Opoziční poslanci spochybňovali priebeh tendra, v ktorom Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vylúčila lacnejšie ponuky troch uchádzačov pre nesplnenie podmienok a v hre zostal uchádzač s dvojnásobne vyššou ponukou v porovnaní s nimi. Minister dopravy Ján Počiatek a generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš odmietli konkrétne informovať o priebehu súťaže s tým, že ešte nie je uzavretá a posudzuje ju Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Výbor vzal napokon informáciu ministra dopravy o uvedenom tendri na vedomie.
Počiatek: Cena za dozor musí byť adekvátna
„Výbor má právo sa pýtať, ale toto je veľmi nebezpečná situácia, keď na základe neoverených informácií niekto chce vstupovať do prebiehajúcej súťaže. To je absolútne neprípustné a to sa tu dnes stalo,“ povedal po zasadnutí výboru Počiatek. Minister zároveň uviedol, že aj ponuka, ktorá bola vyhodnotená ako najvhodnejšia, tvorí iba okolo 58 % z predpokladanej ceny za výkon stavebného dozoru.
„Európska komisia nás dlhodobo upozorňuje, že ceny za stavebný dozor na Slovensku sú dlhodobo v pásme 1 % z hodnoty diela, čo sa im zdá príliš nízka cena,“ povedal Počiatek. Podiel cien stavebného dozoru na cene stavby v EÚ je priemerne okolo 3 %. Cena za dozor by podľa ministra mala byť adekvátna rozsahu stavby. Úlohou komisie v súťaži je vyhodnotiť, či uchádzači kvalitatívne a kapacitne spĺňajú podmienky na dozorovanie. Gajdoš informoval, že komisia pre súťaž na stavebný dozor má pätnásť členov a sú v nej zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.
Hudacký: Aj v iných súťažiach boli nízke ceny
Predseda hospodárskeho výboru Ján Hudacký (KDH) počas diskusie upozornil, že aj v iných súťažiach na stavebný dozor pre stavbu diaľnic uspeli uchádzači s výrazne nižšími cenami oproti odhadovaným. Pri vyhodnocovaní ponúk by podľa neho mali byť zohľadnené odborné skúsenosti uchádzačov. Poslanec Alojz Přidal (KDH) sa vyslovil za zrušenie súťaže a jeho kolega Jozef Mikúš (SDKÚ-DS) ju prirovnal k mýtnemu tendru, v ktorom uspela najvyššia cena a nižšie boli vylúčené. Poslanec Dušan Muňko (Sme) označil diskusiu pred ukončením súťaže za predčasnú a navrhol vrátiť sa k téme neskôr. Podpredseda výboru Maroš Kondrót (Smer) obvinil opozíciu z politikárčenia, čo však tá odmietla.
Aj najvyššia cena výrazne podliezla odhadovanú
Najvyššiu ponuku na stavebný dozor pre D1 s tunelom Višňové predložilo združenie v zložení EUTECH, a. s. Košice, ESP Consult, s. r. o. Šamorín, Müller a Hereth Ingenieurbüro für Tunnei und Felsbau GmbH z nemeckého Freilassingu a AP Investing SK, s. r. o. Bratislava. Za poskytovanie služieb žiada 7,865 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (58,5 % z predpokladanej ceny 13,448 mil. eur). Združenie AE Dozoring, s. r. o. (dcéra Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.), Infraprojekt, s. r. o. (dcéra Dopravoprojektu, a. s.), BUNG Slovensko, s. r. o. a Terraprojekt, a. s. predložilo najnižšiu ponuku 3,746 mil. eur (27,85 %), firma Infram, s. r. o. 4,431 mil. eur (32,9 %) a skupina SGS Czech Republic, s. r. o. Praha, HBH Projekt spol. s. r. o. Brno, DIPA-SK s. r. o. Bratislava a SGS Slovakia spol. s r. o. Košice 4,639 mil. eur bez dane (34,5 %). ÚVO v súčasnosti posudzuje námietky združenia na čele s AE Dozoring proti vylúčeniu z tendra pre mimoriadne nízku cenu.