Uviedol to na HNClube s názvom „Kvalita potravín“ minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek s tým, že ide o negatívny jav, ktorý je potrebné zvrátiť. Dôvod úbytku vidí v tom, že slovenskí výrobcovia nedostávajú priestor na vlastnom trhu.
„Prvotný problém, prečo nám klesá počet potravinárskych podnikov a výkonnosť potravinárskeho sektoru je, že nemajú priestor na domácom trhu. Už dneska sa 87 percent potravín predáva cez obchodné reťazce,“ povedal Jahnátek. Podotýka, že s umiestňovaním slovenských výrobkov na pultoch predajní je to rôzne, najhoršie však vychádzajú z porovnania veľkoobchodné reťazce, pripomína pritom, že práve tie predávajú najväčší objem potravín.
Väčší priestor na pultoch predajní by uvítala aj Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK). „Snažíme sa, aby nám obchodníci v tomto smere vyšli v ústrety, aby podiel slovenských potravinárskych výrobkov na pultoch obchodných reťazcov rástol a spotrebiteľ si mal z čoho vybrať,“ uviedol podpredseda pre potravinárstvo SPPK Dušan Janíček na HNClube. Ako však dodal, potrebná bude aj výchova spotrebiteľov, ktorú v minulosti podcenili.
„Ja by som nedával do jednej roviny, že my obchodníci sme prapríčinou toho, že sa poľnohospodárom a potravinárom nedarí,“ kontroval podpredseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko Martin Katriak. Dôvody vidí aj v tom, že napríklad oproti rakúskym či poľským poľnohospodárom dostávajú tí slovenskí menšie dotácie.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Tauris Vladimíra Ševčíka je príčina úbytku výrobcov potravín jednoznačná, a to konkurencia zo zahraničia. Tvrdí, že slovenskí výrobcovia sú niekedy znevýhodnení oproti iným dovozcom, keďže požiadavky kladené na výrobu sú u nás vyššie ako v iných krajinách.