Podľa Potravinárskej komory Slovenska, ktorá si objednala prieskum, úpadok v ponuke domácich výrobkov už dosiahol dno. Naznačuje to aj rastúci podiel značkových potravín na regáloch a klesajúce zastúpenie privátnych značiek reťazcov.
Potravinári sledujú zastúpenie slovenských výrobkov na pultoch hypermarketov, supermarketov, malých a diskontných predajní od roku 2011. Keď vtedy urobila agentúra Gfk Slovakia prieskum podielu domácich potravín na regáloch, bolo zastúpenie slovenských a zahraničných 50 : 50 percent. Odvtedy každý rok klesalo. Rozdiel medzi rokom 2013 a 2014 však bol už zanedbateľný – iba mínus 0,6 percenta. Aktuálne majú prevahu zahraničné výrobky s 57-percentným pultovým podielom.
„Dostali sme sa do bodu, ktorý by mohol znamenať začiatok bodu obratu,“ vyslovil všeobecnú túžbu po zvýšení ponuky, a tým aj predaja slovenských výrobkov prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay. Namerané údaje však podľa obchodníkov nevyjadrujú skutočný predaj slovenských potravín. Správnejšie by ho bolo vyjadrovať podľa podielu slovenských potravín na tržbách, ktorý sa pohybuje v rozmedzí od 60 do 66 percent.
Poturnay povedal, že zoberú do úvahy pri vyhodnocovaní predaja slovenských potravín aj tento aspekt, ale zdôraznil, že najprv ich obchodníci musia vystaviť na pulty a potom si ich spotrebitelia, ktorí sa ich dožadujú, môžu aj kúpiť.
Prieskum GfK Slovakia priniesol viacero zaujímavých zistení vysvetľujúcich kto a čo vlastne v konečnom dôsledku ovplyvňuje predaj slovenských potravín. Suverénne najvyššie zastúpenie domácich výrobkov majú malé predajne, a to až 60 percent, najmenej diskontné – iba 29 percent, hypermarkety 43 a supermarkety 49 percent.
Najvyššie zastúpenie slovenských výrobkov bolo v obchodoch Banskobystrického kraja (54 percent), najnižšie v Bratislavskom kraji (36 percent). V malých mestách a na vidieku nemajú veľké obchodné reťazce také veľké zastúpenie ako vo veľkých.
Medzi najviac ponúkané slovenské potraviny patrí mlieko, minerálky, pivo, mäsové výrobky, liehoviny a destiláty a mliečne výrobky. Chvost ponuky tvoria trvanlivé pečivo, nealkoholické nápoje, cukrovinky a konzervované výrobky.
Dobrým signálom podľa potravinárov je to, že sa v roku 2014 oproti vlaňajšku zvýšil podiel vystavených slovenských značkových výrobkov zo 77 na 81 percent, kým podiel privátnych značiek reťazcov klesol z 23 na 19 percent. Podľa Poturnaya to svedčí o tom, že ľudia si uvedomujú, že skutočným garantom kvality výrobku je konkrétny výrobca a nie obchodník, ktorý strieda výrobcov svojej privátnej značky.