Štát postaví odpočívadlá v západnom štýle

Moderné odpočívadlá na diaľniciach, súčasťou ktorých je okrem čerpacej stanice aj reštaurácia, oddychová zelená zóna či ihrisko pre deti, fontánka s pitnou vodou a toalety, budú realitou už čoskoro aj v našej krajine. Na diaľnici D1 to bude pri Martine, za Ružomberkom, pri Levoči a na diaľnici D3 pred Čadcou.

07.04.2014 09:00
cestovanie, dovolenkári, dialnľca, odpočívadlo Foto: ,
Odpočívadlá s reštauráciou, ihriskom pre deti či oddychovou zónou by mali byť súčasťou budovaných úsekov diaľnice D1.
debata (14)

Podobné odpočívadlá poznajú motoristi skôr zo západnejších štátov, na Slovensku ide často len o pár lavičiek s odpadkovým košom a nevábnu toaletu. Vodiči tak stratia chuť zastaviť a oddýchnuť si a radšej pokračujú ďalej v ceste. Koľko budú štátnych diaľničiarov odpočívadlá stáť, nevedia odhadnúť. Keď sa však na prelome rokov 2012 a 2013 opravovalo odpočívadlo v Červeníku, zmodernizovanie ľavej aj pravej strany stálo Národnú diaľničnú spoločnosť viac ako 2 milióny eur.

"V rámci v súčasnosti budovaných úsekov diaľnice D1 bude motoristom po skončení výstavby týchto úsekov k dispozícii na úseku Dubná Skala – Turany veľké pravostranné a malé ľavostranné odpočívadlo Turčianska Štiavnička, na úseku Jánovce – Jablonov II veľké ľavostranné odpočívadlo Levoča prístupné z oboch smerov, na úseku Hubová – Ivachnová veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová. Tri z budovaných veľkých odpočívadiel budú porovnateľné s Červeníkom,“ potvrdil Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na Červeníku nájde motorista desiatky parkovacích miest nielen pre autá, ale aj pre kamióny a autobusy, fitnes zónu a ihrisko pre deti, zastrešené sedenie, fontánku s pitnou vodou, moderné verejné osvetlenie či kamerový systém, ktorý dohliada na bezpečnosť. Odpočívadlá sú taktiež plne oplotené. Kamerovým systémom budú sledované aj spomínané odpočívadlá na D1, ktoré sa začnú stavať v priebehu tohto roka.

V budúcom roku sa začne s modernizáciou odpočívadiel v Brodskom a Sekuliach, takisto pri Čunove na diaľnici D2 a nový kabát dostane aj obojstranné odpočívadlo Veľké Zálužie na rýchlostnej R1. Dopravný analytik Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že nemôžeme očakávať také denné intenzity automobilov ako na diaľniciach v Rakúsku a Nemecku, preto aj naše odpočívadlá zívajú prázdnotou. "Na druhej strane, diaľničná sieť je krátka. Motorista zatiaľ nejde štyristo kilometrov súvisle po diaľnici. Problém však môžu mať kamionisti, pre tých je málo odpočívadiel, na ktorých by zaparkovali a vyspali sa. Musia dodržiavať oddych, ale pomaly nemajú kde,“ myslí si Palčák.

Na zváženie by preto stálo budovať viac odpočívadiel aj na úsekoch rýchlostných ciest. Veľkokapacitné odpočívadlo je napríklad na R1 v Tekovských Nemciach. "V spolupráci s ministerstvom dopravy pripravujeme realizáciu odpočívadiel najmä z dôvodu potreby budovania veľkokapacitných odstavných plôch a za účelom zlepšenia celkových parametrov odpočívadiel,“ argumentuje Jánošík.

Viac moderných, zrekonštruovaných odpočívadiel by však podľa dopravného analytika mohlo prispieť k menšiemu počtu nehôd zavinených pre mikrospánok. "V minulom roku sme zaznamenali 122 dopravných nehôd, príčinou ktorých bola únava, respektíve, že vodič zaspal počas jazdy. V roku 2012 evidujeme 97 takýchto nehôd a rok predtým 115 nehôd,“ uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Okrem odpočívadiel vyrastú na diaľniciach aj nové čerpacie stanice a bude aj úsek, kde sa konkurenční predajcovia pohonných hmôt pobijú o zákazníka. "V súčasnosti prebieha výstavba čerpacích staníc na štyroch už existujúcich odpočívadlách. V Hrádku na ľavej strane je OMV, v Štrbe na ľavej strane Slovnaft a na pravej strane Shell, v Považskej Bystrici je GAS. Na výstavbu čerpacích staníc na ešte budovaných odpočívadlách budú vyhlásené verejné obchodné súťaže,“ dodal Jánošík.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #D3