Číňania ukončili ságu Peugeotovcov

Stratová francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën sa otvorí príchodu čínskeho koncernu DongFeng Motor Group.

19.02.2014 08:00
Automobilka PSA Peugeot Citroën, Trnava Foto: ,
Čísky DongFeng Motor Group získa podiel v PSA Peugeot Citroën, ktorý má jednu z fabrík aj na Slovensku v Trnave.
debata (1)

Tým rodinná dynastia Peugeotovcov stratí kontrolu nad firmou s vyše 200-ročnou históriou. Príchod čínskej automobilky má zachrániť existenciu francúzskej spoločnosti, ktorú tvrdo zasiahla kríza a s ňou spojený prepad predaja automobilov na európskych trhoch. Na obchode sa PSA s DongFengom dohodla v utorok a podľa informácií agentúry Reuters o tom bude oficiálne informovať už v stredu.

Vedenie dvoch holdingov, ktoré rodina Peugeotovcov vlastní, schválilo všetky návrhy, ktoré PSA s čínskou firmou vyrokovala. Hlavným bodom dohody je plán o zvýšení kapitálu vo firme o tri miliardy eur. Transakcie sa zúčastní aj francúzska vláda. Tá po navýšení kapitálu získa v PSA 14 percent akcií a rovnaký podiel dostane aj DongFeng. Peugeot má obom stranám predať akcie so 41-percentnou zľavou oproti ich aktuálnej trhovej cene 12,80 eura.

PSA Peugeot Citroën má výrobný závod aj v Trnave. Podľa hovorcu Petra Šveca je však priskoro hovoriť o konkrétnych dosahoch transakcie na slovenský závod. Trnavská automobilka má však výhodu, že patrí k technologicky najmodernejším v rámci skupiny PSA. V súčasnosti v Trnave vyrábajú nový Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso.

Sága rodiny Peugeotovcov ako majiteľa kedysi vlajkovej lode francúzskeho strojárstva sa končí pre hlboké straty, ktoré firme zasadila vlečúca sa hospodárska kríza. Peugeot začínal v roku 1810 ako výrobca náradia a mlynčekov na kávu. V roku 1891 spoločnosť začala so sériovou výrobou automobilov, čím o 22 rokov predbehla aj americký Ford. V roku 2012 však automobilka pre zlé hospodárske výsledky prišla o tri miliardy eur a budúci rok príde aj o 7 miliárd eur, ktoré firme garantoval štát, aby ju udržal nad vodou.

Vstup DongFengu do PSA Peugeot Citroën je ďalšou so série transakcií, ktorými čínske firmy získavajú prístup na západné trhy. Minulý mesiac spoločnosť Lenovo kúpila od Google mobilnú divíziu v Motorole a Zhejiang Geely Holding v roku 2010 získal automobilku Volvo.

Kritici Peugeotovcom vyčítajú, že v ťažkých časoch mohli postupovať inak, napríklad vybudovaním partnerstva s bavorskou automobilkou BMW alebo s japonskou Mitsubishi Motors. Iní argumentujú, že potrebný kapitál mohla PSA získať napríklad aj predajom finančnej divízie. Po niekoľko mesiacov trvajúcich rokovaniach sa však dokázal presadiť čínsky DongFeng, ktorý vyrába pre Európanov prakticky neznáme vozidlá značky Fengshen.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #PSA Peugeot Citroën #Peugeot #Dongfeng