Kameň diaľnice pri Žiline poklepali opäť

Súčasťou diaľničného úseku južne od Žiliny bude aj vyše dvojkilometrový tunel Ovčiarsko, 650-metrový tunel Žilina a 11 mostov.

23.02.2014 09:35
diaľnica, Žilina, D1, základný kameň Foto: ,
Diaľnica v dĺžke 11 km od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur je megaprojektom financovaným z európskych zdrojov.
debata (16)

Po minulotýždňovom začiatku výstavby ružomberskej diaľnice sa vo štvrtok poklepával základný kameň aj pri Žiline. Stavať sa totiž začala jedenásť kilometrov dlhá diaľnica od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur. Súčasťou úseku južne od Žiliny bude aj vyše dvojkilometrový tunel Ovčiarsko, 650-metrový tunel Žilina a 11 mostov. Takmer 40 miliónov eur za kilometer tejto diaľnice odzrkadľuje podľa stavbárov nelichotivá geológia. Stavbu diaľničného obchvatu Žiliny priklepol štát Doprastavu, Váhostavu, Metrostavu a Strabagu. Odovzdajú ju o štyri roky.

Základný kameň tejto časti severnej D1 sa však v Žiline poklepával aj pred štyrmi rokmi, ešte za prvej vlády Roberta Fica. Stavať sa malo pôvodne cez verejno-súkromný PPP projekt, ktorý však nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zastavil pre jeho predraženie.

"Začali sme stavať ďalší rozhodujúci úsek, ktorý scelí diaľnicu D1 a zároveň vyslobodí Žilinu a okolie z dopravného zovretia. Jeho význam, samozrejme, ešte narastie po dobudovaní tunela Višňové, ktorý plánujeme začať stavať do polovice tohto roka,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Nadväzujúca diaľnica s tunelom Višňové od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu však stále nemá jasného staviteľa.

Štvorprúdovku mala postaviť Skanska alebo Doprastav, bližšie k stavbe je cenovo druhý v poradí firma Doprastav. Úrad pre verejné obstarávanie totiž odmietol námietky Skansky. Nad podpisom zmluvy s Doprastavom však ešte visí otáznik. Koncom vlaňajška potvrdil Najvyšší súd rozhodnutie Protimonopolného úradu spred ôsmich rokov, ktorým označil dohodu šiestich firiem za kartelovú. Medzi firmami usvedčenými z kartelu boli okrem Doprastavu aj Skanska DS, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil.

Štát teraz musí rozhodnúť, či dotyčné firmy uspejú v súťažiach o diaľnice, alebo nie. Európska únia, ktorá spolufinancuje cestné stavby, by totiž mohla mať problém s tým, že diaľnicu stavia firma, ktorá dostala pokutu za kartel. Zmluva na výstavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bola podpísaná ešte pred vynesením verdiktu súdu.

Štvorprúdovka bude patriť k najzložitejším častiam severnej diaľnice. Okrem dvoch tunelov na nej vyrastie aj 11 mostov. Diaľničný tunel Žilina bude začínať v katastrálnom území Bánovej, odkiaľ bude pokračovať ponad údolie rieky Rajčanky, železnicu a cestu prvej triedy. Výstavba druhého tunela, Ovčiarsko, sa začala ešte v roku 1996 razením prieskumnej štôlne. Prieskumná štôlňa tunela bola prerazená v apríli 1998 a vchody boli doteraz zasypané.

"Nová cesta bude teda začínať pri Hričovskom Podhradí v prelínaní diaľnic D1 a D3. V ďalšom pokračovaní ústí do spomínaných tunelov Ovčiarsko a Žilina, ktoré harmonicky nadväzujú na okolitú krajinu. Cesta lemuje obce Dolný Hričov, Ovčiarsko, Bitarová, Hôrky, Lietavská Lúčka a mestskú časť Žiliny Bytčicu,“ opisuje Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Stavba však stále nemá určený stavebný dozor. Súťaž museli diaľničiari zrušiť, pretože podľa tendrového úradu neboli dostatočne vysvetlené niektoré podmienky. Kým sa nevyberie externý stavebný dozor, bude dávať pozor na stavbu diaľničná firma.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #Žilina #diaľnice