Skanska so Strabagom sú stále v hre o diaľnice

Slovenské spoločnosti Skanska a Strabag pravdepodobne budú môcť aj naďalej súťažiť o výstavbu slovenských diaľnic a rýchlociest.

11.07.2014 10:00
diaľnice, stavba Foto:
Vylúčenie zo súťaží o stavbu diaľnic platí vraj okrem iných pre české pobočky Skanska DS a Strabag so sídlom v Prahe.
debata

Úrad pre verejné obstarávanie síce začiatkom tohto týždňa rozhodol o vyčiarknutí šiestich firiem, u ktorých sa v roku 2006 potvrdila kartelová dohoda, zo zoznamu podnikateľov, v prípade Skansky a Strabagu by sa však verdikt mal vzťahovať na ich české pobočky.

Takto si to vysvetľujú priamo stavebné firmy, Úrad pre verejné obstarávanie ešte detaily nespresnil. Ak by však úrad vylúčil všetky firmy až na tri roky, skomplikovala by sa výstavba diaľnic. Minister dopravy Ján Počiatek je za tvrdé potrestanie stavbárov.

Medzi stavebné firmy, ktoré sa dohovorili na cenách za diaľnicu D1 Mengusovce – Jánovce, patrili Doprastav, Skanska DS, Strabag, a. s., Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil. Doprastav však stopku vo verejných súťažiach dostane. Z prostredia stavebných firiem prenikla informácia, že by malo ísť o trojročný stop. V rokoch 2015 a 2016 je pritom pripravený plán rozsiahlej výstavby nových diaľničných úsekov a rýchlostných ciest. Stavať sa bude na D1, D2, D3, R2, R3, R4 a R7. Celkovo sa začne stavať až 21 nových úsekov a Doprastavu, ktorý je v reštruktura­lizácii, to môže skomplikovať postavenie na trhu. Skanska a Strabag však o diaľnice zabojujú.

Stopka z Úradu pre verejné obstarávanie totiž platí pre konkrétne firmy usvedčené z kartelu, teda okrem iných Skanska DS a Strabag so sídlom v Prahe. "Vyškrtnutie zo zoznamu stavebných podnikateľov sa týka spoločnosti Strabag, a. s., Spoločnosť Strabag, s. r. o., sa bude uchádzať o verejné zákazky. Strabag, a. s., nevlastní žiadne percentá v Strabag, s. r. o.,“ potvrdila pre Pravdu Elena Szabová zo spoločnosti Strabag. Šéfka Skansky Magdaléna Dobišová rovnako pre Pravdu potvrdila, že s účasťou vo verejných tendroch neskončili.

V okamihu, keď tendrový úrad začal riešiť otázku, ako naložiť s kartelovou dohodou, očakávalo sa, že prípadná stopka bude platiť pre celú stavebnú skupinu. To znamená, bez rozdielu, či bola z kartelu usvedčená zahraničná matka, alebo miestna dcéra, do súťaže sa nemala dostať ani jedna. Na stavebnom trhu by sa tak razom mohlo objaviť niekoľko ďalších firiem, ktoré by podobne ako Doprastav pre nedostatok zákaziek skončili v reštruktura­lizácii. Právnici však teraz tvrdia, že to bude inak.

"Adresát tohto rozhodnutia nespĺňa podmienky osobného postavenia vo verejnom obstarávaní a nemôže sa zúčastniť verejného obstarávania. Do verejného obstarávania sa nemôže zapojiť ani zahraničný podnik alebo organizačná zložka tejto osoby, uvedené však neplatí na osoby ovládané touto osobou, to znamená subjekty založené touto osobou ako akcionárom alebo spoločníkom,“ vysvetľuje Tomáš Pavlovič, advokát kancelárie Prosman a Pavlovič.

Pavlovič si teda myslí, že je možné, aby sa slovenské firmy zapojili do verejného obstarávania. "K tomu, aby sa nemohli ani ovládané osoby zúčastniť verejného obstarávania, by musel Úrad pre verejné obstarávanie uložiť subjektu zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, ktorý však môže uložiť iba zo zákonom stanovených dôvodov, medzi ktoré nespadá kartelová dohoda,“ dopĺňa Pavlovič.

Ak by tendrový úrad presadil zákaz účasti, stopka by sa mohla dotknúť aj slovenských firiem. "Zákaz sa vtedy rozširuje aj na ekonomicky a personálne prepojené osoby. Podmienku účasti tak nespĺňa ani osoba, ktorej spoločníkom, akcionárom, je osoba, ktorá má právoplatne uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní,“ vraví advokát Milan Gocník z kancelárie Soukeník – Štrpka.

Z kartelu boli usvedčené aj Inžinierske stavby, v ktorých v roku 2010 – 2014 pôsobil Pavol Kováčik, v súčasnosti investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. Skanska bola tou, ktorá vedela postaviť napríklad tunel Višňové či rýchlocestu R2 za Zvolenom najlacnejšie, no v súťažiach neuspela. Vlani dostavala 14-kilometrovú rýchlocestu R4 Košice – Milhosť. Strabag stavia diaľnicu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Fričovce – Svinia, D3 Svrčinovec – Skalité, rýchlostný obchvat Žiaru nad Hronom a R2 v Detve.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Strabag #Skanska