Dopravcovia taja miesto štrajku

Únia autodopravcov Slovenska, ktorá združuje zhruba štyri stovky členov, nechce prezradiť miesto, čas a ani spôsob štrajkovania proti mýtu.

05.03.2014 18:12
Kamióny blokujú Rožňavskú Foto:
Autodopravcovia štrajkovali naposledy v roku 2010, aj teraz čakajú, že štrajk prinúti vládu pristúpiť na ich podmienky.
debata (3)

Ostrý štrajk vyhlásila únia už v utorok, no v uliciach je stále pokoj. Predsedovi vlády Robertovi Ficovi odovzdali v stredu oznámenie o štrajku a takisto mu dali čas na splnenie ich požiadaviek do piatka. Autodopravcovia štrajkovali naposledy v roku 2010.

„Vtedy, po spustení štrajku, dokázala vláda v priebehu 48 hodín naplniť ciele bývalého vedenia UNAS, očakávame analogický postup aj v tomto prípade, pretože hodnotíme situáciu ako mimoriadne závažnú až extrémnu. Dnes je taká situácia, že krachujú každý mesiac naši autodopravcovia a tlačia sa sem dopravcovia zo zahraničia. Každý kamión zaplatí ročne tejto vláde 70-tisíc eur, sú to obrovské škody páchané na Slovenskej republike, keď sa likvidujú naši autodopravcovia,“ povedal v stredu Robert Huran, podpredseda únie.

Huran zároveň dodal, že z taktických a strategických dôvodov odmietne zverejniť to, ako štrajk bude vyzerať. Poznamenal, že dostali echo o vyslaných informáciách na obvodné dopravné polície, ktoré majú monitorovať a intenzívne sa zaujímať o prípadné zhlukovanie sa kamiónov. „Ak naše podmienky nebudú splnené, štrajk bude len otázkou niekoľkých hodín,“ tvrdí Huran.

Únia požaduje od rezortu dopravy splnenie toho, čo si už ústne dohodli. Ministerstvo preto štrajk považuje za účelovú politickú záležitosť. Za jednu z najdôležitejších považuje únia požiadavku, aby nikdy neboli mýtom spoplatnené úseky, ktoré sú v súčasnosti ocenené nulovou sadzbou, teda cesty 2. a 3. triedy. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček však potvrdil pred médiami, že hoci sú tieto cesty kvôli monitoringu záťaže spoplatnené nulou, vyberať mýto sa za ne nebude. Dopravcom dokonca štát vyšiel v ústrety a zrušil platenie mýta za takmer tisícku prejazdov cez intravilány. V stredu sa dohodlo aj na tom, že bude povolený debet na palubnej OBU jednotke pri náhodnom nezaplatení mýta vo výške 12 eur. Takisto sa vyriešila výška pokút za priestupky pri mýte. Z terajších 1 500 eur sa zníži sadzba na úroveň priemeru okolitých štátov, na zhruba 400 až 700 eur.

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák hovorí, že ústupok štátu v podobe zrušenia spoplatnenia intravilánov je z pohľadu dopravného, ekonomického a aj ekologického nelogický.

„Vypočítali sme, že spoplatnením intravilánov sa dopravcom zmenili celkové náklady o 1,9 až do 3,8 percenta. Navyše ide o vplyv na životné prostredie, keď sa kamión preženie cez mesto alebo obec. Nemecko, Rakúsko, Poľsko, ale aj Česko majú intravilány spoplatnené,“ vraví Palčák.

Únii autodopravcov, ktorej predseda Milan Laurinec potvrdil pre Pravdu, že je politicky prepojený s prezidentskou kandidátkou Helenou Mezenskou a zbieral podpisy na jej kandidátku, prekáža aj to, že si rezort dopravy vyhotovil audiovizuálny záznam z ich rokovania. Podávajú preto trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, pretože podľa únie bol záznam vyhotovený bez ich súhlasu. Na zázname tvrdia predstavitelia únie, že: „Chceme dať dole Fica. Je to politické. Dole, dole, jednoducho očierniť ho za toto mýto. Všetko je politické.“

V Slovenskom rozhlase však samotný Laurinec priznal, že z rokovania s ministerstvom bol urobený audiovizuálny záznam. Laurinec sa často zúčastňuje na rôznych protestov proti politikom. Do roku 1989 bol Laurinec pomocným psychológom vo väznici v Ilave.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #kamión #UNAS