Kraje netušia, čo s firmami z kartelu

Samosprávne kraje zatiaľ nevedia, ako majú v tendroch na práce postupovať voči stavebným spoločnostiam pre ich účasť na kartelovej dohode.

02.06.2014 15:43
debata (1)

Či môžu prijímať ich ponuky, alebo ich majú vylučovať. Trnavský a Banskobystrický samosprávny kraj, ako aj Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK), požiadali Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o stanovisko, resp. metodické usmernenie v otázke postupu v súťažiach voči dotknutým firmám. Ďalšie kraje agentúru SITA informovali, že tak neurobili a Trenčiansky kraj odpovedal, že nevie o žiadnom právoplatnom rozhodnutí o zákaze stavebných firiem zúčastňovať sa verejného obstarávania.

„Nakoľko v súčasnosti nie je uzatvorené správne konanie na Úrade pre verejné obstarávanie, ten odpovedal telefonicky, že do ukončenia správneho konania nemôže poskytnúť žiadne údaje a usmernenia týkajúce sa kartelovej kauzy,“ uviedol hovorca Trnavského kraja Patrik Velšic. Banskobystrický kraj ani Správa a údržba ciest Prešovského kraja odpovede z úradu nedostali, keďže neuplynula 30-dňová lehota.

ÚVO doteraz nerozhodol o vyčiarknutí firiem, ktoré sa dohodli na cenách v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce v roku 2005, zo zoznamu podnikateľov. Malo by sa tak stať do polovice júna a firmám, zapojeným do kartelu, okrem udelenej pokuty hrozí aj zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.

Na kartelovej dohode sa podľa Protimonopolného úradu SR podieľali spoločnosti Mota Engil, Strabag, a. s. Praha, Skanska, a. s. Praha (nástupca Skanska DS, a.s.), Doprastav, a. s., Bratislava, Inžinierske stavby, a. s. Košice a Betamont, s. r. o. Zvolen. Spolu majú zaplatiť pokutu takmer 45 mil. eur.

Agentúra regionálneho rozvoja Prešovského kraja momentálne realizuje deväť verejných obstarávaní investičného charakteru pre organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. „Uvedené firmy sa neprihlásili do žiadnej z nich. Správa a údržba ciest PSK v súčasnosti realizuje asi desať súťaží na mosty, zosuvy a na riešenie havarijných stavov regionálnych komunikácií,“ priblížila hovorkyňa Prešovského kraja Veronika Fitzeková. „Niektoré spomínané firmy sa hlásia do prebiehajúcich súťaží, ktoré realizuje Správa a údržba ciest PSK. Preto čakáme na oficiálne stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie. Zatiaľ máme len zmätočné informácie z rôznych zdrojov, preto budeme postupovať v zmysle usmernenia ÚVO,“ dodala.

Banskobystrický kraj momentálne organizuje dve súťaže na modernizáciu a rekonštrukciu ciest III. triedy Sucháň – Čebovce a v Opave. Neprezradil, či sa do súťaží zapojili aj firmy s účasťou na karteli. „Zverejňovanie informácií o prebiehajúcom procese verejného obstarávania je obmedzené zákonom o verejnom obstarávaní. Z uvedeného dôvodu nie je možné zverejniť účastníkov prebiehajúceho procesu verejného obstarávania,“ zdôvodnil krajský hovorca Miroslav Belička.

Trnavský kraj aktuálne organizuje päť súťaží na stavebné práce. Ide o prvú etapu rekonštrukcie cesty II. triedy v Smoleniciach v dĺžke 1,3 kilometra, obnovu ciest v lokalitách Malý Dunaj, Biela hora a v Sládkovičove, ako aj o rekonštrukciu striech dielní (plaváreň a šatne) v Strednej odbornej škole rozvoja vidieka s vyučovacím jazykom maďarským.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #samospráva #stavebníctvo #kartel