Meškať bude 700 kilometrov autostrád, najviac R2 a R3

Aj keď rezort dopravy dal vlani postaviť 65 kilometrov diaľnic a viaceré úseky sú rozostavané ešte z čias minulej vlády, výstavba diaľnic zároveň na mnohých úsekoch mešká. Stavia sa na Spiši, v Liptove, Turci či vo Zvolene. Meškania vznikajú pri Žiline, na Orave, pri Bratislave či za Košicami.

28.04.2014 12:00
debata (67)
zväčšiť
diaľnice, úseky, mapa

Podľa zistení Pravdy výstavba diaľnic a rýchlostných ciest neodštartuje podľa pôvodného plánu až na 777 kilometroch. V niektorých lokalitách pôjde o ročný posun, inde si zase budú musieť vodiči počkať ďalšie tri roky. Najvýraznejšie meškanie bude na rýchlostnej R2 od Rožňavy po Košice a na R3 v smere od Dolného Kubína po sever krajiny, kde sa začne stavať najskôr v roku 2017. O štyri roky neskôr oproti plánu, v roku 2020, sa začne výstavba R7 z Dunajskej Stredy do Nových Zámkov, ročné oneskorenie príde aj na trase diaľnice D3 zo Žiliny až takmer po Čadcu. Rýchlostná R4 na východe krajiny, ťahajúca sa k poľským hraniciam, zase ešte čaká na štúdiu realizovateľnosti.

Tam, kde plánovala Národná diaľničná spoločnosť začať stavať v rokoch 2015 či 2016, sa termín posúva na rok 2017 a neskôr. Úseky, ktoré boli na pláne v roku 2018, sa zase dostanú na rad až po roku 2020.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka hovorí o dôsledku mnohých faktorov. Či už ide o náročný proces prípravy, námietkovanie jednotlivých súťažiacich pri verejnom obstarávaní, ale je to podľa nich aj otázka zabezpečenia finančného krytia.

"Napríklad pri spomínanej R3, kde nie je veľká ochota Európskej komisie financovať tento ťah z eurofondov. Nedá sa generalizovať, ide o množstvo špecifických faktorov – niekde môže ísť o problémy s výkupmi pozemkov, na úseku Turany – Hubová nás brzdí neočakávaný masívny zosuv pôdy, inde to môžu byť ekologické faktory. Pri troch tendroch, ktoré sú dnes tesne pred podpisom zmluvy, sa termín už niekoľko mesiacov naťahuje kvôli kartelu stavebných firiem,“ zdôvodňuje meškanie Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Diaľničný úsek D1 Turany – Hubová v dĺžke takmer 14 kilometrov je mimoriadne dôležitý nielen z hľadiska uspokojenia motoristov, ale aj pre kompletné prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou. Počiatek na otázku Pravdy, či sa dva konce krajiny spoja do roku 2019, odpovedal kladne. Diaľnica Turany – Hubová však bude hotová aj pri optimistickej prognóze najskôr v roku 2020, keďže termín začiatku výstavby sa posúva na rok 2016.

Mešká aj kľúčová časť severnej diaľnice s osemkilometrovým tunelom Višňové pri Žiline. Stavať by ho malo slovensko-talianske konzorcium Dúha – Impregilo S.p.A. S výstavbou sa malo začať už vlani, no pri Lietavskej Lúčke sa stále nepracuje. Najskôr sa termíny posúvali pre námietky vo verejnej súťaži. Neskôr sa čakalo, ako sa štát popasuje s kartelovou dohodou, z ktorej boli usvedčení poprední uchádzači tendra na túto stavbu.

Rýchlostná cesta R4 čaká na výsledok štúdie realizovateľnosti. Diaľničiari merali v apríli intenzitu áut v Košiciach a v Prešove a robili si smerový dopravný prieskum. Až na základe týchto štatistík bude možné vypracovať kompletnú štúdiu, ktorá dá odpoveď na to, či v danom úseku je rýchlocesta potrebná, alebo nie. Časť R4 od štátnej hranice s Poľskom po Stropkov by mala byť hotová v roku 2022, namiesto plánovaného roku 2020. O rok neskôr sa vodičom odovzdá nadväzujúci úsek od Stropkova po Prešov.

Kým ministerstvo dopravy hovorí o súbore viacerých faktorov, ktoré vplývajú na oneskorený začiatok výstavby potrebnej infraštruktúry, dopravný analytik Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí o inom.

"Rozhodne je to o ľuďoch. Na kľúčových miestach sú totiž ľudia, ktorí nevedia robiť svoju prácu. Ako je možné, že štát pripravuje projekt výstavby diaľnice sedem rokov a na rýchlocestu R1 to bol súkromník schopný urobiť do pol roka,“ pýta sa Matej. Napríklad je podľa neho úplne zbytočné robiť štúdiu ohľadne financovania diaľničného obchvatu Bratislavy – D4, keď je zrejmé, že inak ako cez verejno-súkromný PPP projekt sa cesta postaviť nedá.

"Prípravy meškajú z objektívnych dôvodov. Za zosuv pôdy v Šútove, námietkovanie stavebných spoločností alebo kartel súkromných firiem ťažko môže plánovač v Národnej diaľničnej spoločnosti. Personálne zmeny v Národnej diaľničnej spoločnosti neplánujeme,“ dodal Kóňa.

© Autorské práva vyhradené

67 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #cesty