Faktúry sa už neplatia ani na železniciach

Živnostníkovi Jánovi Cagalincovi z Bratislavy, ktorý pracoval na stavbe modernej železničnej trate od Beluše po Púchov, chýba viac ako 25-tisíc eur. Firma, ktorá si ho najala na vybudovanie oporného múru, mu totiž nezaplatila.

14.04.2014 16:20
železnice, koľaje, vlak Foto: ,
Ilustračné foto
debata (13)

"Zobral som si už tri úvery, aby som prežil. Musím pritom platiť odvody a dane. Som zúfalý, no v tejto krajine to takto funguje na každom kroku a štát s tým nič nerobí. Viem o ďalšej partii na tejto stavbe, tá čaká na zaplatenie 17-tisíc eur,“ hovorí Cagalinec.

Deväťkilometrovú trať dali štátne Železnice SR zmodernizovať a prispôsobiť na rýchlosť 160 km/h firmám OHL ŽS Brno a Váhostav za 92 miliónov eur, hoci pôvodne sa odhadovali náklady na stavbu vo výške 194 miliónov eur. Hotová má byť v priebehu budúceho roka. OHL ŽS Brno a Váhostav si, ako to býva zvykom pri takýchto veľkých stavbách, najali menšie firmy na subdodávky. Medzi nimi bola aj Building Slovakia, ktorá dlhuje spomínaným živnostníkom.

Denník Pravda oslovil Igora Matulu, ktorý je projektovým manažérom Building Slovakia. Matula povedal, že svoje záväzky si plnia tak, ako im to situácia na stavbe umožňuje. Naznačil, že im takisto meškajú platby od firiem, ktoré si zase najali ich.

"Voči Building Slovakia si plníme finančné záväzky vyplývajúce zo vzájomnej zmluvy. Spoločnosť Váhostav vie teda zmluvne zabezpečiť vysporiadanie finančných záväzkov voči svojim dodávateľom. Ak si však akýkoľvek náš dodávateľ objedná služby alebo tovar od ďalšej dodávateľskej firmy, nie je v silách ani možnostiach spoločnosti Váhostav vstupovať do takého vzťahu, nakoľko ide o zmluvný vzťah medzi dvoma samostatnými spoločnosťami,“ tvrdí Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

O nezaplatených faktúrach už vedia aj Železnice SR, od ktorých idú peniaze na stavbu pre zhotoviteľov v riadnych termínoch. "Bol daný prísľub, že sa vedenou problematikou bude zhotoviteľ zaoberať. Predpokladáme, že medzi spoločnosťou Building Slovakia a živnostníkmi, ktorí majú byť poškodení, je uzatvorený nejaký zmluvný vzťah. Odporúčame preto využiť ustanovenia takýchto zmlúv,“ poznamenala Ivana Strmeňová, hovorkyňa Železníc SR.

"Vraj nám nechcú zaplatiť preto, lebo robota nebola riadne urobená. Protokoly sú však v poriadku, pri preberaní diela nebola žiadna nespokojnosť. Neviem teda, prečo faktúry odmietajú uhradiť,“ dodal Cagalinec.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #neplatič