SAD-ky si cez súd vymáhajú od banskobystrického kraja milióny

Banskobystrickému samosprávnemu kraju (BBSK) hrozí, že bude musieť urýchlene nájsť takmer 7,61 milióna eur a zaplatiť ich dopravcom, ktorí na jeho území vykonávajú prímestskú autobusovú dopravu.

06.03.2014 13:52
debata (3)

Firma Slovenská autobusová doprava (SAD) Zvolen minulý týždeň podala voči BBSK na banskobystrickom okresnom súde návrhy na vydanie platobných rozkazov na sumy takmer 3,24 milióna a takmer 2,62 milióna eur. Tento týždeň podala návrh na vydanie platobného rozkazu voči BBSK aj firma SAD Lučenec, a to na vyše 1,75 milióna eur. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca súdu Ľuboš Murgaš s tým, že súd zatiaľ platobné rozkazy nevydal.

Dopravcovia si týmto spôsobom vymáhajú od BBSK pohľadávky, ktoré vznikli nepreplatením plnej výšky strát za objednané výkony vo verejnom záujme. Ako uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Anton Mazán, ide už o staršie pohľadávky. „Pokiaľ sa neplnia, nemáme už inú možnosť, aby sme tento proces urýchlili, aby si uvedomili, že aj staré záväzky si musia plniť. Snažíme sa rokovať a nájsť riešenia, tie však za druhú stranu nevieme odsúhlasiť. Ona musí navrhnúť spôsob podľa ich finančných možností, aby sme uzavreli nejaký splátkový kalendár alebo akúkoľvek inú formu,“ povedal Mazán.

Predseda BBSK Marian Kotleba na piatkovom zasadnutí krajského zastupiteľstva spomenul v diskusii k rozpočtu návrh na platobný rozkaz na 3,2 milióna eur. Na žiadosť o konkrétnejšie informácie k tejto téme však hovorca BBSK Miroslav Belička odpovedal, že na základe dohody sa do skončenia rokovaní nebude BBSK vyjadrovať.

Župan Kotleba koncom januára na prvej a zatiaľ jedinej tlačovej besede po nástupe do funkcie označil vytváranie dlhov za prímestskú autobusovú dopravu ako jeden z najväčších problémov BBSK. Prekvapilo ho, že len za vlaňajšok narástol záväzok BBSK voči jednému z dopravcov o 8,2 milióna eur. Avizoval, že s dopravcami chce o platbách za výkony vo verejnom záujme rokovať. V diskusii na piatkovom zasadnutí zastupiteľstva BBSK vyhlásil, že bolo chybou predošlého vedenia, že sa bez výhrad akceptovala pre kraj absolútne nevýhodná zmluva s dopravcom, ktorú charakterizoval aj ako čiernu dieru. „Tá zmluva je tak postavená, že nám neustále generuje ďalšie a ďalšie záväzky. Nemôžeme tam peniaze dávať bez toho, aby sa nezmenili podmienky fungovania týchto systémov, lebo to je také obrovské tempo navyšovania záväzkov, že my to nebudeme stíhať hasiť, ani keď sa navýšia (v rozpočte BBSK, pozn. SITA) tie prostriedky,“ vyhlásil Kotleba.

Podľa Mazána je ťažko povedať, či je zmluva výhodná, alebo nevýhodná, keďže sa na nej museli zhodnúť obaja partneri. „Je tá zmluva taká ako aj všade na Slovensku, ťažko sa vyjadriť, neviem konkrétnejšie veci v čom je nevýhodná,“ povedal Mazán.

Firmy SAD Zvolen a SAD Lučenec zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu v celom Banskobystrickom kraji. SAD Zvolen ju vykonáva na 130 linkách v deviatich okresoch a SAD Lučenec na 75 linkách v štyroch okresoch. Ako vlani pre agentúru SITA uviedla vtedajšia hovorkyňa BBSK Monika Pastuchová, firme SAD Zvolen samosprávny kraj v roku 2012 za výkony vo verejnom záujme zaplatil 13,8 milióna eur, firme SAD Lučenec 6,8 milióna eur. Spolu takto BBSK dotoval výkony v rozsahu 28,934 milióna kilometrov. Od 9. júna minulého roka začali platiť nové cestovné poriadky, na základe ktorých mali dotované prímestské autobusy najazdiť ročne o 900-tisíc kilometrov menej, od čoho BBSK očakával úsporu 770-tisíc eur ročne.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Banskobystrický kraj #SAD