Za použitie jedného kilometra diaľničného obchvatu zaplatí dopravca so 40-tonovým kamiónom emisnej triedy Euro 3 s tromi nápravami od nového roka 0,212 eura. Štát spoplatnil 986 kilometrov prejazdov miest.
Dopravcovia teraz požadujú od štátu zníženie počtu spoplatnených intravilánových úsekov a platiť chcú okrem diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy navyše ešte za obchvaty veľkých miest. Podľa slov dopravcov z Česmadu sa tak dohodli s rezortom dopravy vlani.
"Tak ako sadzby za mýto platné na tento rok, tak bolo ministerstvom dopravy odkomunikované rozšírenie spoplatnenej siete. A mysleli sme si, že sieť sa rozšíri okrem ciest 1.¤triedy len na obchvaty miest ako Bratislava či Košice,“ vraví Pavol Reich, generálny tajomník združenia cestných dopravcov Česmad. Od ministerstva si dali vypracovať podrobnú analýzu, aký bol výber mýta za prvý tohtoročný mesiac a akou sumou sa na ňom podieľali domáci a zahraniční kamionisti. "Predpokladám, že koncom februára pôjdeme rokovať o zmenách na ministerstvo. Myslím si, že sa dohodneme,“ odhaduje Reich.
"Všetky zmeny zavedené od nového roka boli v priebehu roku 2013 prerokované a odsúhlasené aj so zástupcami autodopravcov. Napriek tomu v týchto dňoch s dopravcami znova rokujeme o dosahoch týchto zmien na ich podnikanie. O konkrétnych výsledkoch bude možné informovať až po skončení rokovaní,“ potvrdil Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
V intravilánoch bude nulové mýto
Intravilány miest a obcí budú od 15. marca spoplatnené nulovou mýtnou sadzbou, štát bude týmto spôsobom na nich monitorovať intenzitu nákladnej dopravy. Na tomto riešení sa dohodli predstavitelia ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja so zástupcami autodopravcov zo združenia ČESMAD po sérii rokovaní, z ktorých posledné sa uskutočnilo v stredu v popoludňajších hodinách.
„Naším cieľom nie je vyberať viac peňazí od dopravcov, ale nasmerovať tranzitnú dopravu na cesty, ktoré sú pre ňu určené a konštrukčne prispôsobené. Nie je mysliteľné, aby tranzitná nákladná doprava ničila vidiecke cesty aj kvalitu života tamojších obyvateľov,“ povedal po rokovaní štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Viktor Stromček. „Preto si podľa dohody sadneme s autodopravcami za rokovací stôl v polovici roka, a nájdeme dohodu o ďalšom postupe. Zvýšené náklady autodopravcov súvisiace s prípadnými zmenami mýta v budúcnosti sme im pripravení kompenzovať či už cez nižšie dane z motorových vozidiel v spolupráci s ministerstvom financií, prípadne cez množstvové alebo ekologické zľavy,“ dodal štátny tajomník.
Jediným spoplatneným intravilánovým prejazdom tak od marca zostane diaľničný obchvat Bratislavy. Informoval o tom hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.
(SITA)
Sieť spoplatnených úsekov sa teda navýšila okrem 225 kilometrov ciest 1. triedy aj o takmer tisíc kilometrov prejazdov cez intravilány obcí, no zmenili sa aj sadzby mýta a kamióny dostali plošný zákaz na cesty 3. triedy. Predovšetkým vnútroštátni a regionálni prepravcovia po tejto zmene zistili, že im vzrástli náklady od 40 do 70 percent. Zároveň sa cesty druhej a tretej triedy dostali pod polročný monitoring, po ktorom má byť jasné, kde najviac kamióny zaťažujú regióny.
Mýto na týchto cestách štát zatiaľ odmieta, pretože sa bojí štrajku dopravcov a vo vyjadreniach je rezort dopravy podľa niektorých dopravcov opatrný zrejme aj z dôvodu príprav na prezidentské voľby. Štrajkovou pohotovosťou už pohrozila Únia autodopravcov Slovenska.