Zmeny v mýte vyháňajú kamióny na diaľnice

Nákladné automobily sa v dôsledku zmien v mýtnom systéme začiatkom tohto roka viac presúvajú z ciest I. triedy na diaľnice.

28.04.2014 11:04
debata (6)

Intenzita dopravy na cestách I. triedy sa vo februári medziročne znížila priemerne o 2,74 %, pričom na príslušných diaľniciach a rýchlostných cestách vzrástla o takmer 6 %. Informovalo o tom v pondelok ministerstvo dopravy na základe prvých čiastkových údajov o prevádzke mýtneho systému po prijatých zmenách.

„Februárové čísla z mýtneho systému jasne ukazujú, že zmena mýtnych pravidiel od nového roka pomohla ľudom pri cestách prvej triedy. Zatiaľ nemáme presné čísla za cesty druhej a tretej kategórie, ale aj tam očakávame výrazné zlepšenie situácie v oblasti nákladnej automobilovej dopravy,“ uviedol rezortný štátny tajomník Viktor Stromček. Kým na diaľniciach bolo vo februári medziročne takmer o 5-tisíc nákladných áut viac, na cestách I. triedy počet áut medziročne klesal.

Tento trend sa podľa ministerstva dopravy najviac prejavil na diaľnici D1 medzi Trenčínom a Žilinou. Dopravná intenzita na tomto diaľničnom ťahu sa v sledovanom období zvýšila medziročne o 8,3 %, resp. pribudlo 8 300 nákladných automobilov. Na súbežných cestách I. triedy intenzita dopravy klesla o 21,35 %, čiže o 4 tis. vozidiel. „Zatiaľ ide len o čiastkové čísla, ale už môžeme s istotou povedať, že zavedenie rovnakých sadzieb na súbežných cestách I. triedy ako na diaľniciach a rýchlostných cestách splnilo svoj účel a motivuje vodičov a prevádzkovateľov vozidiel využívať práve diaľnice a rýchlostné cesty,“ dodal Stromček. Podobný vývoj, aj keď v o niečo menšom rozsahu ako na D1 medzi Trenčínom a Žilinou bol zaznamenaný aj na ťahoch D1 na severe a východe.

Nové pravidlá mýtneho systému podľa ministerstva dopravy už šetria peniaze aj dopravcom. „Podľa posledných dostupných údajov už viac ako 6 000 dopravcov využíva zľavový bonusový systém. Ten sa odvíja od počtu kilometrov, ktorý dopravca prejazdí po spoplatnenej sieti slovenských ciest a vo veľkej väčšine z neho benefitujú slovenskí dopravcovia,“ priblížil rezortný hovorca Martin Kóňa.

Príjmy z elektronického výberu mýta podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a. s. v prvom štvrťroku tohto roka dosiahli 47,8 mil. eur. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka, keď sa na mýte vybralo 35,4 mil. eur, je to o 35 %, alebo o 12,4 mil. eur viac. Tretinový nárast výnosov súvisí s rozsiahlymi zmenami v mýtnom systéme začiatkom tohto roka. Autodopravcovia do 15. marca platili aj za takmer tisíc kilometrov ciest v intravilánoch a platia aj nové sadzby. Jednou zo zmien je zľava z mýta, nárok na ktorú v prvých troch mesiacoch roka získali prevádzkovatelia 6 185 vozidiel, z toho 5 652 zo Slovenska.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #kamión