Bratislava sa nevie zbaviť starých trolejbusov

Bratislava nakupuje vo veľkom cez eurofondy nové trolejbusy. Staršie, ktoré sú ešte schopné prevádzky, ponúkla ostatným slovenským mestám.

, 30.06.2014 06:00
Bratislava, trolejbus, MHD, doprava, cestujúci Foto: ,
Staré ojazdené trolejbusy z Bratislavy ostatné mestá nechcú alebo ich z technických príčin ani nemôžu využívať.
debata (5)

Odpoveď však bola vo všetkých prípadoch rovnaká, a teda, že nemajú záujem. Mestá totiž rovnako ako Bratislava radšej kúpili pre svojich cestujúcich nové vozidlá.

„Staré trolejbusy chceme predať. Niektoré sú síce v stave, že pôjdu odpočívať, ale niektoré sa ešte vynasnažíme predať. Zatiaľ nie je záujem,“ potvrdil Ľubomír Belfi, šéf Dopravného podniku Bratislava, a dodal, že skúsia osloviť mestá v zahraničí. Koľko presne je takých trolejbusov, ktoré sa ešte dajú speňažiť, vedenie dopravného podniku nateraz nevie.

„Postupne, ako budeme zavádzať nové trolejbusy a ostatné vyraďovať, každý prejde technickou kontrolou a vtedy zistíme, ktoré sú na tom tak, že ich môžeme predať,“ vysvetľuje Zuzana Vachová z Dopravného podniku Bratislava.

Hlavné mesto vymení do konca septembra budúceho roka všetky staré trolejbusy za úplné nové, klimatizované a nízkopodlažné. „Takisto obnovujeme a modernizujeme vozový park rovnako ako Bratislava, a preto nevidíme žiadny dôvod, aby sme nakupovali staré ojazdené trolejbusy z Bratislavy,“ vraví Michaela Karaffová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.

Bratislavské trolejbusy nechce ani Žilina. „Nemáme záujem ani o náhradné dielce z vyradených trolejbusov v Bratislave. V najbližších rokoch budú v Žiline už všetky trolejbusy nové. Pôjde o 27 kusov trolejbusov. Predpokladáme, že v budúcom roku začneme s ich obstarávaním a následne v rokoch 2016 alebo 2017 dôjde k výmene,“ tvrdí Pavol Čorba, hovorca mesta Žilina.

V Banskej Bystrici by napríklad bratislavské trolejbusy nemohli jazdiť z technického hľadiska. „Bratislava používa vozidlá na trakcii 600 V, pričom v Banskej Bystrici jazdíme na trakcii 750 V. V roku 2011 sme navyše uskutočnili prostredníctvom spolufinancovania cez eurofondy takmer celú obmenu vozidiel trolejbusov, a to v počte 19 kusov. V tomto roku bol opätovne predložený projekt na ďalšiu výmenu autobusov za nové trolejbusy prostredníctvom financovania cez eurofondy. Ide o kúpu 4 kusov vozidiel, ktoré by boli, v prípade úspešného projektu, zavedené do prevádzky v roku 2015,“ vysvetľuje Martina Kanisová, hovorkyňa mesta Banská Bystrica.

V Bratislave premávajú v priemere 20–ročné trolejbusy a za rok 2013 sa malo do opráv trolejbusov, ľahkej a ťažkej údržby investovať z prostriedkov dopravného podniku 2,5 milióna eur. Tie nové, nízkopodlažné trolejbusy s klimatizáciou a kamerovým systémom budú stáť takmer 50 miliónov eur. Väčšinu preplatí Bratislave Európska únia.

Nové trolejbusy sa vyrábali v českej Škoda Electric. Pavol Kajánek, analytik z Výskumného ústavu dopravného, naznačuje, že Bratislava bude mať problém predať svoje staršie trolejbusy do iných miest.

„Každé mesto, v ktorom je v súčasnosti prevádzkovaná trolejbusová doprava, má skôr snahu a tendenciu obnovovať svoj jestvujúci vozový park nízkoenergetickými vozidlami novšieho výrobného radu, ako nakupovať trolejbusy, ktoré už boli vyradené. Takéto konanie by mohlo síce ušetriť prvotné investičné náklady, ale na úkor bezpečnosti a komfortu cestujúcich, ktorí by mohli strácať záujem o tento druh prepravy. Taktiež prvotná úspora by sa následne prejavila vo zvýšení prevádzkových nákladov dopravného podniku spojených s údržbou starých vozidiel,“ vraví Kajánek.

Okrem trolejbusov zainvestuje dopravný podnik hlavného mesta aj do kúpy nových nízkopodlažných električiek. Do budúcoročnej jesene bude dodaných 30 nových električiek, ďalšie prídu v priebehu roka 2016. Pre Bratislavu ich vyrába česká Škoda Transportation, vypýta si za ne viac ako 72 miliónov eur. Ich nákup z veľkej miery preplatí opäť Európska únia. Dopravný podnik vlastní viac ako dvesto električiek, ich priemerný vek je však vyše 21 rokov a 70 percent je už po svojej životnosti.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #trolejbus
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy