal prekvapivé vyhlásenie, podľa ktorého sa zákaz zúčastniť sa štátnych súťaží platí od doby, kedy sa najneskôr mohli firmy na karteli dohovoriť, takže trojročné obdobie sa začalo v roku 2004. Protimo­nopolný úrad o karteli rozhodol v roku 2005, jeho rozhodnutie však väčšina firiem napadla na súde a tie rozhodli o odložení platnosti rozhodnutia Protimonopolné­ho úradu.

Podľa úradníkov v túto chvíľu prestal platiť aj dištanc. Zastavenie účasti v tendroch tak podľa úradníkov platilo u jednotlivých stavebných firiem rôzne do obdobia od decembra 2006 do mája 2007, podľa toho, kedy ktorá z firiem rozhodnutia súdu dostala. Väčšina z trojročného zákazu účasti v tendroch tak firmám uplynula už v minulosti. Zvyšok trestu sa potom začal počítať po doručení posledného rozsudku Najvyššieho súdu, teda od tohtoročného marca.

Úradníci tak vrátili firmy späť do hry, niektorí odborníci na právo sú však iného názoru. Podľa nich mal trojročný zákaz začať platiť od marcového rozhodnutia Najvyššieho súdu. K rozhodnutiu sa vyjadril kriticky aj bývalý šéf investičného úseku Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák, ktorý denníku Hospodárske noviny povedal, že rozhodnutie je „milosťou“ pre firmy zúčastnené v karteli.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #ÚVO #stavebníctvo #kartel