Doprastav: Najväčšie firemné oddlženie. Ide takmer o pol miliardy eur

Pätnásť rokov od rozsiahleho ozdravovania bánk dochádza na Slovensku k najväčšiemu firemnému oddlženiu. Stavebný gigant Doprastav chce odpísať časť zo svojich dlhov.

14.07.2014 20:00 , aktualizované: 15.07.2014 07:00
Doprastav, NTC Foto: ,
Veritelia Doprastavu sa v pondelok prvýkrát zišli v bratislavskom Národnom tenisovom centre.
debata (40)

Súd firme umožnil takúto formu ozdravenia, aby podnik neskrachoval a veritelia videli aspoň časť svojich peňazí. Proces však bude mať tak či tak dosahy na celú krajinu, keďže veritelia podľa informácií Pravdy žiadajú od Doprastavu zaplatenie až 458 miliónov eur, ale dostanú len zlomok.

Na prvej veriteľskej schôdzi v pondelok sa správca reštrukturalizácie stretol takmer s tisíckou veriteľov a uznal voči nim zatiaľ dlhy vo výške asi 190 miliónov eur. O zvyšných zhruba 270 miliónoch eur dlhov rozhodne súd. Očakáva sa, že z uznaných pohľadávok Doprastav zaplatí len zhruba tretinu. Dodávateľské firmy tak prídu o desiatky miliónov eur, čo pocítia samotné spoločnosti, ako aj ich zamestnanci.

Súd takýto postup Doprastavu umožnil na základe jeho argumentácie, že nedostal zaplatené za výstavbu diaľnic v Poľsku. Štát reštrukturalizáciu podporuje pred bankrotom. "Domnievame sa, že reštrukturalizácia by mala byť procesom pre čestných podnikateľov, ktorým síce nevyšiel určitý podnikateľský zámer, avšak plnia si riadne svoje povinnosti týkajúce sa napríklad vedenia účtovníctva,“ hovorí hovorkyňa ministerstva spravodlivosti Alexandra Donevová.

Veľké ozdravovanie sa naposledy udialo pri bankách. V 90. rokoch narástli dlhy ešte štátnych bánk, ktoré napožičiavali miliardy vtedajších korún. Keď sa ukázalo, že časť peňazí zmizla v rôznych podnikateľských kruhoch, štát banky pred privatizáciou draho ozdravoval. Aby podobné polemiky neboli pri reštrukturali­záciách, štát chce spresniť zákon, ktorý sa ich týka.

V rámci reštrukturalizácie od Doprastavu na najviac peňazí čakajú banky. Medzi nimi je Všeobecná úverová banka, Tatra banka, Slovenská sporiteľňa, UniCredit Bank, Eximbanka či Štátna pokladnica Poľskej republiky. Medzi veriteľmi sú podľa zoznamu pohľadávok, ktorý má Pravda k dispozícii, aj stavbári zo Skansky, Váhostavu, Strabagu či poľské firmy. Tých zastupovalo niekoľko advokátov, a podľa nich sa Poliaci dožadujú 60 miliónov eur. Pol milióna eur si prišla pýtať aj firma, ktorá spoločnosti zabezpečovala vozový park.

Veritelia chcú až 458 miliónov eur

Pondelkové stretnutie všetkých veriteľov sa začalo už od skorého rána ich registráciou a poobede ich správca informoval, v akej finančnej kondícii sa Doprastav nachádza. Veritelia boli v pondelok skôr skeptickí. Je medzi nimi množstvo menších stavebných firiem a živnostníkov, ktorí sa obávajú, že zostanú doslova na dlažbe.

"Uspokojenie veriteľov dlžníka je v rámci reštrukturalizácie buď postupné, napríklad formou splátok, alebo pomerné, vo výške približne 33,3 percenta z výšky prihlásených pohľadávok. Rozsah a miera uspokojenia závisí od konkrétneho dlžníka a jeho postavenia, pričom rozsah vyplýva z reštruktura­lizačného plánu,“ vysvetlil nedávno advokát Tomáš Pavlovič z kancelárie Prosman a Pavlovič. Hovorca Doprastavu Michal Krajčír v pondelok odkázal, že na otázky týkajúce sa ozdravenia a vyplatenia veriteľov nemôžu odpovedať, pretože vo firme majú momentálne iný program.

Váhostav pondelkové stretnutie veriteľov potvrdil. "Áno, uskutočnilo sa prvé stretnutie veriteľského výboru, ktorý bude riešiť otázky spojené s reštruktura­lizáciou spoločnosti Doprastav. Nateraz je predčasné hovoriť o tom, aké percento pohľadávok Váhostavu voči Doprastavu sa podarí v rámci reštrukturalizácie získať. Zástupcovia Váhostavu sa budú na tomto procese aktívne zúčastňovať,“ potvrdil Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

V súvislosti s reštruktura­lizáciou firiem sa často hovorí o tom, že spoločnosti sa takýmto spôsobom chcú vyhnúť plnému splateniu svojich záväzkov, pretože nemusia zaplatiť sto percent z faktúr. Štát sa však naďalej domnieva, že ozdravovať sa chcú slušné firmy, ktoré aj po tomto procese plánujú ďalej podnikať, zamestnávať ľudí a riadne platiť faktúry. Napriek tomu pripravuje rezort spravodlivosti nové znenie zákona o konkurze a reštrukturalizácii.

"V rámci tejto novelizácie sa riešia aj otázky úpravy pravidiel pre možnosť rozdeľovania zisku a tvorbu rezerv, spresnenia pravidiel pre zákaz vrátenia vkladov, ako aj nové pravidlá týkajúce sa krízy, hroziaceho úpadku kapitálových spoločností a ochrany ich veriteľov pred ,tunelovaním',“ vraví Alexandra Donevová, hovorkyňa ministerstva spravodlivosti.

Štát: Oddlženie je pre čestných

Ďalej sa podľa Donevovej novelou plánujú sprísniť pravidlá zodpovednosti členov štatutárneho orgánu dlžníka za neriešenie úpadku včas, či už majetkovými postihmi, ktoré voči týmto osobám bude možné uplatniť, alebo aj ich diskvalifikáciou z členstva v riadiacich a dozorných orgánoch vo všetkých obchodných spoločnostiach.

"Nemalo by sa teda stávať, že niekto zanechá jednu spoločnosť v dlhoch a ďalej podniká s ,čistou' novozaloženou spoločnosťou. Nepoctivých podnikateľov teda bude možné po novom na určitý čas diskvalifikovať z možnosti riadiť akúkoľvek obchodnú spoločnosť,“ pokračuje Donevová.

Novela zákona tiež posilní viaceré práva veriteľov v reštruktura­lizácii. Účinnosť novely zákona je naplánovaná na začiatok roka 2015. Reštruk­turalizácia Doprastavu by sa mala skončiť do konca tohto roka.

Počiatočné problémy Doprastavu síce prišli zo susedného Poľska, no úspešný vždy nebol ani na Slovensku. Z domácich diaľničných zákaziek dostal najskôr len úsek pred Prešovom, zvyšok stavia vo väčšine Váhostav. Blízko bol aj k stavbe tunela Višňové za 383 miliónov eur, zákazku však dostal iný. Svitať na lepšie časy začalo Doprastavu nedávno podpísaním zmlúv na výstavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité za 330 miliónov eur, diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur a rýchlocesty R2 od Pstruše po Kriváň za 177 miliónov eur.

Pri nových zákazkách bude mať firma problém. Koncom vlaňajška totiž Najvyšší súd potvrdil, že aj Doprastav bol súčasťou kartelovej dohody firiem, ktoré chceli stavať úsek D1 Mengusovce – Jánovce, a má zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur. Usvedčenie z kartelu navyše znamenalo, že Doprastav zrejme dostane stop niekoľko rokov sa zapájať do nových súťaží.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #Doprastav