Exposlanec SDKÚ žiada prokuratúru o prešetrenie Carga

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej podal vo štvrtok na Generálnej prokuratúre SR (GP) podnet na vykonanie dozoru nad zákonnosťou postupu vo veci podľa neho skrytej privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s.

13.03.2014 14:50
debata

Žiada o zastavenie tejto privatizácie zrušením uznesenia súčasnej vlády, ktorá vlani 10. júla schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR. „Lebo proces je v rozpore so zákonom o veľkej privatizácii a žiadam, aby sa Cargo predalo transparentne v zmysle tohto zákona,“ zdôvodnil Matej podanie podnetu.

Štátny železničný nákladný dopravca na základe rozhodnutia vlády v súčasnosti rokuje so záujemcami o vstup do dvoch dcérskych spoločností. Na predaj je 66 % akcií Cargo Wagon, a. s. pre manažovanie nákladných vagónov a 50 % akcií ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktoré má zabezpečovať kontajnerovú prepravu. Uchádzači, ktorí postúpili do užšieho výberu, by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla. Cargo očakáva, že rokovania ukončí do konca apríla.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že proces reštrukturalizácie a ozdravenia Carga je plne v súlade s legislatívou SR a preto nie je dôvod nič meniť. „Dnešný krok pána Mateja z SDKÚ vnímame ako síce legitímny, aj keď neodborný a trošku nešikovný nástroj politického marketingu, ako osloviť zvyšky voličov,“ zareagoval pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Matej bol počas predošlej vlády poslancom NR SR za SDKÚ a zároveň poradcom premiérky Ivety Radičovej pre dopravu. Je členom Ústrednej rady SDKÚ a donedávna viedol regionálny zväz momentálne opozičnej strany v Prešovskom kraji.

„Ozdravné opatrenia v ZSSK Cargo pokračujú presne v súlade s vládou schváleným materiálom s názvom Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR,“ informoval agentúru SITA koncom februára hovorca spoločnosti Martin Halanda. Cargo očakáva z transakcií v oboch dcérskych firmách výnos 200 mil. eur, ktorý plánuje použiť na svoje oddlženie.

Cargo chce predať firme Cargo Wagon 12 350 vagónov a následne si od nej spätne prenajať 8 200 vozňov na osem rokov. Cenu predaja vagónov určí znalecký posudok a cena spätného prenájmu je predmetom rokovaní s potenciálnymi investormi. Cena spätného prenájmu vagónov by podľa Mateja mala dosiahnuť spolu 240 mil. eur, resp. 10,50 eura za vagón na deň. Štátny prepravca plánuje vložiť do majetku ZSSK Cargo Intermodal okolo štyristo vozňov, ale spätne si ich nemá prenajímať. Cargo má okolo trinásťtisíc vagónov, z ktorých reálne využíva do deväťtisíc. Matej nedávno označil pripravovaný predaj nákladných vozňov Carga za podozrivú transakciu. „Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát,“ informoval riaditeľ IDH.

debata chyba
Viac na túto tému: #Cargo #Ondrej Matej