Verejná doprava sa zvyšovaním kvality snaží dobehnúť autá

Cestovať denne do práce alebo za povinnosťami individuálnou dopravou, teda vlastným autom, je nielen neekologické, ale aj menej bezpečné či drahšie ako pri využití autobusu. Na druhej strane auto je rýchlejšie a pohodlnejšie a stále ho preferuje osem z desiatich cestujúcich. Na to, aby ľudia presadli do verejnej dopravy, sa musí najprv investovať do jej kvality.

09.06.2014 14:00
autobus, doprava, MHD Foto: ,
Autobusová aj železničná doprava sa snaží dostať ľudí z áut a tým aj zvýšiť plynulosť premávky na cestách.
debata

Aktuálna masívna kampaň, ktorá stavia na pomyselný piedestál skôr autobusovú dopravu, tvrdí, že kvalita verejnej dopravy sa už zvýšila. Dopravní analytici však tvrdia, že ľudí treba presvedčiť predovšetkým nastúpiť do vlakov, ktoré sa tiež skvalitnili. Viac ľudí vo vlakoch chce vidieť aj štát. A to aj preto, že na autostrádach, ktoré už niekedy nie je kam rozširovať, sa vytvárajú čoraz väčšie zápchy, a to najmä pri Bratislave a iných väčších mestách.

„Autobus je moderný dopravný prostriedok a dnešným náročným zákazníkom má rozhodne čo ponúknuť. Máme množstvo argumentov pre podporu autobusovej dopravy a budeme rokovať so štátnymi a samosprávnymi orgánmi, ako by sme mohli cieľ zdvojnásobenia využívania autobusovej dopravy naplniť,“ hovorí Peter Pobeha, prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Dopĺňa, že v minulom roku previezli všetky spoločnosti autobusovej dopravy 190 miliónov cestujúcich a ich flotila predstavuje vyše 3 500 vozidiel. „Takmer tisíc vozidiel z uvedeného počtu je nových, s rokom výroby 2010 – 2014. Na slovenských cestách jazdí v prímestskej doprave dnes už takmer 200 nízkopodlažných autobusov, pričom toto číslo narastá. Klimatizáciou je vybavených 1 500 vozidiel,“ načrtol Pobeha.

Na druhej strane už štyri roky cestujú niektorí Slováci do práce či školy vysoko modernými vlakmi s klimatizáciou, bezbariérovým prístupom, zásuvkami na notebook a s pohodlnými sedadlami. Na úplné nové elektrické poschodové či dieselmotorové vlaky nám prispela Európska únia. V osobných vlakoch či rýchlikoch s výnimkou InterCity vlakov je to horšie, pretože ich vek je aj viac ako dvadsať rokov.

„Určite ekologickejšia je vlaková doprava. Vlaky však nemôžu jazdiť všade, do každej zastávky, a tam by sa mali dopĺňať s autobusmi, čo stále nefunguje. Presvedčiť ľudí, aby zmenili svoje návyky a prestúpili z auta či už do autobusu, alebo vlaku, je beh na dlhé trate. Podiel využívania individuálnej dopravy je totiž až 80 percent, zvyšok je verejná doprava. Samozrejme, ľuďom nemôžeme dať príkazom, že majú zmeniť spôsob dopravy, čiže každá kampaň je dobrá. Ale dôležité je, aký bude jej výsledok,“ poznamenal dopravný expert Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Palčák hovorí, že cestujúci si spôsob dopravy vyberajú podľa kvality a ceny. „Z tohto pohľadu je na tom vlaková doprava o niečo horšie, pretože má zastaranejší vozový park. Autobusy sa už podarilo zmodernizovať, vlaky zatiaľ len na regionálnych trasách. Plusom pre vlaky je však fakt, že nestoja v dopravných zápchach,“ doplnil Palčák. Zároveň vraví o príklade zo Švajčiarska, kde výťažok z mýta pravidelne putuje do masívneho rozvoja vlakovej dopravy.

Železničný dopravca chce takisto zabojovať o cestujúceho. Vlani prepravili vlaky 44,3 milióna cestujúcich. „Dopravná politika štátu stále radí verejnú železničnú dopravu medzi najlacnejšie systémy dopravy pre spotrebiteľa. Na väčšie vzdialenosti je železnica aj rýchlejším systémom dopravy, pretože má vlastnú dopravnú cestu. Cesta Bratislava – Košice trvá vlakom päť hodín pri InterCity vlaku a šesť hodín pri rýchliku. Napríklad na trase Humenné – Bratislava sa ujal nočný autovlak, pretože ľudia počas cesty spia a do cieľa prídu oddýchnutí a navyše svoj nástroj flexibility – auto, majú zo sebou,“ uvádza Jana Morháčová, hovorkyňa osobného železničného dopravcu.

Na leto pripravili štátne železnice mnoho akcií pre rodiny či školy. Napríklad za 13 eur ponúkajú trojdňový skupinový spiatočný cestovný lístok vlakom odkiaľkoľvek do stanice Poprad – Tatry, Štrba, Tatranská Lomnica a späť v 2. triede s tým, že v cene je aj spiatočný lístok na pozemnú lanovku zo Starého Smokovca na Hrebienok a vstup do letného funparku. Rozvoj osobnej železničnej dopravy je podľa Martina Kóňu, hovorcu ministerstva dopravy, jednou z priorít rezortu dopravy, pretože ide podľa jeho slov o najefektívnejšiu a najekologickejšiu formu dopravy veľkých prúdov cestujúcich.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #MHD