Stavebný gigant sa pokúša o záchranu

Stavebná firma Doprastav, ktorá má v krajine pod palcom výstavbu diaľnic, žiada o reštrukturalizáciu. Ku dnu majú Doprastav ťahať stavby, ktoré realizoval v Poľsku a nedostal za ne zaplatené. Na Slovensku stavia 11-kilometrovú diaľnicu D1 od Fričoviec po Sviniu, ktorá sa má motoristom odovzdať na budúci rok.

28.03.2014 13:00
diaľnica, stavba, neďaleko Martina, D1 Foto: ,
Situácia v stavebníctve sa síce zlepšuje, ale viaceré stavebné firmy ťažia dlhy minulosti.
debata (15)

Prednedávnom získal kontrakty na postavenie 15-kilometrovej kysuckej diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité a 10-kilometrovej R2 od Pstruše po Kriváň. Subdodávatelia, ktorým Doprastav dlhuje za odrobené práce na cestách, však zrejme nedostanú celú výšku dlžnej sumy. Minister dopravy Ján Počiatek si navyše myslí, že podobne ako Doprastav môže na Slovensku skončiť viacero stavebných firiem.

"Situácia v stavebníctve sa síce zlepšuje, ale dlhy z minulosti sa stavebným firmám naakumulovali. Je otázka, kto všetko ešte skončí v reštruktura­lizácii. Budem sa pýtať aj vo Váhostave,“ tvrdí Počiatek.

Minister doplnil, že pre ozdravovanie Doprastavu môžu vzniknúť problémy so včasným odovzdaním úsekov, ktoré budujú. "Národná diaľničná spoločnosť má zmluvný vzťah s touto firmou, práce musia robiť načas. Ak to nebudú plniť, tak zmluva môže zaniknúť. To je najhorší scenár a v tomto prípade by sme museli nájsť nejakú inú stavebnú firmu. Podľa mojich informácií zatiaľ stavby ohrozené nie sú,“ tvrdí Počiatek.

Počiatočné problémy Doprastavu prišli zo susedného Poľska. Nastali komplikácie u investora a Doprastavu prestal preplácať faktúry za práce navyše, ktoré si objednal. Celková hodnota faktúr je v prípade Doprastavu vo výške 176 miliónov zlotých, teda takmer 42 miliónov eur. Zo slovenských diaľničných zákaziek dostal nakoniec len úsek pred Prešovom, zvyšok stavia vo väčšine Váhostav. Blízko bol aj k stavbe tunela Višňové za 383 miliónov eur. Tender ešte nie je ukončený, pretože najlacnejšia Skanska spolu so Strabagom podali proti rozhodnutiu námietku.

Svitať na lepšie časy malo Doprastavu práve po podpísaní zmlúv na výstavbu úseku D3 Svrčinovec – Skalité za 330 miliónov eur a diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur. Napriek tomu, malí subdodávatelia sa ozývali čoraz častejšie, že Doprastav im za služby neplatí aj niekoľko mesiacov po splatnosti faktúr.

Koncom vlaňajška navyše Najvyšší súd potvrdil, že aj Doprastav bol súčasťou kartelovej dohody firiem, ktoré chceli stavať úsek D1 Mengusovce – Jánovce, a má zaplatiť pokutu 6,6 milióna eur. Usvedčenie z kartelu však môže znamenať, že Doprastav dostane stopku niekoľko rokov sa zapájať do verejných súťaží. Usmernenie, ako bude štát postupovať v prípade nielen Doprastavu a ďalších firiem, vydá čoskoro Úrad pre verejné obstarávanie.

Podľa Počiatka sa vláda bude zaoberať problémom firiem, ktoré sa chcú ozdravovať a vyhýbajú sa plateniu subdodávateľom.

Doprastav ubezpečuje, že zvládne diaľničné stavby

Spoločnosť Doprastav, ktorá požiadala o reštruktura­lizáciu, informovala, že je pripravená plniť si svoje záväzky voči subdodávateľom. V súčasnosti má okolo 1 100 zamestnancov a na stavbu nových diaľničných úsekov chce prijímať zamestnancov podľa potreby.

Doprastav tvrdí, že počas reštrukturalizácie dokáže vykonávať vlastné práce na realizovaných a rozbiehajúcich sa diaľničných stavbách v SR. Spoločnosť je zároveň pripravená plniť si svoje záväzky voči subdodávateľom.

„Doprastav má aktuálne približne 1 100 zamestnancov. Na nové diaľničné úseky, ktoré staviame alebo začneme stavať, budeme prijímať zamestnancov podľa potreby,“ informoval agentúru SITA hovorca Doprastavu Michal Krajčír.

Spoločnosť má Protimonopolnému úradu SR zaplatiť pokutu 6,57 mil. eur. Je totiž jednou zo šiestich stavebných firiem, ktoré podľa rozhodnutia PMÚ z roku 2006 uzavreli kartelovú dohodu v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce. „Budeme postupovať v zmysle zákona,“ odpovedal Krajčír na otázku, či Doprastav pokutu uhradí.

(SITA)

Nielen Doprastav, ale aj Váhostav má problémy platiť faktúry načas. Váhostav tvrdí, že na diaľniciach sú stratoví a že nezvládajú stavať úseky za také ceny, na akých sa pôvodne so štátom dohodli. "Vtedy hovorili, že ceny sú reálne, že sú také, za ktoré to postavia, ale dnes vravia niečo iné. Nakoniec skončia firmy v reštruktura­lizácii. Nejdem skúmať, kto bol za rozhodnutím oceniť tie projekty takou nízkou cenou,“ dodáva Počiatek.

Váhostav pre Pravdu potvrdil, že nemá v úmysle podať návrh na reštrukturalizáciu. "Podanie návrhu na reštrukturalizáciu zo strany Doprastavu nemá vplyv na jeho pôsobenie v združeniach, ktorých členom je aj spoločnosť Váhostav,“ hovorí Tomáš Halán z Váhostavu. Spoločne totiž Doprastav s Váhostavom pôsobia na spomínanej diaľnici D3, D1 pred Žilinou a detvianskej R2.

Do reštrukturalizácie by nemala vstúpiť ani Skanska. Tá momentálne čaká na verdikt nielen v prípade výstavby tunela Višňové, ale aj v prípade diaľničného žilinského obchvatu či zvolenskej R2. "Ja sa pýtam, ako bude tá reštrukturalizácia vyzerať. Malí subdodávatelia dostanú 5 až 10 percent zo svojej pohľadávky. Keď krachovala v Rakúsku firma Alpine, tak tam sa najskôr uspokojili všetci subdodávatelia, potom banky a ako posledný bol na rade štát,“ povedala šéfka Skansky na včerajšom stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.

Anton Barcík, generálny riaditeľ Považskej cementárne, zase vraví, že žiadne zlepšenie platobnej morálky nezaznamenali. "Nie sú dodržiavané ani lehoty splatnosti nad 100 dní. Navyše reštrukturalizácie, konkurzy a akože ozdravovanie dlžníkov na úkor veriteľov poškodzuje a ohrozuje aj stabilizované stavebné spoločnosti,“ tvrdí. Stav je podľa riaditeľov stavebných firiem aktuálne taký náročný, že až 74 percent firiem chce začať stavby zastavovať a problémy s platením riešiť súdne, teda cez ozdravenie.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Doprastav #stavebníctvo #Váhostav