Orava chce diaľnicu, štát im opravil miestnu cestu

Úseky rýchlostnej cesty R3 v okolí Tvrdošína či Dlhej nad Oravou sa mali podľa plánov začať stavať na prelome vlaňajška a tohto roka. Štát však ešte ani nezačal hľadať staviteľa rýchlocesty a najnovšie sa termíny začatia výstavby posunuli pri 5,2-kilometrovej časti R3 Od Tvrdošína po Nižnú na rok 2015 a pri štvorkilometrovom úseku Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová na rok 2017.

05.04.2014 10:00
debata

Starostovia obcí na severe Slovenska sa však búria, pretože dennodenne prechádza centrom obcí okolo 13-tisíc vozidiel. Spísali petíciu, no rokovania so štátom o R3 podľa ich slov nevyzerajú veľmi nádejne. Rezort dopravy zatiaľ namiesto rýchlostnej cesty buduje prvky, ktoré spravia terajšiu cestu prvej triedy bezpečnejšou.

"Celá Orava čaká na to, kedy sa začne s výstavbou R3. Tridsať rokov čakáme na obchvat Tvrdošína, ktorý odbremení centrá obcí od tranzitu. Máme však pocit, že nič sa nedeje a zo strany rezortu dopravy len dostávame nejasné, nekonkrétne frázy. V Dlhej nad Oravou však napriek tomu začala akási firma vykupovať pozemky, asi cíti, že sa začne stavať,“ opisuje momentálnu situáciu Ján Kamas, starosta Dlhej nad Oravou. Pridáva sa k nemu aj starosta Sedliackej Dubovej. Podľa nich sa štát odvoláva neustále na štúdiu realizovateľnosti.

Bruselskí komisári môžu vidieť problém najmä v tom, že ťah R3 smerom k Dolnému Kubínu kopíruje západnejšiu kysuckú diaľnicu D3 od poľských hraníc po Žilinu. Na D3 sa začala koncom minulého roku stavať časť od Svrčinovca po Skalité, zatiaľ len v poloprofile. Predpokladá sa preto, že kamióny z Poľska budú vo väčšine prípadov využívať tento úsek a v roku 2016, keď bude D3 hotová, by obce z Oravy mohli pocítiť úľavu.

"Pravdepodobnosť výstavby R3 potvrdia výsledky štúdie realizovateľnosti. Predmetom tejto štúdie bude preukázanie opodstatnenosti realizácie jednotlivých úsekov a taktiež podrobnejšie vyhodnotenie dopravno-inžinierskych a sociálno-ekonomických kritérií, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko-geologických a environmentálnych rizík. Práve od výsledkov tejto štúdie závisí to, či bude tieto úseky možné stavať z eurofondov,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Podľa Kóňu začne Národná diaľničná spoločnosť proces obstarávania tejto štúdie v najbližších týždňoch. Zároveň potvrdil, že najviac pripravené na výstavbu sú úseky Tvrdošín – Nižná, kde už bolo vydané stavebné povolenie a úseky Nižná – Dlhá nad Oravou a Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová, kde je vydané územné rozhodnutie.

"Uvedomujeme si komplikovanú dopravnú situáciu na Orave a robíme všetko pre to, aby sme situáciu zlepšili. Preto sa v uplynulých mesiacoch zrealizovala rekonštrukcia úseku cesty I/59 z Trstenej po poľskú hranicu a cesty I/78 v Oravskej Polhore. Realizujú sa taktiež rekonštrukcie mostov v Trstenej a Dolnom Kubíne. Okrem toho sa pripravuje prieťah Námestovom a rekonštrukcia mostov v Nižnej, Námestove a Valašskej Dubovej. Všetky tieto stavby výrazne zlepšia dopravnú situáciu na Orave,“ uvažuje Kóňa.

„Ak má byť táto rekonštrukcia náhradou za vybudovanie rýchlostných ciest, tak to nie je adekvátna náhrada, ale v každom prípade je potrebné riešiť stavebnými úpravami aj cesty I. triedy, hlavne v intravilánoch miest a obcí s dôrazom na bezpečnosť ich obyvateľov,“ poznamenal Kamas. Dodal tiež, že nikde nemajú istotu, že poľské, ale aj iné kamióny, budú využívať D3 a nebudú si cestu skracovať cez Oravu. „Ak v tomto prípade nebude legislatívou stanovená povinnosť využívania určitých cestných koridorov, majitelia dopravných spoločností budú vždy hľadať ekonomicky najvýhodnejšiu alternatívu a určite nebudú brať ohľad na obyvateľov dotknutých obcí,“ obáva sa Kamas.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice #Orava #R3