Tunel Višňové dostal tretiu šancu

Najočakávanejšia, ale aj najodsúvanejšia výstavba najdlhšieho slovenského tunela Višňové sa opäť začína.

17.06.2014 20:00
Základný kameň tunela Višňové Foto: ,
Základný kameň tunela Višňové poklepali tretíkrát za posledných 16 rokov.
debata (15)

V utorok na námestí v Žiline poklepali už po tretí raz základný kameň tunela. Vyše 13,5–kilometrový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorej súčasťou bude aj 7,5–kilometrový tunel, má byť hotový na konci roku 2019.

Tunel obíde nehodový strečniansky úsek. Od prvého poklepania základného kameňa, teda za 16 rokov, zahynulo na ceste medzi Žilinou a Vrútkami pri dopravných nehodách 36 ľudí. Odborníci po dobudovaní diaľnice očakávajú zníženie dopravnej nehodovosti o dve tretiny.

Tunel sa začal pripravovať ešte v minulom storočí, prvý základný kameň poklepal v roku 1998 minister Mečiarovej vlády Ján Jasovský. O štyri roky bola ukončená prieskumná štôlňa, tunel mal byť v roku 2005, ale v stavbe sa nepokračovalo. Druhý kameň poklepali v roku 2010 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny a premiér Robert Fico a celý úsek diaľnice od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu plánovali ukončiť v roku 2014. Koncom roka 2011 si opustenú štôlňu vo Višňovom pozrel aj exminister dopravy Ján Figeľ a sľúbil termín zhotovenia 2017. Jeho nástupca Ján Počiatek tvrdí, že tentoraz bude stavba dotiahnutá do konca.

„Dnes som si istý, že sa to aj naplní, pretože existujú reálne zmluvy s reálnymi podmienkami, ktoré musí zhotoviteľ splniť, a keď nie, tak bude za to veľmi tvrdo sankcionovaný. Takže tá realita dostavby v roku 2019 je úplne jasná,“ povedal v utorok minister dopravy.

Zmluva s taliansko–slovenským konzorciom na zhotovenie diaľničného úseku bola podpísaná minulý týždeň, spoločnosti Salini Impregilo a Dúha ho majú postaviť takmer za 410 miliónov eur bez dane. Samotný tunel má byť razený z oboch strán. Termín razenia tunela riaditeľ talianskej spoločnosti Francesco P. Miglio zatiaľ nevedel spresniť. Najprv sa budú robiť prípravné práce, prekládky sietí a je potrebné aktualizovať stavebné povolenia, vypracovať projekt.

„Máme šesť mesiacov na to, aby sme pripravili detailný realizačný projekt. Keď bude tento projekt schválený, umožní nám to začať už samotné výkopové práce a pripraviť tunel na výstavbu,“ uviedol Miglio. Dodal, že talianska spoločnosť už vybudovala stovky kilometrov tunelov v zahraničí. Tento rok sa začala aj výstavba úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, na ktorý úsek s tunelom Višňové nadviaže, pričom oba úseky až po Dubnú Skalu spolu úzko súvisia (24,8 km). Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka dokončenie úsekov skráti doterajšiu trasu asi o 9 kilometrov. Odkloní dopravu z cesty medzi Žilinou a Martinom.

„Až 80 percent nákladných vozidiel a 74 percent osobných automobilov stiahne nová diaľnica. Dnes tadiaľ prejde približne 30–tisíc vozidiel, po dokončení diaľničného úseku pôjde po starej ceste okolo 6,5 tisíca automobilov, čo si dnes ani nevieme predstaviť,“ dodal Palčák.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Milana Gajdoša zostali na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc nerozostavené ešte dva úseky Prešov západ – Prešov juh a Turany – Hubová, kde pre rozsiahly zosuv v Šútove bolo potrebné urobiť geologický prieskum. Uvažovalo sa aj o zmene trasy diaľnice, ale ako Gajdoš naznačil, posun trasy možno nebude musieť byť až taký zásadný.

„Rozhodnutie padne začiatkom júla po dodaní všetkých podkladov,“ uviedol Gajdoš na margo trasovania diaľnice v úseku Turany – Hubová. Okrem diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu včera v Žiline poklepali aj základný kameň výstavby diaľnice D3 Strážov – Žilina – Brodno. „Úsek takmer nejde po povrchu, buď ide po moste, alebo v tuneli,“ dodal Počiatek. Stavba 4,25 km dlhého úseku má byť dokončená v júli 2017.

Informácie z agentúry nahradil redakčný článok denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #tunel Višňové