Fico dostal od kamionistov z UNAS-u ultimátum

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala v stredu na Úrade vlády SR oznámenie adresované premiérovi Robertovi Ficovi o ostrom štrajku pre mýto.

05.03.2014 10:24
debata (37)

Únia autodopravcov žiada premiéra, aby do piatka zabezpečil naplnenie jej dohôd s ministerstvom dopravy o podmienkach fungovania mýta z 20. februára. Ak sa tak nestane, po uplynutí tohto termínu sú pripravení začať štrajkovať.

„Autodopravcovia usúdili, že sú vodení za nos. Ministerstvo dopravcom podsúva iné verzie dohody a nie je schopné dodať ani len zápisnicu (o rokovaní). Zároveň rezort dopravy spustil klamlivú verejnú kampaň proti nášmu združeniu, ktoré združuje slušných autodopravcov, čo považujeme za neakceptovateľné,“ oboznámil podľa agentúry SITA s obsahom oznámenia predseda UNAS-u Milan Laurinec.

Dopravcovia vyhlásili ostrý štrajk

Autodopravcovia tvrdia, že vláda ich vodí za nos, a preto idú štrajkovať. S takýmto vyhlásením prišla v utorok Únia autodopravcov Slovenska po tom, čo sa s nimi údajne štátny tajomník rezortu dopravy odmietol stretnúť a pristúpiť na zmeny v mýte. Pristupujú teda na ostrý štrajk, ku ktorému môže dôjsť možno aj dnes. Včera ešte kamióny neblokovali ulice miest, no podľa včerajších slov predsedu únie Milana Laurinca ide o otázku hodín.

"Z prihlásených do štrajku môžeme pokryť celé Slovensko, z bezpečnostného dôvodu konkrétne lokality uvádzať nebudeme. Nastúpi polícia a zruší nám to. Totálna jednota so štrajkom asi nebude, nedá sa s ňou rátať. Niektorí sa boja,“ tvrdí Laurinec. Novinárov únia na stredu zvolala do Banskej Bystrice. Na otázku Pravdy, koľko má únia členov, a teda asi s akou veľkou účasťou kamionistov sa dá na štrajku počítať, odpovedal: „Členovia nám stále pribúdajú, presné číslo neviem, ale malo by to byť okolo 400 členov. Sú medzi nimi aj sympatizanti. Aj malí, aj väčší dopravcovia,“ uviedol Laurinec.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček ešte v utorok na obed vyzval úniu, aby sa vrátila k rokovaniam. Na naplánované stretnutie k zmenám v mýtnom systéme však prišli len zástupcovia združenia autodopravcov Česmad, mýtnej spoločnosti Skytoll a Národnej diaľničnej spoločnosti.

"Ešte pred týždňom, keď sa dohodlo na spoplatnení intravilánov nulovou sadzbou, deklarovala Únia autodopravcov, že pominul dôvod na vyhlásenie štrajku a odvtedy sme s nimi nemali žiadny kontakt. Včera sme na ich požiadavku mali dohodnuté stretnutie, kde sme mali rokovať o pokutách a debetoch na palubných jednotkách, no bez dôvodu vyhlásili ostrý štrajk,“ opisuje Stromček.

"Zarazilo nás najskôr to, že štátny tajomník nemal na dohodnuté stretnutie prísť. Vnímame ako podraz aj to, že deň pred rokovaniami s nami prišlo k rokovaniu s Česmadom o tom, čo sme navrhovali my. Česmad teda navrhol na rokovaní to, čo sme predtým navrhovali my. Ministerstvo sa navyše niekoľkokrát k nám správalo tak, ako keby sme sa nikdy nestretli. Nehrajú s nami čestnú hru a nerešpektujú nás. Rozhodli sme sa, že nikto s nami kývať nebude a nastal termín na vstúpenie do štrajku,“ vysvetľuje Laurinec. Ako dodáva, autodopravcovia majú pripravený plán, no z logických dôvodov ho nepredstavia. Priamo bežných občanov však zasiahnuť nechcú. "Máme premyslený iný, lepší ťah. Bude ďaleko účinnejší. Nemusíme rovno stáť na križovatkách ciest,“ zahmlieval Laurinec.

Podľa ministerstva dopravy únii autodopravcov nejde o vyriešenie problému, ale o politiku. Isté politické prepojenie priznal aj samotný Laurinec. "Som prepojený s občanmi a tí sú naviazaní na Slobodný vysielač (nezávislé internetové rádio, pozn. red.). Ideovo som prepojený aj s pani Helenou Mezenskou. Ja osobne som vyzbieral 3-tisíc podpisov na podporu pani Mezenskej. Štrajk však nesúvisí s kampaňou,“ tvrdí Laurinec. Stromček podotkol, že je teda úplne evidentné, že predstavitelia Únie autodopravcov sa nestarajú o to, čo potrebujú dopravcovia, ale chcú si na tejto téme budovať svoju politickú kariéru.

Rezort dopravy však so zástupcami kamiónovej dopravy včera rokoval a dohodli sa na troch ústupkoch. Nulovou sadzbou mýta bude od 15. marca spoplatnený aj obchvat Bratislavy, po tom, čo predtým boli do mýta najprv zahrnuté a neskôr vyňaté intravilány ostatných miest. "Dohodli sme sa takisto na tom, že bude povolený debet na palubnej OBU jednotke pri náhodnom nezaplatení mýta. Povolený debet bude 12 eur. Pri tomto sme limitovaní diaľnicou D2, za prejazd ktorej sa zaplatí okolo 6,50 eur. Čiže ak by bol debet vyšší, tak by sa úsekom prechádzalo zadarmo. Takisto sme riešili výšku pokút za priestupky pri mýte. Teraz je stanovená na jednotnú sumu 1 500 eur. Najnižšia sadzba bude na úrovni priemeru okolitých štátov, zhruba od 400 do 700 eur,“ vymenoval zmeny Ľubomír Honíšek, prezident Česmadu.

O tom, či štát pristúpi aj na zníženie sadzby spotrebnej dane z nafty, sa nerokovalo. "Najskôr musí prísť požiadavka na zmenu sadzby spotrebnej dane z nafty od dopravcov a až potom sa tým bude zaoberať ministerstvo financií. Doteraz však presná požiadavka neprišla,“ povedal Stromček. Rezort financií však tvrdí, že v súčasnosti o takejto zmene neuvažuje.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Mýto #kamión #UNAS