Nemecko sa chystá spoplatniť všetky cesty, nielen diaľnice

Zahraniční vodiči osobných áut by mali od roku 2016 platiť za využívanie všetkých nemeckých ciest.

07.07.2014 22:00
debata (34)

Ročná známka by mala stáť priemerne 88 eur, konkrétne cena sa bude líšiť podľa veku vozidla a objemu motora. Na tlačovej konferencii v Berlíne to v pondelok povedal minister dopravy Alexander Dobrindt, podľa ktorého prinesie spoplatnenie ciest nemeckému rozpočtu 2,5 miliardy eur za štvorročné volebné obdobie.

Platiť by sa teda malo na všetkých cestách, aby sa podľa ministra vodiči nesnažili vyhýbať spoplatneným úsekom diaľnic a rýchlostných ciest a nezaťažovali cesty nižších tried, ktoré nie sú pripravené na hustú dopravu. Pri príprave príslušného zákona chce Dobrindt spolupracovať s Európskou komisiou. Tá predtým kritizovala návrhy na spoplatnenie nemeckých diaľnic pre cudzincov, považovala ich za diskriminačné.

„Navrhujem model infraštruktúrneho poplatku za používanie nemeckej cestnej siete, ktorý budú odvádzať všetci používatelia,“ povedal Dobrindt. Pre nemeckého vodiča zavedenie poplatku nebude znamenať žiadnu platbu navyše. Podľa Dobrindtovho návrhu by sa im mala o cenu cestnej známky znížiť vyššia daň z vlastníctva motorového vozidla.

Nemeckí motoristi by tiež známku mali dostávať pri registrácii vozidla, v ďalších rokoch by im mala automaticky chodiť poštou.

Zahraniční vodiči by podľa Dobrindta mali mať možnosť objednať si známku cez internet alebo ju kúpiť na čerpacích staniciach. K dispozícii by mala byť tiež desaťdňové či dvojmesačné známka s pevnou cenou, ktorej výšku ale minister zatiaľ nespresnil. Cena ročnej známky by bola premenlivá a závisela by na tom, akú ekologickú záťaž prevádzku auta predstavuje. Drahšie by boli známky pre staršie vozidlá a pre autá s väčším objemom motora.

Podľa Dobrindta znamená spoplatnenie nemeckých ciest narovnanie nespravodlivosti voči nemeckým vodičom. „Ročne sa na nemeckých cestách uskutoční približne 170 miliónov jázd vozidiel, ktoré patria zahraničným majiteľom. Títo používatelia by sa tiež mali podieľať na investíciách do cestnej infraštruktúry,“ povedal minister. Doteraz v Nemecku platili mýto na diaľniciach iba nákladné autá, pre osobné vozidlá bolo ich používanie zadarmo. Nemeckí vodiči ale musia platiť daň z vlastníctva motorového vozidla.

Európska komisia v minulosti kritizovala Dobrindtov zámer spoplatniť nemecké diaľnice výhradne pre zahraničných vodičov. Minister teraz uviedol, že jeho súčasný plán európsky zákaz diskriminácie neporušuje. Zároveň uviedol, že chce pri vytváraní presného znenia zákona s komisiou úzko spolupracovať.

Dobrindtov plán obratom kritizovalo Rakúsko. „Vláda podnikne všetky právne kroky, aby zabránila tejto diskriminácii rakúskych vodičov,“ povedala rádiu ORF rakúska ministerka dopravy Doris Buresová. V prvom rade sa podľa nej Viedeň obráti na Európsku komisiu s požiadavkou, aby nemecké plány zastavila.

Proti chystaným platbám protestuje aj Holandsko, susediace s Nemeckom. „Poplatok má osobitne negatívne dopady na holandského vodiča, predovšetkým v pohraničí,“ uviedla holandská ministerka pre infraštruktúru Melanie van Haegenová. Dodala, že je sklamaná z toho, že Dobrindt nezohľadnil skoršie holandskej výhrady. Van Haegenová sa teraz chce obrátiť na eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa, aby preveril, či chystané nemecké opatrenie je v zhode s právom únie.

Kritika zaznieva aj z Nemecka. Podľa autoklubu ACE je Dobrindtov plán nespravodlivý voči zahraničným vodičom a mohlo by sa to obrátiť proti Nemcom, ktorí jazdia do zahraničia.

„Hostia na nemeckých diaľniciach nám za to nielen srdečne poďakujú, ale celkom iste sa nám za to aj pomstia,“ povedal denníku Welt predseda ACE Stefan Heimlich.

O spoplatnenie nemeckých diaľnic pre zahraničné osobné autá sa v Nemecku hovorí už od roku 2011. Zámer presadzuje najmä bavorská Kresťanská únia, ktorej členom je aj Dobrindt a ktorá pri povolebných vyjednávaniach dokázala zakotviť túto požiadavku do koaličnej zmluvy novej vlády kancelárky Angely Merkelovej. Konkrétny návrh zákona ale stále nie je k dispozícii. Dobrindt pritom ešte tento rok v marci sľuboval, že úplné znenie zákona predloží do vlády pred začiatkom parlamentných prázdnin, ktoré sa začínajú tento piatok.

34 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice