Meškajúci obchvat Bratislavy hýbe cenami domov

Ustavične štátom sľubovaný, no stále nepostavený nultý diaľničný obchvat Bratislavy – D4, je dôvodom, prečo ľudia strácajú záujem o bývanie v okolitých obciach hlavného mesta.

24.06.2014 08:00
obchvat D4 Foto:
Vizualizácia križovatky plánovanej diaľnice D4 s cestou smerujúcou z Rače na Pezinok.
debata (40)

Tí, ktorí si nehnuteľnosti kúpili pred pár rokmi v domnienke, že zakrátko bude D4 realitou, teraz svoje domy predávajú a sťahujú sa späť do Bratislavy. Príčinou sú niekoľkohodinové zápchy a dennodenný kolaps dopravy. Diaľnicu D4 by mali diaľničiari začať najnovšie stavať koncom budúceho roka a súčasne s ňou sa rozbehne aj výstavba rýchlostnej cesty R7.

O tom, že vidiek stráca na atraktivite, hovorí aj realitná maklérka. "Obce v okolí Bratislavy, najmä v smere na Senec, Čiernu Vodu a Dunajskú Lužnú, majú v časoch špičky obrovský problém s dopravou. Hodinové kolóny v čase dopravnej špičky sú dnes bežnou realitou. Väčšina klientov kupuje v týchto obciach nehnuteľnosti najmä kvôli cene, ktorá býva štandardne oveľa nižšia ako v Bratislave. Polovica záujemcov však nakoniec upustí od kúpy nehnuteľnosti v satelitoch pre dopravnú situáciu,“ tvrdí Daniela Danihel Rážová z realitnej kancelárie BOND Reality, ktorá zároveň dodáva, že sa znižuje atraktívnosť bývania v týchto lokalitách, a to znamená, že to znižuje aj ceny nehnuteľností smerom dole. "Mnohí ľudia najmä z okolia Dunajskej Lužnej, predovšetkým rodiny s menšími školopovinnými deťmi, sa z tohto dôvodu vracajú späť do Bratislavy,“ poznamenala Rážová.

Podľa rezortu dopravy prebieha v súčasnosti súťaž na poradcu pri tomto projekte. "Robíme všetky kroky potrebné na to, aby sa výstavba diaľnice D4 a na ňu nadväzujúcej rýchlostnej cesty R7 mohla reálne začať na prelome rokov 2015 a 2016,“ tvrdí Gabriela Jarošová z ministerstva dopravy.

Nultý obchvat Bratislavy sa s najväčšou pravdepodobnosťou postaví ako verejno-súkromný PPP projekt. Štát už jeden PPP projekt každoročne spláca zhruba 130-miliónovými splátkami. Rýchlostná cesta R1 z Nitry do Tekovských Nemiec sa totiž postavila za súkromné peniaze. Krajina si môže dovoliť dať na splátky PPP projektov maximálne 260 miliónov eur, čiže ešte jednu súkromnú stavbu by štátny rozpočet zatiahol.

Prvá časť D4 od bratislavských Jaroviec po Raču by mala podľa odhadov stáť 576 miliónov eur, úsek po Záhorskú Bystricu s tunelom Karpaty 599 miliónov eur a posledná štvorprúdovka od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom 100 miliónov eur. Najkomplikovanejším bude práve úsek s deväť kilometrov dlhým tunelom Karpaty.

Diaľničiarom komplikuje výstavbu aj prítomnosť významných hniezdisk vtákov, cesta má takisto prechádzať mimoriadne chránenou oblasťou Dunajských luhov. Diaľničný obchvat tak prechádza cez jedno z území s najvyššími prírodnými hodnotami a navrhnúť vhodnú trasu nie je jednoduché. Ak by išla o pár kilometrov južnejšie, tak už prechádza cez hniezdiská a zimoviská tisícok vtákov. Stavbu severnejšie zas znemožňuje ostrov Kopáč a Slovnaft.

S trasovaním mala problém aj rýchlostná R7. Nakoniec prišlo k dohode, že štvorprúdovka obíde Slovnaft, ale aj momentálne rozrastajúcu sa mestskú časť Podunajské Biskupice. Začínať sa má v križovatke Prievoz na diaľnici D1. Následne teda obíde priemyselný areál podniku Slovnaft a za ním pokračuje cez poľnohospodársky využívané územie. Koniec úseku je na diaľnici D4 v mieste križovatky Ketelec. Odtiaľ pokračuje smerom na Dunajskú Lužnú a končí v Holiciach, šesť kilometrov pred Dunajskou Stredou.

"Sťažnosti obyvateľov sú veľmi časté. Hlavne z dôvodu pretrvávajúcich zápch, nielen na ceste I/63, ale prakticky v celej obci, na komunikáciách každého druhu. Je to spôsobené hlavne tranzitom z Trnavského kraja, kde nedisciplinovaní vodiči robia všetko, aby sa vyhli kolónam. Je problém v čase rannej dopravnej špičky prejsť na druhú stranu vozovky,“ hovorí Štefan Jurčík, starosta Dunajskej Lužnej. Bratislavský obchvat však bude mať význam len vtedy, keď sa dostavia naraz s D4. Podľa plánov to však vyzerá tak, že D4 bude hotová v roku 2020, kým R7 o dva roky skôr.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #R7 #D4