Obchvat Žiliny majú vybudovať počas troch rokov za 254,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čo je 89,76 % z predpokladanej ceny prác takmer 284 mil. eur. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) podpísala zmluvu o dielo s vybraným zhotoviteľom v pondelok a po zverejnení nadobudla účinnosť v utorok.
Ako informoval hovorca NDS Marcel Jánošík, výstavba úseku D3 bude financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie, prvá fáza z Operačného programu Doprava 2007 až 2013 a druhá fáza z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020. „Vybudovaním úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno sa výrazne zlepší doprava v meste pod Dubňom. Vyťažené úseky, predovšetkým na cestách I/11 a I/18, sa odľahčia,“ priblížil Jánošík. Odklonením dopravy mimo mesta sa zvýši plynulosť a rýchlosť prejazdov v smere sever – juh pre medzinárodnú a vnútroštátnu dopravu. Na úseku D3 sa plánuje výstavba šiestich protihlukových stien v celkovej dĺžke viac ako tri kilometre.
Diaľnica bude stavaná tak, aby čo najmenej narušila ekologická rovnováhu prírodného prostredia. „V mieste mostných objektov sa osadí krovitá zeleň, aby mohli zvieratá bez stresu prechádzať popod diaľnicu. Stretu zveri s automobilmi zabráni oplotenie diaľnice,“ uviedol Jánošík. Stavba úseku začne priamo napojením na sprevádzkovaný úsek D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov. "Následne bude estakádou premosťovať Hričovskú priehradu a vchádzať do 2,2 km dlhého tunela Považský Chlmec.
Súčasťou projektu sú tri mostné objekty v celkovej dĺžke 3,87 km, dodal hovorca NDS. Náročná bude stavba jednej mostnej estakády v dĺžke 1,4 km ponad Hričovskú priehradu. Stavba skončí priamym napojením na nasledujúci úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Do jeho dobudovania bude úsek dočasne napojený na cestu I/11. Žilinský úsek D3 po dokončení bude súčasťou diaľničného ťahu D1 – D3 na trase Bratislava – Trenčín – Žilina – Skalité s napojením na Poľsko s odbočením do Českej republiky a na juhu s napojením do Maďarska a Rakúska.
Združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK uspelo v užšej súťaži na stavbu žilinského úseku D3 s druhou najnižšou cenovou ponukou. Najlacnejšie chcela diaľnicu postaviť skupina v zložení Skanska SK, a.s. a Skanska, a.s. Praha, a to za 190 mil. eur bez dane (66,9 % z odhadovaných nákladov). NDS však tohto uchádzača po opätovnom vyhodnotení ponúk vylúčila pre účasť spoločnosti Skanska (nástupca Skanska DS, a.s.) na kartelovej dohode spred deviatich rokov. Skupina Skanska podala námietky proti vylúčeniu, neskôr ich stiahla a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) tak konanie o námietkach nedávno zastavil. ÚVO pôvodne nariadil NDS znovu vyhodnotiť ponuky v tendri. Pri vyhodnocovaní ponúk podľa úradu porušili princíp transparentnosti. Úrad tak rozhodol na základe námietok uchádzača s druhou najnižšou ponukou, ktorý mal výhrady k vyhodnoteniu ponúk, resp. mimoriadne nízkej ponuke uchádzača s najnižšou cenou.
V tendri vyhlásenom vlani v marci predložili ponuky piati uchádzači, z nich jeden bol vyradený. Združenie Váhostav – SK, a. s., Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o. a Metrostav, a. s. navrhlo cenu 258,83 mil. eur (91,14 %) a skupina Corsan a TSS Grade, a. s. 259,9 mil. eur (91,52 %). Prvú časť ponúk otvárali 27. augusta a druhú časť s cenou 21. novembra 2013. ÚVO pôvodne nariadil NDS znovu vyhodnotiť ponuky v tendri na stavbu D3 v Žiline. Pri vyhodnocovaní ponúk podľa úradu porušili princíp transparentnosti v zákone o verejnom obstarávaní. Úrad tak rozhodol na základe námietok uchádzača s druhou najnižšou ponukou, ktorý mal výhrady k vyhodnoteniu ponúk, resp. mimoriadne nízkej ponuke uchádzača s najnižšou cenou.