Trolejbusy sú po životnosti, opravy stoja státisíce

V mestskej hromadnej doprave sa ľudia vozia v prestarnutých trolejbusoch. Priemerný vek trolejbusov v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach či Žiline je totiž dávno po oficiálnej životnosti.

22.04.2014 12:00
trolejbus, verejná doprava, MHD Foto: ,
Celý vozový park trolejbusov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave by mal byť obnovený v roku 2015.
debata (2)

Opravami a každoročnou údržbou sa síce ich životnosť predĺži, no tie stoja dopravné podniky státisíce eur. Riešením je nákup mestských trolejbusov cez eurofondy. V hlavnom meste sa takto postupne začal obnovovať vozový park a celý sa obnoví do leta 2015.

V Bratislave premávajú v priemere 20-ročné trolejbusy, v Košiciach sú na tom podobne. V úvodzovkách mladšie trolejbusy vlastnia len v Banskej Bystrici, ich vek je približne desať rokov. V tomto meste totiž za pomoci eurofondov zakúpili pred tromi rokmi 19 nových nízkopodlažných trolejbusov značky Škoda. Oficiálna životnosť trolejbusov je však osem rokov.

S obnovou začali aj v Bratislave. "Pätnásť vozidiel, ktoré začnú premávať už v máji, bude vypravovaných z vozovne Trnávka a budú prioritne zabezpečovať predovšetkým nemocničné zariadenia na Kramároch. Vychádzame tým v ústrety starším, chorým a obyvateľom so zníženou pohyblivosťou, nakoľko nové trolejbusy sú nízkopodlažné a rovnako disponujú aj vyklápacími plošinami, ktoré umožňujú bezproblémový nástup do vozidla pre vozičkárov,“ vraví generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ľubomír Belfi. Podľa neho dovezú ďalšie trolejbusy do Bratislavy tak, že koncom leta 2015 ich bude spolu 120, čím sa kompletne obnoví celý vozidlový park trolejbusov.

Nové trolejbusy vo viacerých mestách

Nízkopodlažné trolejbusy s klimatizáciou a kamerovým systémom budú stáť takmer 50 miliónov eur, no väčšinu uhradí Bratislave Európska únia. Trolejbusy sa vyrábali v českej Škoda Electric. Okrem trolejbusov však pribudne do bratislavského vozového parku aj tridsiatka nízkopodlažných električiek. Tie mestu dodá česká Škoda Transportation za 72 miliónov eur. Na bratislavských prímestských linkách bude zase 40 nových autobusov, budú tiež nízkopodlažné a s klimatizáciou.

Eurofondy ako možnosť obnovy zastaraného trolejbusového parku využijú aj v Košiciach a v Žiline. "Do 12. mája je termín podávania žiadosti na nákup trolejbusov v rámci operačného programu Životné prostredie a budeme sa uchádzať o príspevok na nákup trolejbusov v rámci tejto výzvy. Posledné trolejbusy boli nakúpené v roku 1999. K dnešnému dňu máme v evidencii 22 trolejbusov, ich priemerný vek je 20 rokov,“ vraví Michaela Karaffová z Dopravného podniku mesta Košice. Najčastejšími poruchami trolejbusov sú podľa Karaffovej poruchy pohonu, poruchy vzduchových zariadení a korózia karosérií, ktorá prirodzene súvisí s vekom týchto vozidiel. "V minulom roku sme vynaložili takmer 235-tisíc eur na opravy a údržbu trolejbusov a ďalších takmer 104-tisíc eur na nákup náhradných dielov pre trolejbusy,“ tvrdí Karaffová.

Eurofondy aj do Žiliny

V Bratislave si údržba a opravy mestských trolejbusov vypýtajú ročne ešte omnoho viac. Za rok 2013 sa malo do opráv trolejbusov, ľahkej a ťažkej údržby, investovať z prostriedkov dopravného podniku 2,5 milióna eur. V Žiline kúpili v priebehu rokov 2012 a 2013 tri pätice trolejbusov a po ich zaradení do premávky okamžite klesli náklady na kúpu náhradných dielov. Priemerný vek trolejbusov bol takmer 18 rokov, no s kúpou nových klesol na dvanásť. V obnove vozidlového parku bude Žilina pokračovať.

"Len náhradné diely a materiál, ktorý je potrebný na udržiavanie a opravu starých trolejbusov, stáli pred uvedením nových vozidiel do prevádzky 200-tisíc eur. Prevažná časť nákladov sa vynakladá na staré vozidlá. Po zaradení nových trolejbusov v roku 2013 klesli náklady na úroveň 135-tisíc eur,“ povedal Pavol Čorba, hovorca Žiliny. Na starších mestských vozidlách sa podľa neho najčastejšie kazia elektromotory, často sa musia meniť alternátory, lámu sa kompresory, tlmiče, poruchy hlási aj kúrenie. "Možno povedať, že ide o celkový stav opotrebovania vozidiel, čo sa týka mechanickej, ako aj elektrickej časti, ktorý si vyžaduje značné úsilie, vynaloženú prácu a finančné prostriedky,“ dodal Čorba. Vraví, že prakticky do roku 2012 nebolo možné pre mesto Žilina využiť prostriedky Európskej únie. V roku 2012 však došlo z dôvodu nerealizovania niektorých projektov v Bratislave a Košiciach k prehodnoteniu cieľov a prostriedkov, ktoré boli pre tieto mestá určené.

Zakúpia aj električky

"Rozhodlo sa, že plánované finančné prostriedky budú môcť byť využité aj na nákup trolejbusov a električiek, ale len v mestách Bratislava a Košice. Žiaľ, mesto Žilina nemalo možnosť sa uchádzať o nenávratný finančný príspevok. V súčasnosti sa finalizuje konečná podoba operačných programov na roky 2014 – 2020, kde už bude reálna možnosť financovať rôzne projekty v oblasti verejnej osobnej dopravy. V uvedených návrhoch je zaradené aj mesto Žilina. V súčasnosti intenzívne pracujeme na štúdiách uskutočniteľnosti, kde bude zahrnutá aj kompletná obnova vozidlového parku autobusov a trolejbusov,“ hovorí Čorba.

Okrem trolejbusov zainvestuje Bratislava a Košice do nových električiek. Bratislavou sa v súčasnosti preháňa viac ako dvesto električiek, no ich priemerný vek je vyše 21 rokov a 70 percent je už po svojej životnosti. Metropola východného Slovenska vyhlásila zatiaľ len súťaž na dodávateľa električiek. Chce nakúpiť 23 nízkopodlažných jednosmerných električiek za približne 96 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #MHD #trolejbus