Rožková bitka ceny posiela o 25 rokov dozadu

Veľké obchodné reťazce pritvrdzujú v boji o zákazníkov. Po nedávnom zlacnení 40-gramových rožkov z piatich centov na štyri sa môže stať, že ľudia v akcii kúpia rožok aj za dva centy.

26.02.2014 20:00 , aktualizované: 27.02.2014 08:00
rožok, rožky, pečivo, nákup, potraviny Foto:
Ilustračné foto.
debata (79)

Podobnú dočasnú akciu absolvoval nedávno jeden z veľkých reťazcov. Nie je vylúčené, že si novú marketingovú taktiku časom vyskúšajú aj ďalší.

Podobne lacno sa predávali rožky naposledy tesne po páde socializmu po roku 1989. Vtedy šlo o trvalú cenu. Obchodníci, odborníci aj ekonómovia hovoria, že predávať rožok za dva centy, aj keď len dočasne, je stratové. Môže to však byť prostriedok, ako prilákať zákazníka do obchodu. Ak by obchodníci pri vývoji cien rožkov od roku 1989 zohľadňovali len každoročnú infláciu, aktuálne by cena pečiva mala byť osem centov.

„Rožok vždy bol a aj vždy bude imidžový tovar, vďaka ktorému si ľudia vyberajú obchod. Siete kalkulujú s tým, že keď už niekto príde do ich predajní, tak tam nakúpi aj iné druhy tovarov,“ zdôvodňuje nízku cenu analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Podľa viacerých pekárov však náklady na suroviny prevyšujú dva centy. „Za takú sumu nekúpim ani múku,“ podotýka Ramón Školuda, majiteľ pekárne Školuda v Trstíne. Ekonómka ďalšej trstínskej pekárne KPK Mária Pinčeková tvrdí, že férová cena rožka v obchode je desať centov. „Za takú sumu predávame naše rožky v našich predajniach. Viem však o pekárňach, ktoré sú schopné vyrábať aj lacnejšie rožky, pretože zmenia receptúru. My máme rovnaké postupy už dvadsať rokov,“ mieni Pinčeková.

Dva centy za jeden 40-gramový rožok mohli ľudia zaplatiť napríklad počas minulého týždňa v Kauflande na Trnavskej ulici v Bratislave. Hovorca siete Martin Gärtner však tvrdí, že išlo o obmedzenú akciu. „Vo večerných hodinách dopredávame vybrané pečivo a chlieb za 50 percent ceny. Súvisí to s našimi internými opatreniami na obmedzenie plytvania potravinami,“ vysvetľuje Gärtner. Za dva centy možno z času na čas nájsť rožky aj v hypermarketoch Tes­co.

V minulosti sa podobne nenápadne začalo zlacňovanie rožkov zo šiestich na päť centov. Situácia sa zopakovala aj zhruba pred štyrmi mesiacmi, keď reťazec Kaufland v rámci akcie znížil cenu 40-gramového pečiva o ďalší cent. Vzápätí sa museli pridať aj ďalšie siete, hrozilo totiž, že sa im zníži počet zákazníkov citlivých na túto položku. Ľubomír Drahovský si však myslí, že pri znižovaní cien na dva centy sa situácia často opakovať nebude.

„Skôr dôjde k diferenciácii jednotlivých reťazcov. Niektoré síce môžu ponúkať takéto veľmi lacné pečivo, no iné siete zrejme budú chcieť prilákať ľudí na väčšie či kvalitnejšie rožky,“ predpokladá analytik obchodu.

Tento scenár naznačuje napríklad reťazec Billa, ktorý podľa marketingovej manažérky Martiny Kovacs zatiaľ znižovanie cien na dva centy neplánuje. „Cena 2 centy za 40-gramové pečivo určite nezohľadňuje všetky náklady na výrobu, distribúciu a primeraný zisk pre výrobcu a obchodníka,“ zdôvodňuje Kovacs.

Medzi ľuďmi sa traduje, že lacné rožky nemajú udávanú gramáž. Denník Pravda preto náhodne vybral desať kusov akciového pečiva. Váha ukázala, že takýto balík vážil 420 gramov, čiže jeden kus mal zhruba 42 gramov. Takmer žiadny nakupujúci však nemá možnosť zistiť zloženie. Štandardný rožok by totiž mal podľa normy obsahovať aspoň tri gramy tuku, kým lacné pečivo môže byť úplne bez tuku. Lenže analyzovať zloženie pečiva bežne nemožno, dokážu to iba laboratóriá.

Okrem lacných rožkov ponúkajú reťazce minimálne jeden lacný druh chleba. Cena kilového bochníka štartuje v niektorých prípadoch aj na päťdesiatich centoch. Ostatné druhy sú pritom drahšie aj o desiatky percent. Ďalším lákadlom je v obchodoch značková káva v akcii.

© Autorské práva vyhradené

79 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #pečivo #rožky