Doprastav prejde ozdravným procesom, vyhraté ešte nemá

Stavebný gigant Doprastav je zatiaľ prvou firmou v sektore, ktorá požiadala o reštrukturalizáciu - teda ozdravný hospodársky plán.

04.06.2014 08:00
debata (3)
zväčšiť
Doprastav, Váhostav, graf

Dlho sa hovorilo, že finančné problémy má aj žilinský Váhostav a jeho osud bude podobný. Koncom mája sa však Váhostavu podarilo presvedčiť banky, aby mu úvermi prefinancovali ďalšiu prevádzku. Obe spoločnosti sa tak zrejme vyhli konkurzu.

Prečítajte si názor ekonóma Juraja Draxlera Boľavé stavebníctvo.

Reštrukturalizácia je pre firmu určite lepšou voľbou ako konkurz, nemusí však znamenať konečnú výhru. Ak firma nemá zákazky, môže skončiť úplne. Doprastavu sa vo verejných súťažiach v poslednom čase nedarí až tak ako jeho konkurentom. Navyše bol usvedčený z kartelovej dohody a hrozí mu preto niekoľkoročná stopka v účasti na tendroch.

„Reštrukturalizačné konanie povolil súd a všetky ďalšie úkony prebiehajú v súlade so zákonom a jeho časovými lehotami. Predpokladáme, že reštrukturalizácia sa skončí do konca roka,“ povedal Michal Krajčír, hovorca Doprastavu.

Doprastav stiahli ku dnu stavby, ktoré realizoval v Poľsku a nedostal za ne zaplatené (ďalšie informácie v článku Veľkí stavbári majú problémy v Poľsku). Na Slovensku stavia 11-kilometrovú D1 od Fričoviec po Sviniu, 15-kilometrovú kysuckú diaľnicu D3 Svrčinovec – Skalité a 10-kilometrovú R2 od Pstruše po Kriváň.

Pre tých, ktorým Doprastav dlhuje, je jeho reštrukturalizácia lepším riešením. "Predpokladá sa väčší rozsah uspokojenia veriteľov ako v prípade konkurzu. Ak bude reštrukturalizácia úspešná a dlžník bude naďalej pokračovať v podnikateľskej činnosti, je dôvodné predpokladať, že veritelia dosiahnu väčšie uspokojenie svojich pohľadávok ako v prípade vyhlásenia konkurzu,“ vysvetľuje advokát Tomáš Pavlovič z kancelárie Prosman a Pavlovič. Zároveň dodáva, že sa môže zachovať predchádzajúca obchodná spolupráca dlžníka a jeho veriteľov aj po skončení reštrukturalizácie.

Dominika Árvaiová zo správcovskej spoločnosti SKP porovnáva, že v konkurze firma ekonomicky umiera, speňažia sa jej aktíva a z výťažku sa uspokoja zákonom určeným spôsobom jeho pasíva. "V reštruktura­lizácii sa, naopak, kladie dôraz na zachovanie aspoň podstatnej časti prevádzky podniku podnikateľa a zdroje uspokojenia veriteľov sa hľadajú najmä v budúcich výnosoch firmy,“ doplnila Árvaiová. Keďže je predpoklad, že Doprastav sa bude ako doteraz aktívne zapájať do verejných súťaží na výstavbu diaľnic, rýchlociest, ale aj železníc, jeho budúce výnosy by mohli rásť.

Váhostavu banky veria

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ) však upozorňuje, že ani ozdravenie nemusí Doprastav vytiahnuť z problémov. „Ak sa nebude môcť pre kartelovú dohodu zapojiť do verejného obstarávania, čiže Úrad pre verejné obstarávanie mu dá vo svojom usmernení stopku na niekoľko rokov, tak sa prehupne rovno do konkurzu. Sú už takéto signály,“ tvrdí Matej. Ten si nechce predstaviť, čo by sa na stavebnom trhu dialo, ak by do reštrukturalizácie prešla aj ďalšia veľká stavebná firma Váhostav. "Menšie a stredné firmy by mohli skrachovať, spomalila by sa výstavba diaľnic,“ menuje Matej.

Váhostav však pred pár dňami vyvrátil, že sa niečo také chystá. "Banky voči nám prejavili dôveru, a preto budeme s nimi v najbližšom období spolupracovať vo finančnej oblasti. Môžeme opätovne potvrdiť, že naša spoločnosť nemá v úmysle podať návrh na reštrukturali­záciu,“ tvrdí Ján Kato, šéf Váhostavu. So štyrmi bankami – Tatra bankou, Slovenskou sporiteľňou, ČSOB a Komerčnou bankou – Váhostav uzatvoril dohodu zabezpečujúcu prevádzkové financovanie a úverovanie aktivít firmy. Podobne ako Doprastav aj Váhostav má problémy s platbami načas svojim dodávateľom.

"Na diaľničných stavbách, ktoré sa vytendrovali roku 2010, respektíve 2011, dlhodobo robíme stratu. Tieto straty kryjeme z vlastných zdrojov. S tým, že situácia sa postupne v rokoch 2012 a 2013 zhoršovala, dnes nevieme všetky svoje záväzky splácať načas. To je objektívny fakt,“ povedal pred časom pre Pravdu Kato (ďalšie informácie v článku Šéf Váhostavu: Diaľnice sme si idealizovali, teraz sme v strate. S viacerými zo svojich dodávateľov mal už Váhostav uzatvoriť splátkové kalendáre.

Subdodávatelia neuvidia všetky peniaze

Tí subdodávatelia, ktorým Doprastav dlhuje za uskutočnené práce na cestách, však zrejme nedostanú celú výšku dlžnej sumy. "V rámci reštrukturalizácie ide o postupné, napríklad formou splátok, a pomerné, vo výške približne 33,3 percenta z výšky prihlásených pohľadávok, uspokojenie veriteľov dlžníka. Rozsah a miera uspokojenia závisia od konkrétneho dlžníka a jeho postavenia, pričom rozsah vyplýva z reštruktura­lizačného plánu,“ vysvetľuje Pavlovič.

Pavlovič zároveň doplnil, že kým reštrukturalizácia sa riadi plánom, v konkurze má výhodnejšie postavenie veriteľ, ktorého pohľadávka bola zabezpečená niektorým zo zabezpečovacích práv. "Pohľadávky nezabezpečených veriteľov sa uspokojujú z výťažku speňaženia majetku, a ak ich nemožno uspokojiť v celom rozsahu, uspokoja sa pomerne,“ dodal Pavlovič.

Špecialisti na konkurzy či reštrukturalizácie zároveň tvrdia, že zákon nezakazuje vstúpiť firme do "ozdravenia“ aj niekoľkokrát za sebou. "Po riadnom skončení reštrukturalizácie, teda keď všetko prebehne, ako má, sa však predpokladá, že subjekt by mal fungovať a ďalej podnikať. Samozrejme, môže sa stať, že subjekt sa opätovne dostane do úpadku,“ hovorí Pavlovič. Na Doprastav už pritom tento rok návrh na konkurz podaný bol, a to stavebnou firmou HASTRA. Súd však konkurz zamietol, keďže firma medzičasom požiadala o reštruktura­lizáciu.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Doprastav #stavebníctvo #Váhostav