Štátna príspevková organizácia mu vraj dlhuje za takmer tri roky prevádzky časti kamiónových palubných jednotiek. Podaním žaloby sa spoločnosť snaží predísť situácii, keď by mohli byť jej nároky premlčané, povedal hovorca Kapsch ČR David Šimoník.
Spor sa vedie o menej využívané palubné jednotky, ktoré v mýtnom systéme pribudli za posledné tri roky a ktorých prevádzku neupravuje pôvodná zmluva o prevádzke mýtneho systému.
„Je pre nás krajne nepríjemné žalovať obchodného partner , ale musíme sa správať ako dobrý hospodár a chrániť záujmy firmy,“ uviedol Karel Feix, generálny riaditeľ Kapsch v Českej republike. Dohoda o platbách za palubné jednotky pritom bola takmer pred dokončením a jej uzavretie vzala vlani v novembri na vedomie aj vláda. Pre personálne rošády vo vedení Riaditeľstva ciest a diaľnic nakoniec ale z uzavretia zmluvy zišlo.
Podľa tejto dohody mala klesnúť cena, ktorú platí ŘSD za ročnú prevádzku jednej jednotky, z pôvodných 1400 korún na 237 korún, čo zodpovedá cene stanovenej súdnym znalcom. Sedemnásobné zníženie ceny firma Kapsch zdôvodnila tým, že ide predovšetkým o palubné jednotky využívané zahraničnými dopravcami, ktorí cez Česko prechádzajú len výnimočne a náklady na ich prevádzku v systéme sú tak nižšie ako u pôvodných jednotiek.
Teraz ale Kapsch od nižšej ceny ustúpil a v rámci rozhodcovského konania vymáha od riaditeľstva 650 korún za jednu jednotku, uviedol riaditeľ úseku elektronického mýta na ŘSD Václav Nestrašil. Riaditeľstvo tak bude musieť opäť bojovať o dosiahnutie priaznivejšie ceny, ktorú si už raz na firme vymohlo a o ktorú môže prísť pre prieťahy a aktuálny vývoju.
Napriek podaniu žaloby je Kapsch podľa Feixa ochotný naďalej rokovať o platbách za jednotky. „Rokovania s ŘSD sme viedli už viac ako rok, za tú dobu sa tam vystriedali minimálne traja riaditelia. Niekedy máme pocit, že neustále personálne zmeny na vedúcich pozíciách štátom riadených organizácií vedú úradníkov k pasivite pri riešení akútnych problémov,“ dodal šéf Kapschu v Česku.
Palubné jednotky (OBU jednotky) umožňujú komunikáciu vozidlá s mýtnymi bránami a ich prostredníctvom sa mýto na diaľniciach platí. Spolu ich je v systéme zaregistrovaných takmer 700 tisíc, ale iba 530 tisíc z nich štát spoločnosti prepláca. Úradníci pred spustením mýtneho systému podcenili záujem zo strany dopravcov.