Kým sa však na týchto úsekoch mýto platilo, štát vybral za prvý štvrťrok tohto roka zhruba 4,5 milióna eur za prejazd intravilánom a 1,5 milióna eur za to, že si kamionista zvolil cestu po diaľnici cez Bratislavu. Ročne tak mohol štát získať ďalších 24 miliónov eur k cifre, ktorá sa vyberie za užívanie diaľnic, rýchlociest a ciest prvej triedy.
Krajina však nespoplatnením intravilánov môže ročne stratiť omnoho viac ako 24 miliónov eur, pretože pri výbere mýta existujú silnejšie dni a mesiace, napríklad október. Intravilány sa rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka rozhodol vyňať zo spoplatnených úsekov po tlaku autodopravcov, ktorí hrozili štrajkom.
Minister dopravy Ján Počiatek priznáva, že spoplatnenie intravilánov bolo jedným z opatrení, ktoré prijímal s cieľom chrániť vidiecke obyvateľstvo od nadmernej záťaže nákladnej dopravy. Hovorí o tom, že po tom, ako sa ozvali kamionisti z Česmadu a Únie autodopravcov a tvrdili, že spoplatnenie intravilánov im výrazne zvyšuje náklady, rozhodol sa spoplatnenie pred prezidentskými voľbami zrušiť. Či sa ministerstvo aj na základe údajov o výbere mýta k spoplatneniu obchvatov vráti a zároveň zakáže prejazdy cez mestá, je zatiaľ otázne.
"Monitorujeme pohyb vozidiel za účelom získania presných dát. V polovici roka, keď už bude možné hovoriť o relevantnej vzorke nazbieraných dát, si plánujeme s predstaviteľmi autodopravcov aj samospráv opäť sadnúť za rokovací stôl. Ak na základe zberu dlhodobých údajov zistíme, že kamionisti zneužívajú situáciu a obchádzajú spoplatnené cesty cez centrá miest a obcí, samozrejme, zasiahneme,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministra dopravy.
Za prvé tri mesiace sa na mýte vybralo takmer 48 miliónov eur, čo predstavuje sumu o viac ako 12 miliónov eur vyššiu ako vlani. "Na diaľničných vymedzených úsekoch obchvatu hlavného mesta Bratislavy sa na mýte vybralo za uvedené obdobie 1,47 milióna eur. Tranzitná doprava prechádzajúca intravilánmi miest a obcí sa na celkovom objeme vybraného mýta podieľala 9,4 percentami,“ potvrdil Anton Bódis, hovorca spoločnosti Skytoll, ktorá zabezpečuje výber mýta. Ako Bódis dodal, po tom, čo sa v polovici marca zmenila legislatíva a za intravilány už nemusí dopravca platiť, sa výber oproti predchádzajúcim dňom znížil o viac ako 53-tisíc eur. "Počet najazdených kilometrov vozidlami nad 3,5 tony s povinnosťou hradiť mýto na cestách I. triedy v intravilánoch sa od 15. 3. do 30. 3. v porovnaní s obdobím od 1. 3. do 14. 3. zvýšil o 18,9 percenta,“ poznamenal Bódis.
Autodopravcovia považovali viaceré nové podmienky v platení mýtneho od nového roka za likvidačné. Sieť spoplatnených úsekov sa rozšírila o 225 kilometrov ciest 1. triedy a o 986 kilometrov prejazdov cez intravilány obcí a miest. Zvýšili sa sadzby za mýto a platí prísny zákaz vstupu nákladiakov na cesty tretej triedy, okrem zásobovania. Cesty nižších tried sa začali monitorovať a zo strany dopravcov prišla obava, že po skončení polročného prieskumu budú platiť aj za tzv. dvojky a trojky. Regionálnym a vnútroštátnym kamionistom mali po zmenách v mýte stúpnuť náklady od 40 do 70 percent. "Dosah na celkové náklady dopravcu, pri úvahe spoplatnenia intravilánov, boli od 2,5 do 4,5 percenta. Určite to teda nebolo likvidačné,“ hovorí Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného.