Anketa: Ako sa darí slovenským firmám?

Zástupcov niekoľkých slovenských firiem sme sa spýtali, ako sa im darí v podnikaní. Prečítajte si ich odpovede v ankete Pravdy.

01.07.2014 09:00
debata

Ladislav Čechovič, obchodný riaditeľ, Mecom Group

Ladislav Čechovič
Ladislav Čechovič, obchodný riaditeľ, Mecom Group Ladislav Čechovič

Minulý rok bol úspešný tak z pohľadu dosiahnutých tržieb, ako aj dokončenia špecializácie závodov nielen na úrovni krajiny, ale aj celého holdingu. V dvoch výrobných závodoch v Humennom a Lučenci zamestnávame spolu 740 ľudí. Veľmi nás tešia naše úspechy na domácom trhu, napriek stagnujúcej spotrebe sa nám darí stále zvyšovať predaj. Viac ako dve tretiny vyrobenej produkcie zostávajú doma. Tento rok sme prvýkrát získali aj ocenenie Superbrands 2014. Teší nás, že sme značkou, ktorá je ľuďom blízka a sympatická a môžeme byť súčasťou ich každodenného života.

Klaudia Valušková, zakladateľka a bývalá majiteľka holdingu Auto Valušek, gestorka projektu Škoda Handy ZŤP

Klaudia Valušková
Klaudia Valušková, zakladateľka a bývalá majiteľka holdingu Auto Valušek, gestorka projektu Škoda Handy ZŤP Klaudia Valušková

Vyvrcholenie našej podnikateľskej aktivity bolo vytvorenie a zosieťovanie servisno-obchodných stredísk na motorové vozidlá piatich značiek pod názvom Auto Valušek holding. Podnikateľské prostredie sa formovalo a jeho reprezentanti boli spoločnosťou hodnotení nie vždy pozitívne. Môžem však povedať, že samotné dozrievanie podnikateľa bolo veľmi náročné. Neboli vytvorené podmienky na podnikanie, neboli prostriedky na rozvoj podnikania, nemali sme dostatok informácii, naopak, trh bol k nám milosrdnejší ako dnes.

Posledné štvorročné obdobie sme aktivity sústredili na prácu, kde hlavným cieľom je integrácia osôb so ZŤP do všetkých oblastí života. Chránená dielňa AV mobilita sa stala gestorom projektu Škoda Handy ZŤP, ktorý sa úspešne rozvíja v piatich centrách na Slovensku. Ocenením bolo získanie Európskej ceny za podporu podnikania 2013 v Bruseli. Obzvlášť plodnou je moja mentoringová práca s organizáciou VOKA zameraná na podnikanie žien. VOKA, vidiecka organizácia pre komunitné aktivity, vzdeláva podnikateľky a budúce podnikateľky z celého Slovenska. Ich absolventky sú totiž reprezentantkami komunitného podnikania a zakladajú následne vo svojich mestách kluby, kde sa sústreďujú podnikateľské aktivity regiónu. Mentorujem aj projekt Dobrý podnikateľ. Môžem povedať, že podnikateľskému podhubiu sa úspešne darí. V tomto období pripravujeme otvorenie kamenných komunitných centier s celoročnou prezentáciou služieb a výrobkov daného regiónu.

Tomáš Sroka, riaditeľ, Zľavomat.sk

Každého domáceho výrobcu na Zľavomat.sk označíme špeciálnym logom, ktoré prezentuje slovenských výrobcov. O domáce výrobky majú zákazníci Zľavomat.sk rastúci záujem. Podľa aktuálnej spotrebiteľskej ankety, ktorú vyplnilo vyše 2 000 ľudí, až 26 % opýtaných uprednostňuje slovenské výrobky a 12 % preferuje výrobky lokálnej výroby. Najobľúbenejšie slovenské výrobky na Zľavomat.sk sú stabilne potraviny ako vína, syry, klobásky z mangalice a lokálne vyrobený nábytok alebo tovar do domácnosti ako napríklad panvice z Oravy či termo vankúše z prírodných materiálov.

Peter Kuba, riaditeľ, Protherm Production

Našej firme sa v oblasti výroby vykurovacích zariadení darí. V minulom roku sa nám podarilo zvýšiť množstvo vyrobených kotlov a dosiahli sme zaujímavý obrat, a to 187 mil. eur. Taktiež sme zvýšili počet zamestnancov o 60, pričom v tomto roku chceme prijímať nových ľudí najmä do oblasti vývoja kotlov. Na našom pretrvávajúcom úspechu majú výrazný podiel predovšetkým investície do inovácií vo výrobe, investovanie do oblasti vývoja či skvalitnenia logistiky.

Protherm Production sídli v Skalici a na Slovensku vyrába kotly, ktoré putujú na trhy do 24 krajín sveta. Ide o kotly značiek Vaillant, Protherm, Saunier Duval, Bulex, Glow Worm a Hermann. Pre slovenský trh sa tu vyrábajú kotly značiek Vaillant a Protherm. Ročne sa vo fabrike vyrobí okolo 370 000 závesných či stacionárnych kotlov. Sústredíme sa najmä na výrobu kotlov pre stredoeurópske a východné trhy, pričom našimi nosnými produktmi sú plynové nekondenzačné a kondenzačné kotly. V rámci koncernu Vaillant Group, ktorého sme súčasťou, sa náš závod špecializuje na výrobu stacionárnych plynových kotlov. Významné postavenie má u nás aj elektrický závesný kotol, s ktorého výrobou sa v našej fabrike začínalo už v počiatkoch vzniku firmy. Stále je však u spotrebiteľov veľmi obľúbený. Ročne sa u nás vyrobí tak 50 000 kusov.

Rastislav Šmehyl, obchodný riaditeľ, Icopal

Rastislav Šmehyl
Rastislav Šmehyl, obchodný riaditeľ, Icopal Rastislav Šmehyl

Icopal má viac ako štyridsaťročnú tradíciu vo výrobe a obchode s asfaltovanými hydroizolačnými a strešnými materiálmi. Patríme k svetovým lídrom v oblasti ochrany budov od základov až po strechu, pričom naším prvoradým cieľom je ponúknuť zákazníkom čo najkomplexnejší a najspoľahlivejší hydroizolačný alebo strešný systém odolávajúci poveternostným a iným vplyvom. V súčasnosti považujeme v oblasti nášho podnikania za problematické iba zníženie dopytu po stavebných materiáloch. Aby sme si udržali požadovaný objem predaja, snažíme sa zavádzať na trh stále nové výrobky, inovovať tie existujúce a prinášať nové technológie.

Na Slovensku vyrábame oxidované asfaltované pásy Hydrobit a Glasbit a tiež modifikované asfaltované pásy Elastobit. Nie sme však len výrobcom hydroizolácií z asfaltovaných pásov, ponúkame tiež výrobky z oblasti fóliových systémov. V štúrovskom závode vyrábame PVC a FPO fólie, ktorých výroba sa pre pretrvávajúci dopyt zo strany koncových užívateľov postupne rozširuje. Fólie MONARPLAN na báze mPVC sa vyznačujú výbornou zvárateľnosťou, dobrou ohybnosťou a tvárnosťou v relatívne širokom teplotnom rozmedzí, pevnosťou v ťahu, ale aj odolnosťou proti poveternostným vplyvom či rozmerovou stabilitou. Majú nižšiu hmotnosť, vďaka čomu len minimálne zaťažujú nosnú konštrukciu. Navyše sa vyznačujú rýchlejšou a jednoduchšou aplikáciou vo všetkých ročných obdobiach. Nemenej významným výrobkom, s ktorého výrobou začal Icopal už vo svojich počiatkoch, je aj výroba asfaltových šindľov.

Magdaléna Bartková, marketingová manažérka, Velux Slovensko

Magdaléna Bartková
Magdaléna Bartková, marketingová manažérka, Velux Slovensko Magdaléna Bartková

Velux prináša sofistikované riešenia pre bývanie v podkroví už viac ako 70 rokov. Patrí k najsilnejším značkám na celosvetovom trhu stavebných materiálov a v oblasti výstavby a rekonštrukcie bytov a domov. Naša ponuka pozostáva zo širokého sortimentu strešných okien, svetlíkov, ako aj riešení pre ploché strechy. Dodávame tiež veľa druhov roliet, žalúzií, montážnych doplnkov a výrobky pre diaľkové ovládanie.

V čase útlmu dopytu v stavebníctve sa snažíme stále svoje výrobky zlepšovať, aby sme vyhoveli potrebám všetkých zákazníkov. Spoločnosť uviedla v apríli na slovenský trh novú generáciu strešných okien, ktorá prináša do podkrovia viac svetla, nižšiu spotrebu energie, viac pohodlia a vylepšený dizajn za nezmenenú cenu. Nové okná rozdelené do troch produktových radov – Štandard, Štandard Plus a Premium sa prispôsobia rozdielnym nárokom a rozpočtom domácností.

Roman Fraňo, výkonný riaditeľ, AJ Produkty

Naša spoločnosť je etablovaná na slovenskom trhu už od 90. rokov. Spočiatku sme fungovali ako čisto obchodná spoločnosť, a pretože bolo podnikateľské prostredie prijateľné a odbyt rástol, rozhodla sa naša skupina investovať aj do výrobných kapacít. V súčasnosti zamestnávame na Slovensku viac ako 200 zamestnancov prevažne vo výrobe a plánujeme sa rozširovať. Čo sa týka podnikateľského prostredia, je tu čo zlepšovať hlavne zo strany štátnych orgánov, to však chce čas a vôľu meniť veci. Verím že vývoj v tejto problematike pôjde správnym smerom a tempom.

Marcela Tokošová, výkonná riaditeľka výrobného družstva Kovotvar

Marcela Tokošová
Marcela Tokošová, výkonná riaditeľka výrobného družstva Kovotvar Marcela Tokošová

Slovenské firmy musia byť v súčasnosti najmä vnútorne silné a odolné, aby mohli zvládať všetok ten tlak na ich daňovú, obchodnú a pracovnú politiku. My v Kovotvare sme museli vybudovať celú firmu akoby od podlahy znovu. Všetky obchodné kontakty, dodávateľské vzťahy, marketingové stratégie, cenové kalkulácie. Dôvodom bola síce úspešne, no predsa len prebehnutá reštrukturalizácia. Dnes by sme potrebovali zamestnať ďalších pracovníkov, no bohužiaľ sa zdá, že ľudia opovrhujú prácou pre slovenskú firmu a radšej zamieria do zahraničnej spoločnosti, kde im vďaka daňovým úľavám vedia poskytnúť vyššie mzdy. Možno by nebolo na škodu zamyslieť sa – okrem podporovania slovenských výrobcov potravín kampaňami, napríklad Nakupujem slovenské potraviny – i nad podporovaním slovenských zamestnávateľov vo všeobecnosti.

Andrej Juriš, manažér, Topstone Slovensko

Andrej Juriš
Andrej Juriš, manažér, Topstone Slovensko Andrej Juriš

Topstone Slovensko ako tvorca kamienkových povrchov je na trhu druhy rok. Naším cieľom je budovať spoločnosť tak, aby sme boli jednotkou na slovenskom trhu ako je to u našich českých kolegov. Začiatky v podnikaní nie sú ľahké ako u každej firmy. Našou prioritou je hlavne uspokojiť zákazníkov, mať špičkový tým odborníkov v oblasti poradenstva, služieb a odbornej realizácie. V našom záujme je aj získať a vybudovať nových obchodných partnerov na Slovensku. Zákazníkom podávame profesionálne informácie spojené s kvalitnými službami a materiálmi, ktorých vývin sa posúva každým dňom dopredu. Nemalé úsilie vkladáme aj do marketingu, web stránok a letákových kampaní, aby sme boli v povedomí zákazníkov. Na záver by som použil jeden citát, ktorým sa riadime: " Dlhodobú prosperitu poháňa kvalita a originalita, nie priemernosť a napodobňovanie ”

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #anketa #podnikanie #vyrobené na Slovensku