Električkové koľaje zmohli horúčavy

Vysoké teploty v uplynulých dňoch postavili do strehu cestných aj koľajových dopravcov.

13.06.2014 12:00
debata

Hrozby sa napokon ukázali ako oprávnené pri električkovej doprave. V hlavnom meste, resp. mestskej časti Dúbravka, sa tento rok prvýkrát vyduli koľaje a zastavili dopravu.

„Napriek ochladzovaniu, vplyvom vysokej teploty, došlo k vydutiu úseku trate. Zamestnancom sa však chybu podarilo odstrániť a následne trať sprevádzkovať tak, aby vozidlá mohli bezpečne prechádzať daným úsekom,“ hovorí Adriana Volfová z Dopravného podniku Bratislava o úseku Hanulova – Pri Kríži.

„Počas extrémnych horúčav máme v uliciach špeciálne vozidlá, ktoré polievajú koľajnice, aby došlo k ich ochladeniu. Ak sa aj stane obdobný prípad vydutia koľají, ihneď zabezpečujeme náhradnú autobusovú dopravu a informovanie cestujúcej verejnosti. Dôsledne kontrolujeme nielen električkové trate – koľajový zvršok, ale aj trakčné vedenie,“ tvrdí Volfová. Dodala, že súčasné električkové trate, ktoré prešli modernizáciou, majú zabezpečené dilatačné zariadenia, ktoré kompenzujú rozťažnosť koľají.

Okrem električkovej trate do Dúbravky sú takéto zariadenia inštalované vo všetkých úsekoch tratí, ktoré v minulosti prešli opravami a modernizáciami. Trasa v Dúbravke bude rekonštruovaná v dohľadnom čase a pod palcom to má bratislavský magistrát.

Metropola východu – Košice, sa takisto stretla s podobnými problémami na električkových tratiach. Tohtotýždňové horúčavy však dopravnému podniku nespôsobili vrásky na čele. „V minulosti boli tieto prípady zaznamenané. Pri vysokých teplotách posledných dní sme však takýto problém nezaznamenali,“ vraví Michaela Karraff ová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.

Horúce počasie škodí, prirodzene, aj železniciam. Teplota na koľajniciach totiž môže vystúpiť razom aj na vyše 40 stupňov Celzia a koľaje sa môžu vychýliť či vybočiť. Preto železničiari vo väčšej miere vykonávajú merania teploty vzduchu a koľajníc, a to tak, že v určených miestach merania sa zavedie záznamník, do ktorého sa zaznamenávajú teploty. Teplotná pochôdzka sa vykonáva podľa potreby v čase zvýšených teplôt, teda pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40 oC, čo je už pri teplote vzduchu nad 28 oC. Tento týždeň vystúpila ortuť teplomera do výšky 36 oC. Minulý rok sa vplyvom vysokej teploty dokonca poškodila diaľnica a v pomalom jazdnom pruhu D2 sa vytvorili koľaje a preliačiny.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #teplo #električky #MHD